حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

جام جهانی 2014


صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2014 برزیل بر همگان مبارک


میزان جرائم مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم


ماده 43 ق . م . م

تخلف بانکها و دیگر اشخاص از اجرای مواد 34 و 36 ق. م .م در مورد عدم ارائه صورت اموال متوفی به اداره امور مالیاتی یا تسلیم اموال به وراث قبل از صدور گواهینامه معافیت یا قبل از پرداخت مالیات یا قبل از تعیین ترتیب و تضمین پرداخت مالیات.

5% قیمت مال + مسئولیت تضامنی با وراث تا میزان مالی که نزد آنها بوده در پرداخت مالیات وجرائم متعلقه- در مورد بانکها و اشخاص دولتی ،کارمند متخلف و معاونین وی در تخلف نیز مسولیت تضامنی در پرداخت مالیات خواهند داشت.

ماده 51 ق . م . م

تخلف از اخذ حق تمبر(تمبر چک ، سفته و ...) موضوع فصل پنجم قانون مالیاتهای مستقیم (مواد 44 تا51)

2 برابر حق تمبر + اصل حق تمبر

تبصره 1
ماده 138 ق . م . م


- توقف طرح توسعه و بازسازی و نوسازی و تکمیل قبل از تکمیل
2- عدم بهره برداری از طرح ظرف یکسال پس از مهلت تعیین شده در طرح سرمایه گذاری
3- تعطیل ، منحل یا منتقل نمودن طرح ظرف 5 سال پس از شروع بهره برداری

اخذ مالیات معادل معافیتهای منظور شده ( که 50درصد مالیات متعلقه می باشد ) + 5/2 درصد جریمه ماهانه نسبت به مالیات پرداخت نشده

ماده 169 ق . م . م


عدم کاربرد وسایل ، روشها ، صورت حسابها و فرم های مورد نظر سازمان امور مالیاتی برای نگهداری حسابها

بی اعتباری دفاتر قانونی برای مودیانی که ملزم به نگهداری دفاتر قانونی هستند و تعلق جریمه ای معادل 20 درصد مالیات منبع برای سایر مودیان

تبصره 3
ماده 177 ق . م . م

عدم اعلام کتبی تاریخ شروع فعالیت توسط صاحبان مشاغل به اداره امور مالیاتی محل

جریمه ای معادل 10 درصد مالیات قطعی و محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیتهای مالیاتی از تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی

ماده 190 ق . م .م

پرداخت مالیات پس از سررسیدهای مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم

تعلق جریمه ای معادل 5/2 درصد مالیات به ازاء هر ماه

ماده 192 ق . م . م

- عدم تسلیم اظهار نامه در موعد مقرر از سوی مودیانی که ملزم به تسلیم اظهارنامه هستند.
2- عدم تسلیم اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی و مودیانی که ملزم به نگهداری دفاتر روزنامه و کل و درآمد و هزینه هستند.
3- کتمان درآمد یا ابراز هزینه های غیر واقعی و غیر قابل قبول در اظهارنامه تسلیمی

1- جریمه ای معادل 10 درصد مالیات متعلقه
2- جریمه ای معادل 40 درصد مالیات متعلقه + غیر قابل بخشش بودن جریمه
3- جریمه ای معادل 40 درصد مالیات متعلقه + غیر قابل بخشش بودن جریمه

ماده 193 ق . م . م

1- عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر نسبت به مودیانی که مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند.
2- عدم تسلیم اظهارنامه و تراز نامه و حساب سود و زیان در دوره ی معافیت

1- جریمه ای معادل 20 درصد مالیات برای هر یک از موارد مذکور + جریمه ای معادل 10 درصد مالیات برای رد دفتر
2- عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط

ماده 194 ق . م . م

اختلاف بیش از15%درآمداظهار شده مودی با درآمد مشخصه ی قطعی در مورد مودیانی که وفق ماده 158 قانون مالیاتهای مستقیم اظهارنامه آنان بدون رسیدگی قبول شده باشد.

