حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

زائران امام حسین (علیه السلام)

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

هر کس دوست دارد روز قیامت، بر سر سفره‏های نور بنشیند باید از زائران امام حسین (علیه السلام) باشد.

وسائل الشیعه، ج 10، ص 330، بحار الانوار، ج 98، ص 72.

حدیث

* گریاندن و اشک ریختن در سوگ امام حسین(ع) موجب بهشتی شدن افراد می‌شود

ب ـ شیخ طوسی و شیخ مفید از ابان بن‌تغلب روایت کرده‌اند که امام صادق(ع) فرمود: آه‌های سوزان و اندوهناک برای مظلومیت ما «تسبیح»، اندوه برای امر ما «عبادت» و پوشاندن اسرار ما از بیگانگان «جهاد در راه خدا» است، همچنین فرمود: واجب است که این حدیث با آب طلا نوشته شود.

ج ـ به سند معتبر از ابوعماره منشد (شعر خوان) روایت شده است:

روزی حضور امام صادق(ع) شرفیاب شدم، حضرت فرمود: شعری در مرثیه امام حسین(ع) به آن روشی که بین خودتان مرسوم است بخوان.

همین که شروع کردم به خواندن، حضرت گریان شد. من مرثیه می‌خواندم و آن بزرگوار می‌گریست تا آنکه صدای گریه از منزل آن حضرت بلند شد و صدای گریه زن‌ها نیز از پشت پرده برخاست. وقتی روضه تمام شد، حضرت فرمود: هر کس در مرثیه امام حسین(ع) شعری بخواند و پنجاه نفر را بگریاند، بهشت بر او واجب می‌شود، هر کس ده نفر را بگریاند بهشت بر او واجب می‌شود، هر کس یک نفر را بگریاند بهشت بر او واجب می‌شود و هر کس مرثیه بخواند و خود بگرید، بهشت بر او واجب می‌شود و هر کس خود را به صورت گریه کننده درآورد بهشت بر او نیز واجب خواهد شد.

د ـ جناب میرحامد حسین نقل کرد که محمد بن سهل، یارکمیت گفت: من و کمیت در ایام تشریق بر امام صادق(ع) وارد شدیم، کمیت به امام عرض کرد: فدایت شوم! اجازه می‌دهید چند بیت شعر در محضرتان بخوانم؟ حضرت فرمود: این ایام، عزیز و محترم است (کنایه از آنکه خواندن شعر در این ایام شایسته نیست) کمیت عرض کرد: این اشعار در حق شما است. حضرت فرمود: بخوان و فرستاد اهل بیتش را حاضر ساختند که آنها هم بشنود، آنگاه کمیت اشعار خود را خواندن و حاضران بسیار گریستند، امام صادق(ع) دست‌های مبارکش را بلند کرد و گفت:

«اللهم اغفر کمیت ما قدم و ما أخّر و ما أسّر و ما اعلن و اعطه حتی یرضی؛ بارالها! گناهان گذشته و آینده کمیت را و گناهانی که آشکار و نهان انجام داده بیامرز و به او ببخش و به او عطا کن تا راضی شود.

* حتی مردم عصر جاهلیت هم قتال در ماه محرم را حرام می‌دانستند

ه ـ شیخ صدوق از ابراهیم بن ابی محمود، روایت کرد که حضرت رضا(ع) فرمودند:

محرم، ماهی است که اهل جاهلیت، قتال در آن ماه را حرام می‌دانستند؛ اما این امت جفاکار، خون ما را در آن ماه، حلال دانستند و هتک حرمت کردند و زنان و فرزندان ما را در آن ماه، اسیر کردند و آتش در خیمه‌های ما افروختند و اموال ما را غارت کردند و حرمت حضرت رسالت را در حق ما رعایت نکردند. مصیبت روز شهادت امام حسین(ع) دیده‌های ما را مجروح کرده و اشک ما را جاری ساخته است و زمین کربلا تا روز قیامت وارث اندوه و بلای ما است، پس بر مثل حسین(ع) باید بگریند گریه کنندگان. همان گریه بر آن حضرت، گناهان بزرگ را فرو می‌ریزد.