لغو بخشودگی تا سه سال پس از ابلاغ مالیات مشخصه قطعی + دریافت جرائم متعلقه که قابل بخشش نیز نیستند.

ماده 195 ق . م . م

1- جریمه تخلف آخرین مدیران شخص حقوقی قبل از انحلال از لحاظ عدم تسلیم اظهار نامه حاوی صورت دارایی و بدهی موضوع ماده 114 قانون مالیاتهای مستقیم.
2- جریمه تخلف آخرین مدیران شخص حقوقی قبل از انحلال از لحاظ تسلیم اظهار نامه خلاف واقع در مورد صورت دارایی و بدهی موضوع ماده 114 قانون مالیاتهای مستقیم.

1- در مورد عدم تسلیم اظهارنامه جریمه ای معادل دو درصد سرمایه پرداخت شده در تاریخ انحلال
2- در مورد تسلیم اظهارنامه خلاف واقع یک درصد سرمایه پرداخت شده در تاریخ انحلال

ماده 196 ق . م . م

جریمه مدیر یا مدیران تصفیه شخص حقوقی در صورت تقسیم دارائی شخص حقوقی قبل از تصفیه امور مالیاتی یا قبل از سپردن تأمین معادل میزان مالیات وفق ماده 118 قانون مالیاتهای مستقیم

معادل 20 درصد مالیات متعلقه

ماده 197 ق . م . م

عدم تسلیم صورت یا فهرست یا قرارداد یا مشخصات راجع به مودی در موعد مقرر و یا تسلیم آنها بر خلاف واقع از سوی اشخاصی که قانونا مکلف به تسلیم آنها هستند.

1- در مورد حقوق 2 درصد از حقوق پرداختی + مسولیت تضامنی با مودی در جبران زیان وارده به دولت
2- در مورد پیمانکاری یک درصد کل مبلغ قرارداد + مسولیت تضامنی با مودی در جبران زیان وارده به دولت

ماده 199 ق . م . م

1- عدم کسرو ایصال مالیاتهای تکلیفی مودیان دیگر در ظرف مهلت مقرر جز در مواردی که مسول کسر و ایصال مالیات شرکتهای دولتی، شهرداری ها یا وزارتخانه ها باشند موضوع ماده 199 قانون مالیاتهای مستقیم
2- عدم کسر و ایصال مالیات درمواردی که مسول کسر و وصول مالیات وزارتخانه ، شرکتهای دولتی یا شهرداری ها باشند موضوع تبصره 1 ماده 199 قانون مالیاتهای مستقیم.
3- عدم کسر و ایصال مالیاتهای مودیان دیگر در ظرف مهلت مقرر بوسیله اشخاص حقوقی غیر دولتی موضوع تبصره 2 ماده 199 قانون مالیاتهای مستقیم.
4- عدم کسر مالیات مودیان دیگردر مواعد مقرر بوسیله اشخاص حقیقی موضوع تبصره 3 ماده 199 قانون مالیاتهای مستقیم.

1- جریمه ای معادل 20 درصدمالیات پرداخت نشده + مسولیت تضامنی با مودی در پرداخت مالیات
2- مسئولین امر مشمول مجازات طبق قانون تخلفات اداری خواهند بود.
3- علاوه بر مسئولیت تضامنی نسبت به پرداخت مالیات به حبس تأدیبی از 3 ماه تا 2 سال محکوم خواهند شد به جز مواردی که مدیران اشخاص حقوقی برای پرداخت مالیات تامین سپرده باشند.
4- حبس تادیبی از سه ماه تا دو سال

ماده 200 ق . م . م

عدم انجام تکالیف یا وظایف مالیاتی قانونی از سوی دفاتراسنادرسمی

مسولیت تضامنی سردفتر با مودی در پرداخت مالیات متعلقه + جریمه ای معادل 20 درصد مالیات متعلقه و در صورت تکرار حبس تادیبی از سه ماه تا دو سال