سپس حضرت فرمودند: همین که محرم می‌شد، کسی پدرم را خندان نمی‌دید و تا دهم محرم، اندوه و حزن پیوسته بر آن حضرت غالب می‌شد. وقتی روز عاشورا می‌رسید، آن روز، روز مصیبت و گریه او بود و می‌فرمود: امروز، روزی است که حسین(ع) کشته شد.

و ـ ابوقولویه قمی، به سند معتبر از ابوهارون مکفوف روایت کرده است: خدمت امام صادق(ع) مشرف شدم، حضرت فرمود:

برای من مرثیه بخوان.

من شروع کردم به خواندن مرثیه. حضرت فرمود: نه این طور؛ بلکه چنان بخوان که نزد خودتان متعارف است و کنار قبر امام حسین(ع) می‌خوانید. من نیز خواندم. حضرت گریست من ساکت شدم، حضرت فرمود: بخوان. من خواندم تا آن اشعار را تمام کردم. حضرت فرمود: باز هم برای من مرثیه بخوان. من این اشعار را خواندم:

یا مریم قومی و اند بی مولاک

و علی‌الحسین فاسعدی ببکاک

پس حضرت گریست و زن‌ها هم گریستند. وقتی آرام گرفتند، حضرت فرمود: ای ابوهارون! هر کس برای حسین(ع) مرثیه بخواند و ده نفر را بگریاند، بهشت بر او واجب می‌شود. پس یک یک از ده کم کرد تا آنکه فرمود: هر کس مرثیه بخواند و یک نفر را بگریاند، بهشت برای او واجب می‌شود، سپس فرمود: هر کس امام حسین(ع) را یاد کند و خود گریه کند، بهشت بر او واجب می‌شود.

* آن گونه بر حسین(ع) می‌گریم که آثار مصیبت در من آشکار ‌شود

ز ـ به سند معتبر از مسمع روایت شده است: امام صادق(ع) به من فرمود: ای مسمع! آیا توجه به زیارت قبر امام حسین(ع) می‌روی؟ من عذر آوردم که با توجه به دشمنان زیاد، برای انجام چنین کاری، ایمنی ندارم.

فرمود: آیا مصائب آن بزرگوار را به یاد می‌آوری؟ عرض کردم: آری! آن گونه می‌گریم که آثار مصیبت در من آشکار می‌شود.

حضرت فرمود: به درستی که تو از آنانی که زاری می‌‌کنند برای ما، شاد می‌شوند برای شادی ما، اندوهناک می‌شوند برای اندوه ما، خائف می‌شوند برای خوف ما و ایمن می‌شوند برای ایمنی ما؛ به زودی خواهی دید که پدرانم هنگام مرگ نزد تو حاضر شوند و به ملک‌الموت درباره تو سفارش کنند و به تو از فرزند خویش مهربان‌تر باشند. آنگاه حضرت گریست و من نیز گریستم.

نابودی استرس




بزرگترین بیماری یا مشکل قرن حاضر را می‌توانیم استرس بدانیم؛ چراکه افراد زیادی را به خود مبتلا کرده است و روزانه جان انسان‌های زیادی را نیز می‌گیرد.


برای حل این مشکل استرس تا به حال راه‌های بسیار زیادی گفته شده است که از میان آنها می‌توان به نوشیدن آب اشاره کرد؛ البته این راه‌ها با اینکه می‌توانند مفید واقع شوند اما ممکن است بسیار وقت‌گیر باشند؛ گاهی اوقات شما نیاز دارید یا می‌خواهید خیلی سریع از دست استرس خلاص شوید.

*10 دقیقه آدامس جویدن

جویدن آدامس می‌تواند ظرف 10 دقیقه تمام استرس شما را نابود کند؛ محققان استرالیای و انگلیسی در طی تحقیقاتی به این نتایج رسیده‌اند که جویدن آدامس تا 18 درصد از میزان اوج استرس شما را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت‌تری به کار خودتان بپردازید.