ماده 201 ق . م . م

استناد از روی علم و عمد به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که بر خلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده یا خودداری از تسلیم اظهار نامه مالیاتی، ترازنامه و حساب سود و زیان برای سه سال متوالی

حبس از 3 ماه تا 2 سال و محرومیت از کلیه معافیت ها و بخشودگیهای قانونی در مدت مذکور

ماده 211 ق . م . م

عدم پرداخت یا ترتیب ندادن پرداخت بدهی پس از ابلاغ برگ اجرائی

توقیف اموال منقول یا غیر منقول مودی به اندازه بدهی مودی اعم از اصل و جرایم متعلقه به اضافه 10 درصد بدهی

دانستنیهای مالیاتی

 

۱- تعریف مالیات

مالیات قسمتی از دارایی و در آمد اشخاص حقیقی و حقوقی تبعه یا مقیم یا دارای در آمد و ثروت در یک جامعه سیاسی معین (کشور) است که اشخاص یادشده بر حسب قوانین مالیاتی آن جامعه مکلف به پرداخت آن می شوند و در صورت استنکاف مجبور به پرداخت آن خواهند شد.

اصولاً وضع مالیات بایستی به موجب قانون باشد. (بنا به اصل قانونی بودن مالیات که در همه دنیا رعایت می گردد.)

اصل ۵۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان می دارد که “هیچ نوع مالیات وضع نمی شود مگر به موجب قانون، موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی به موجب قانون مشخص می شود.”

قوانین مالیاتی درهر کشوری جزء حقوق عمومی و در نیتجه آمره هستند و برای مردم تکلیف بوجود می آورند و ضمانت اجرا دارند. براین اساس پرداخت مالیات برای همه ی اشخاص تبعه ی یک کشور اصل و معافیت مالیاتی استثناء براصل تلقی می شود. (مواد ۱ و ۲ قانون مالیاتهای مستقیم)

ممنوع الخروج شدن ، جریمه های مالیاتی، توقیف اموال، تامین اموال بدهکار مالیاتی نزد اشخاص ثالث از جمله ضمانتهای اجرای قانون مالیاتهاست .( مواد ۱۸۹ تا ۲۰۲ قانون مالیاتهای مستقیم)

۲- عمر مالیات

عمر مالیات به اندازه عمر کشور ها می باشد. ایجاد و توسعه ی آموزش، بهداشت، زیر ساختهای اقتصادی ، راهها ،‌بنادر، ‌فرودگاهها و…. از وظایف عمومی دولتهاست که بایستی هزینه ی آنها را از محل مالیات تامین کنند.

باج ، خراج ، حقابه، عوارض و …اسامی متعدد مالیات درگذشته هستند.

حق بیمه و عوارض شهرداری ها نیز نوعی مالیات هستند . تفاوت آنها با مالیات مستقیم این است که موارد و محل خرج آنها کاملاً مشخص می باشد .

مودی مالیاتی

مودی به صورت عام به معنی ادا کننده و کسی که وجهی را پرداخت می کند و به صورت خاص به معنی پرداخت کنندگان مالیات به اشخاص حقیقی و حقوقی که به موجب قانون مکلف به پرداخت مالیات هستند گفته می شود.

۳- عدم پرداخت مالیات

دو نوع عدم پرداخت مالیات داریم:

۱) اجتناب از پرداخت مالیات براساس معافیتها و نکات قانونی.

۲) فرار از مالیات با اعمال تقلب آمیز که جرم است و مجازات دارد .

۴- انواع مالیات

۱- مالیات مستقیم که به درآمد و دارایی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد.(مواد ۱۷ تا ۱۳۰ قانون مالیاتهای مستقیم)

۲- مالیات غیر مستقیم که به کالا و خدمات تعلق می گیرد و مصرف کننده آنرا می پردازد.( قانون مالیات برارزش افزوده)

۵- تفاوت مالیات مستقیم با مالیات غیر مستقیم

۱- در مالیات مستقیم مودی قابل شناسایی است و عدم پرداخت مالیات در مورد او ضمانت اجراء پیدا می کند.