*12 دقیقه نوشیدن چای

نوشیدن چای نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که خیلی سریع استرس شما را کاهش می‌دهد تنها کافی است تا با به خودتان آرامش دهید و برای مدت 12 دقیقه بدون توجه به چیزی چای بنوشید؛ مطمئن باشید که بعد از این مدت میزان زیادی از استرس شما از بین رفته است؛ البته شما می‌توانید این زمان را در طول روز نیز پخش کنید به طوری که 4 لیوان چای هر کدام به مدت 3 دقیقه در زمان‌های مختلف بنوشید.

*15 دقیقه ماساژ

اگر 2 بار در طول هفته و به مدت 15 دقیقه بدنتان تحت ماساژ قرار بگیرد، میزان زیادی از استرس دائمی شما کاسته می‌شود؛ البته ممکن است به ماساژ علاقه‌ای نداشته باشید و به عنوان راه جایگزین ماساژ دست را متخصصان پیشنهاد می‌کنند؛ یک توپ تنیس بخرید و روزانه با آن بازی کنید و دستانتان را ماساژ دهید.

*20 دقیقه نوشتن استرس‌ها

در سال 2010 طی تحقیقات گسترده‌ای که محققان بر روی پروژه استرس انجام دادند؛ به این نتیجه رسیدند که نوشتن استرس‌هایی که از آنها رنج می‌برید حتی به مدت 20 دقیقه در طول روز می‌تواند کمک بسزایی به شما در از بین بردن آنها کند؛ البته باید به این توجه داشته باشید که بهتر است تا تمام احساس‌تان را روی کاغذ پیاده کنید تا بهترین نتیجه حاصل شما شود.

*45 دقیقه بدون تکنولوژی

طبق تحقیقاتی که دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، بسیاری از استرس‌هایی که به طور روزانه به ما می‌رسد به علت وجود تکنولوژی‌های بسیار زیادی است که همه روزه با آن در ارتباط هستیم؛ بسیاری از محققان و همچنین پزشکان توصیه می‌کنند تا روزانه حداقل 45 دقیقه از تکنولوژی‌ها فاصله بگیرید تا استرس شما کاهش یابد.

*60 دقیقه تمیز کردن خانه

بهترین روش برای کاهش استرس در خانم‌های خانه‌دار تمیز کردن خانه است؛ بسیاری از پزشکان بر این اعتقاد هستند که جارو زدن و تمیز کردن گرد و خاک‌های خانه می‌تواند به آرامش ذهنی و همچنین کاهش استرس کمک بسزایی کند.

نرخ واقعی دلار بر اساس فرمول های علمی چقدر است؟

برای محاسبه نرخ برابری ارزها روش های مختلفی وجود دارد، مبنای کالایی که بر اساس نرخ تورم کشورها محاسبه می شود، قدرت برابری خرید که در این روش میزان پول به کار گرفته شده برای یک سبد ثابت کالایی در چند کشور مورد مقایسه قرار می گیرد و نرخ تبدیل محاسبه می شود، روش دیگر بر مبنای تراز پرداخت ها است که ما به التفاوت میزان ارز وارد و خارج شده به کشور را مبنا قرار می دهند و با حجم نقدینگی مقایسه می کنند.

همه این روش ها مبنای علمی دارند و قابل اثبات هستند ولی آنچه در بازار ارز شکل می گیرد ورای این ارقام است، بازار ارز در مبنای عرضه و تقاضا مانند هر کالای دیگری به تعیین نرخ می پردازد، این نرخ البته قابل دستکاری هم است اگر در طرف عرضه یا تقاضا انحصارگری وجود داشته باشد.

در اقتصاد ایران هم با توجه به سهم بالای دولت از اقتصاد، طرف عرضه و تقاضا در عمل و انحصار دولت است، اگر تصور کنیم همه سهم صادرات غیرنفتی توسط بخش غیردولتی صورت می گیرد در نقطه اوج خود در سال ۹۰ معادل ۳۰ میلیارد دلار بوده است. بر این اساس صادرات نفتی معادل ۱۱۳ میلیارد دلار، نیز سهم بخش غیردولتی در طرف عرضه این بازار زیر ۲۰ درصد خواهد بود، آن هم عرضه ای که با ضوابط بانکی به طور کامل در اختیار بانک مرکزی است.