۲- در مالیاتهای غیر مستقیم ، دولت پرداخت کننده واقعی مالیات را نمی شناسد و این مالیات ها را از طریق اشخاص دیگری که قانوناً مکلف به وصول و پرداخت آن به دولت می شوند وصول می نماید.

۶- شاخص مالیات

هر مالیات با دو شاخص معرفی می شود:

۱- پایه مالیات. (ماخذ مالیات، مبنای مالیات) Tax Base

2- نرخ مالیات. Tax Rate

پایه ی مالیات آن جنس یا چیزی است که مالیات به آن تعلق می گیرد.

نرخ مالیات تعیین می کند که چه میزان از پایه ی مالیات متعلق به دولت است .( ماده ۱۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم)

نرخ مالیات ممکن است تصاعدی، مقطوع، ‌تنازلی و….. باشد . نرخ مالیات تعیین می کند که دولت چه میزان در درآمد ما شریک است. بنابراین همانگونه که هر شریک می تواند از شریک دیگر حساب شراکت و صورت عملکرد دوره یا مورد شراکت را بخواهد دولت نیز می تواند حساب شراکت خود در درآمد ما را بخواهد و به این دلیل ما در قانون مالیاتها هزینه های قابل قبول و غیر قابل قبول داریم.

دولت ممکن است بعضی هزینه ها و مخارج ما را قابل قبول نداند. مانند هزینه های غیر مربوط با فعالیت های دوره مالی مورد رسیدگی مؤدیان.

یک اصل مهم در اخذ مالیات ، محدود و ممنوع شدن اخذ مالیات مضاعف است. به این معنی که راجع به یک مورد مشخص نباید و نمی توان بیش از یک مالیات اخذ کرد. براین اساس نسبت به واگذاری حقوق املاک براساس ماده ۵۲ قانون مالیاتهای مستقیم به ماده ۷۶ قانون مذکور که تعلق یک مالیات را باعث ساقط شدن بقیه مالیاتها می داند توجه بفرمایید.

۷- رابطه در آمد مشمول مالیات و سود

اداره ی مالیاتی عمدتاً با سود کاری ندارد. معمولاً با درآمد مشمول مالیات کار دارد .

در این مورد سه فرض و حالت داریم :

۱- سود مساوی با درآمد مشمول مالیات است .

۲- سود بیشتر از درآمد مشمول مالیات است.

۳- سود کمتراز در آمد مشمول مالیات است .

حالت اول: اگر دفاتر قانونی عیناً پذیرفته شود و هزینه ها قابل قبول تلقی شوند فقط در این حالت سود مساوی با درآمد مشمول مالیات می شود .

حالت دوم: نرخ های خاص مالیاتی یا سودهای معاف از مالیات ؛ مانند مادة ۱۴۱ ق.م.م (سود حاصل از صادرات). در این حالت سود شرکت مشمول نرخ خاص بوده یا مشمول معافیت شده است و نتیجتاً بیش از درآمد مشمول مالیات خواهد بود.

حالت سوم: مأمور مالیاتی هزینه ها را غیر قابل قبول می داند، ذخیره استهلاک را نمی پذیرد، سود و زیان سنواتی را قبول نمی کند و یا ممکن است دفاتر شرکت رد شده باشد و مأمور مالیاتی در آمدها را علی الرأس تشخیص داده باشد. دراین حالت سود کمتر از درآمد مشمول مالیات شناخته می شود.

«مالیات حقوق»

وفق ترتیبات ماده ی ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم در مورد مالیات حقوق، دریافت کنندگان حقوق تکلیف به تسلیم اظهار نامه ندارند و مرور زمان آن ۵ سال از سررسید پرداخت آن می باشد. مرور زمان مالیاتی در قانون مالیاتهای مستقیم قبل از اصلاحیه سال ۱۳۸۰ سه سال از تاریخ سر رسید بوده است.