بنابراین با هر روشی که بخواهیم محاسبه ارز را بر مبنای علمی انجام دهیم در نهایت آنچه قیمت ارز را تعیین می کند توقع و توان بانک مرکزی ودولت است، رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش در زمانی که به نظر می رسید دلار سیر نزولی پیدا کرده است در مصاحبه ای گفت: مگر ۵ سال پیش قیمت کالاها پایین آمد که انتظار دلار ۱۰۰۰ تومان را داشته باشیم، این نوع نگرش تعیین قیمت بر مبنای تورم را نشان می دهد، اگر بخواهیم بر این اساس قیمت را محاسبه کنیم با در نظر گرفتن سال های پایه متفاوت، می توانیم قیمت های متفاوتی برای دلار محاسبه کنیم.

اما بانک مرکزی هم چون گذشته اعداد و ارقام و تفسیر خود را دارد. بر این اساس می توان به جدولی که از اعداد و ارقام ارائه شده توسط این بانک و نیز صندوق بین المللی پول به دست آمده است اشاره کرد. جدولی که بر اساس آن برآورد نرخ دلار در بهار سال جاری ۲۸۸۴ تومان بوده است.

در این بین کمتر کسی است که بر اساس فرمول و نظریه در این خصوص حرف زده باشد. «میثم دهقان» کارشناس اقتصادی از معدود افرادی است که در مقاله ای در همین باره می نویسد: «یکی از روش های محاسبه نرخ حقیقی ارز، تعدیل نرخ ارز اسمی بر اساس مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی است. در این استدلال انتخاب سال مبنا اهمیت راهبردی دارد. بهترین زمان برای تعیین سال مبنا، سالی است که عرضه و تقاضای ارز بدون دخالت دلارهای نفتی تعیین شده باشد. بنابراین با انتخاب سال ۱۳۴۰ و با فرض محاسبه مابه التفاوت تورم داخل ایران با آمریکا طی ۵۰ سال گذشته، نرخ حقیقی دلار در سال جاری حدود ۸۲۰ تومان برآورد می شود. همواره وضعیت نرخ حقیقی ارز متأثر از مسائل مناقشه برانگیز طی سالیان اخیر میان برنامه ریزان و صاحب نظران اقتصادی بوده است.

یکی از روش های محاسبه نرخ حقیقی ارز، تعدیل نرخ ارز اسمی بر اساس مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی است. در این استدلال انتخاب سال مبنا اهمیت راهبردی دارد و انتخاب سال های مبنای متفاوت نتایج بسیار متفاوتی را در پی دارد. به عنوان مثال سطح عمومی قیمت ها در ایران از سال ۱۳۴۰ تا ابتدای سال ۱۳۹۰ در یک دوره ۵۰ ساله، ۷۸۰ برابر شده است و سطح قیمت ها در آمریکا با ارز خارجی دلار، ۴۲.۷ برابر شده است. بنابراین سطح قیمت ها در ایران حدود ۱۸ برابر آمریکا افزایش یافته است. چنان چه سال ۴۰ را، که در آن نرخ ارز اسمی معادل ۷۶ ریال بوده است، به عنوان سال مبنا انتخاب کنیم، یک محاسبه ساده نشان می دهد میزان نرخ ارز اسمی در سال ۹۰ که نرخ ارز حقیقی در این سال را معادل سال مبنا قرار می دهد، معادل ۸۱۹۰ ریال خواهد بود. به عبارت دیگر با لحاظ سال ۴۰ به عنوان سال مبنا، قیمت ۸۱۹۰ ریالی ارز در سال ۹۰، اثرات تورم در ۲ کشور را می زداید و نرخ حقیقی ارز را ثابت نگاه می دارد.»

به گزارش فارس وی معتقد است اگر بخواهیم به همین روش بر مبنای مابه التفاوت نرخ جهانی تورم با تورم داخلی، نرخ دلار را با پایه قرار دادن سال ۸۰ که ارز در کشور تک نرخی شده، نرخ برابری ریال و دلار را محاسبه کنیم، به قیمتی معادل ۲۸۸۴ تومان می رسیم. از سوی دیگر اگر بخواهیم مبنا را بر اساس قدرت برابری خرید محاسبه کنیم، نرخ دلار در سال جاری میلادی بر اساس محاسبه صندوق بین المللی پول معادل ۶۳۲ تومان خواهد بود.