معافیت های مالیاتی در مورد حقوق در مادة ۹۱ قانون مالیاتهای مستقیم ذکر شده است.

در مواردی که کارفرما به تکالیف خود برای پرداخت مالیات حقوق اقدام نکند، طبق مقررات ماده ۹۰ قانون مالیاتهای مستقیم، مالیات به انضمام جرایم مربوط با صدور برگ تشخیص از کارفرما مطالبه خواهد شد و کارفرما در صورت اعتراض می تواند وفق ماده ۲۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم اقدام کند.




«مالیات تکلیفی»

درمورد مالیات تکلیفی موضوع ماده ی ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم مالیات که به عنوان علی الحساب کسر می شود و مرور زمان ندارد. قابل ذکر است که برابر ماه ی ۱۹۹ قانون مالیاتهای مستقیم ، اشخاصی که برابر قانون مالیاتهای مستقیم، مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر هستند در صورت تخلف بصورت تضامنی با مودی مسئول پرداخت مالیات هستند و علاوه بر آن ۲۰% مالیات پرداخت نشده در سررسید را نیز جریمه خواهند شد.

نکته : موضوع ماده ی ۹۰ قانون مالیاتهای مستقیم (اختلاف در مورد مالیات تکلیفی حقوق) قابل توافق با ممیز مالیاتی هست. اما مالیات تکلیفی موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم قابل توافق با ممیز مالیاتی نیست.

توصیه می شود در مورد ماده ی ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم اگر سازمان امور مالیاتی از کارفرما تصفیه و واریز مالیات کسرشده ماده ی ۱۰۴ را مطالبه کرد کارفرما هم از پیمانکار خود بخواهد مفاصاحساب مالیاتی خود را به کارفرما ارائه کند و کارفرما نیز آن را به سازمان امور مالیاتی تسلیم نماید. چون در مورد پرداخت این مالیات مودی و پرداخت کننده متضامناً مسئول هستند. اگر مودی، مفاصای مالیاتی داشته باشد کارفرما مسئول پرداخت آن نخواهد شد.

«تشویقات مالیاتی»

۱- معادل یک درصد بازای هر ماه از مالیاتهای پرداختی مؤدی تا سررسید مقرر بعنوان جایزه خوش حسابی از مالیات متعلقه کسر خواهد شد. (ماده ۱۹۰ قانون مالیاتهای مستقیم)

۲- چنانچه مؤدیان مالیاتی که مکلف به نگاهداری دفاتر قانونی هستند سه سال متوالی تراز نامه و حساب سود و زیان ودفاتر و مدارک آنها مورد قبول اداره مالیاتی قرارگیرد و مالیات هر سال خود را در سال تسلیم اظهار نامه و بدون مراجعه به هیأتهای حل اختلاف مالیاتی پرداخت نموده باشند علاوه بر بند فوق معادل ۵ درصد اصل مالیات سه سال متوالی را بعنوان جایزه دریافت خواهند داشت که این جایزه از مالیات معاف است. (ماده ۱۸۹ ق . م م )

۳- در صورت تمکین به برگ تشخیص مالیاتی و توافق با اداره مالیاتی از ۸۰ درصد جرائم متعلقه معاف خواهند بود (تبصره یک ماده ۱۹۰ ق.م.م)

۴- در صورتی که مودیان ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی مالیات نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت آن اقدام نمایند ۴۰ درصد جرائم متعلقه بخشیده می شود .(تبصره ۲ ماده ۱۹۰ ق . م .م)

« جرائم مالیاتی »

۱- عدم تسلیم اظهار نامه توسط اشخاص حقوقی و مشمولان بندهای (الف و ب) ماده (۹۵) موجب تعلق جریمه ای معادل ۴۰ درصد مالیات متعلق بوده که غیر قابل بخشش است.