این ارقام در حالی محاسبه می شود که آن چه واقعاً در بازار قابل دسترسی است ارقام دیگری است، در ۳ ماه نخست سال جاری قیمت هر دلار به طور متوسط، به رقمی معادل ۱۷۵۹ تومان رسید و نرخ رسمی بین بانکی معادل ۱۲۲۶ تومان بود.

همان طور که اشاره شد این تفاوت قیمت ها بر اساس مدیریت ارزی بانک مرکزی و نحوه عرضه و مدیریت تقاضای ارز توسط دولت ایجاد می شود. البته همه این نرخ ها گویای رانت بخش هایی است که می توانند از این نحوه مدیریت دولت سود ببرند. فاصله بین ۲۸۸۴ تا ۱۷۵۴ تومان در واقع تلاش دولت برای حمایت از مصرف کنندگان ایرانی ایجاد شده است و البته مابه التفاوت بین ۶۳۲ تومان تا ۱۲۲۶تومان رانت دولت، از محل انحصار درآمدهای نفتی و مدیریت بازار ارز است.

مابه التفاوت بین ۱۲۲۶ تومان تا ۱۷۵۹ تومان هم رانتی است که دولت در اختیار واردکنندگان قرار می دهد به عنوان حمایت از صادرات، ولی زیان آن در واقع از جیب مصرف کننده پرداخت می شود. حال شما باید تصمیم بگیرید کدام نرخ را ترجیح می دهید هر چند آن چه بازار به شما دیکته می کند با آن چه می خواهید حتماً یکی نخواهد بود.

طبق «نظریه برابری قدرت خرید» شما باید نرخ تورم هر سال را از سال ۱۳۵۷ در ایران به دست آورید و آن ها را با هم جمع کنید و در صورت کسر بگذارید. سپس نرخ تورم هر سال آمریکا را از سال ۱۹۷۹ تاکنون به دست آورید و با هم جمع کنید و در مخرج کسر بگذارید. در نهایت نرخ ۷۰ ریال دلار را در سال ۱۳۵۷ در آن ضرب کنید.

نظریه دیگر، «نظریه پولی» است که همانند نظریه قبلی است. فقط به جای تورم باید درصد افزایش نقدینگی یا حجم پول را در فرمول قرار دهید. شما می توانید با انجام این ۲ روش، نرخ واقعی دلار بدون دخالت هرگونه عامل خارجی نامعقول را به دست آورید.

40 نکته کلیدی موفقیت


 



1- با ارزش ترین دارایی ما توانایی کسب درآمد است نه آن پولی که به دست می آوریم. توانایی از دست نمی رود اما پول و ثروت ممکن است بارها از دست برود.

2- موفقیت مانند نردبان است و مهارت های ما پله های آن را می سازد، اگر پله ها کامل نباشد، ما نمی توانیم از نردبان بالا برویم.

3- پتانسیل انسان آنقدر زیاد است که می توان صد زندگی همزمان داشته باشد. ما می توانیم هر چیزی را بیاموزیم ودر هر امری متخصص شویم.

4- آموزش کلید موفقیت است ولی چون سخت و وقت گیر است و بیشتر انسان ها تنبل اند کسی برای یادگیری اهمیت قائل نمی شود.

5- امروزه نه تنها باید هوشمندانه کار کرد بلکه باید هوشمندانه وسخت کار کرد تا به ثروت و موفقیت نائل شد.

6- اهمیت کلمات در زندگی بسیار مهم است. کلمات خوب، تفکرات بهتری را ایجاد می کنند.

7- افراد موفق بر راه حل ها تمرکز می کنند اما افراد متوسط به فردی که مشکل را ایجاد کرده است فکر می کنند.

8- کیفیت زندگی و هدف اصلی ما بستگی به احساسمان از خود (کرامت نفس) دارد.



9- هدف داشتن با هدف گذاشتن متفاوت است. نوشتن اهداف از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. افرادی که اهداف مکتوب دارند ده برابر دیگران موفق ترند.

10- برندگان کسانی هستند که درازمدت فکر می کنند، افراد متوسط کوتاه مدت و سطحی می اندیشند.

11- افراد موفق کارهای بزرگ و سخت را انجام می دهند ولی افراد متوسط، دنبال کارهای راحت و معمولی می روند.

12- هر یک از ما باید یک نقشه بیست ساله داشته باشیم و به جای فکر کردن به مشکلات اقتصادی دنبال برداشتن قدم ها در مسیر اهداف خود باشیم.

13- کسانی که مهارت های مالی دارند موفق می شوند. شما باید در روز حداقل دو ساعت درباره اقتصاد و سرمایه گذاری مطالعه داشته باشید.

14- راز اکثر موفقیت ها پشتکار و مقاومت است باید با خودت عهد کنی که کنار نمی کشی تا به اهدافت برسی.

15- اعتماد به نفس باید آنقدر بالا باشد که هیچ چیز نتواند جلوی ما را بگیرد.

16- برای فروش موفق باید تعداد تماس ها و ارتباطات را افزایش دهید.

17- نگران شنیدن نه نباشید، نه یعنی پول!

18- کسانی که بیشترین نه ها را دریافت می کنند بیشترین بله ها را نیز می شنوند.

19- باید به محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید اعتقاد داشته باشید، اگر اعتقاد دارید که محصولتان عالی است، ناخودآگاه مشتری این موضوع را درمی یابد. (و برعکس!)

20- فروشندگان موفق عاشق محصول، کار و شرکتشان هستند.

21- به جای اینکه فروشنده باشید، یک مشاور دلسوز باشید، آنگاه فروش خودش اتفاق می افتد.

22- فقط هدف این نیست که فروشی انجام دهی بلکه باید ابتدا ببینی که این مشتری به محصول تو نیاز دارد یا خیر.

23- قدرت در دست کسانی است که بهترین نُت برداری را دارند.

24- در فروش باید ابتدا اعتمادسازی کنید.

25- انتخاب های امروز، کیفیت زندگی فردای شما را می سازند. گذشته را رها کنید و به فکر ساخت فردای خویش باشید.

26- هیچ موقع نگویید که دیگر دیر شده است. هیچ وقت برای گرفتن تصمیمات صحیح دیر نیست.



27- به سوی خورشید تمرکز کنید تا سایه پشت تو قرار گیرد.

28- ما باید تغییر کنیم. اگر تغییر نکنیم، کنترل زندگی را در دست نخواهیم داشت.

29- برای هر حوزه زندگی باید برنامه جامعی تدوین کنیم. باید فراتر نگاه کنیم و روی آینده تمرکز کنیم.

30- افرادی که موفق و در جامعه مورد احترامند کسانی هستند که بیشترین وقت را روی آماده سازی برای آینده می گذارند.

31- برای تسخیر آینده باید از لذت های آنی دست بکشیم.

32- منحرف شدن از مسیر اصلی، بزرگترین عامل شکست ما است.

33- افراد موفق سخت و هوشمندانه کار می کنند. هوشمندانه یعنی کارهایی را انجام دهیم که با اهدافمان سازگار باشد.

34- کارهای کوچک، ساده و راحت را انجام ندهید زیرا کم کم به آنها عادت می کنید. از کارهای سخت و بزرگ استفاده کنید.

35- افراد موفق کارهایی را انجام می دهند که پتانسیل نتایجش بسیار بالاست.

36- همیشه برای همه کارها برنامه داشته باشید تا بتوانید اقدامات را سریع تر انجام دهید.

37- قبل از شروع هر کاری چک لیست و گام های سازماندهی شده آن را بنویسید.

38- میلیاردرها عادت دارند روزانه هدف گذاری کنند.

39- میلیاردرها عادت دارند کارهای شان را تکمیل کنند و نیمه کاره رها نکنند.

40- میلیاردرها عادت دارند با مهم ترین عمل، روزشان را شروع کنند.