۲- عدم تسلیم اظهارنامه ی موضوع ماده ۱۱۴ توسط آخرین مدیران شرکت باعث خواهد شد که مدیران متضامناً مسئول پرداخت مالیات شرکت شوند .(تبصره ماده ۱۱۸ ق . م . م)

۳- عدم تسلیم اظهار نامه و تراز نامه حساب سود و زیان در دوره معافیت موجب لغو معافیت در سال مربوط خواهد شد.(تبصره ماده ۱۹۳ ق.م.م)

۴- عدم اجرای طرح توسعه، تکمیل، بازسازی و نوسازی و یا عدم بهره برداری ظرف مدت یکسال پس از مهلت تعیین شده در طرح سرمایه گذاری و یا انحلال یا انتقال ظرف مدت پنجسال پس از شروع بهره برداری، موجب تعلق مالیات معادل معافیت های مالیاتی منظور شده برای اجرای طرح و جرائم متعلقه موضوع ماده (۱۹۰) می شود. (تبصره ۱ ماده ۱۳۸ ق.م.م).

۵- در صورت خودداری از ارائه دفاتر در اجرای ماده ۱۸۱ ق. م.م بدون عذرموجه، درآمد مشمول مالیات مودی با نظر هیأت موضوع ماده ۹۷ ق.م.م بطریق علی الرأس محاسبه می شود. ( ماده ۱۸۱ ق . م . م)

۶- تاخیر در پرداخت مالیات پس از سررسید مقرر موجب تعلق جریمه ای معادل ۵/۲ درصد مالیات متعلقه بازای هر ماه تاخیر می شود.( ماده ۱۹۰ ق . م . م) این جریمه در مورد اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بندهای الف و ب ماده ۴۰۹۵ درصد می باشد غیر قابل بخشودگی است.

۷- عدم تسلیم اظهار نامه در موعد مقرر موجب تعلق جریمه ای معادل ده درصد مالیات متعلقه خواهد شد.
(ماده ۱۹۲ ق . م. م) این جریمه در مورد اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بندهای الف و ب ماده ۹۵ ق.م.م چهل درصد می باشد و غیر قابل بخشودگی است.

۸- عدم تسلیم تراز نامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر موجب تعلق جریمه ای معادل ۲۰ درصد مالیات متعلقه برای هریک از موارد فوق خواهد شد. (ماده ۱۹۳ ق .م .م)

۹- رد دفاتر قانونی موجب تعلق جریمه ای معادل ۱۰ درصد مالیات متعلقه خواهد شد.(ماده ۱۹۳)

تبصره مادة ۱۹۲ و تبصره مادة ۱۹۳ و مادة ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم متضمن نکاتی به شرح ذیل می باشند:

مادة ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم عدم تسلیم اظهارنامه در مواعد مقرر بوسیله مودی را موجب ۱۰% جریمه معادل مالیات متعلقه می داند. تبصره ی این ماده عدم تسلیم اظهار نامه توسط اشخاص حقوقی و مشمولان بندهای الف و ب ماده ۹۵ قانون مذکور را مشمول جریمه ی ۴۰% دانسته و جریمه ی مذکور قابل بخشودگی نیست.

بنابراین مودیان باید در تسلیم اظهار نامه با پست سفارشی دو قبضه تسریع کنند.

تبصره ی مادة ۲۲۶ قانون مالیاتهای مستقیم تسلیم اظهار نامه ی اصلاحی و تکمیلی را پیش بینی نموده و مودی را مجاز می داند که ظرف یک ماه اظهار نامه اصلاحی بدهد تا جایگزین اظهار نامه ی قبلی شود و تسلیم اظهار نامه ی اول در مواعد قانونی را کافی برای رفع مسئولیت تسلیم اظهار نامه می داند .

در مورد تبصره مادة ۱۹۳ به بند پایانی مادة ۱۱۰ قانون مالیاتهای مستقیم توجه شود.

تسلیم اظهار نامه در موعد مقرر حتی برای اشخاصی که در دورة معافیت هستند الزامی است و اگر این اشخاص اظهار نامه را در مواعد مقرر تسلیم نکنند از شمول معافیت خارج می شوند و به شرح ذیل مشمول:

الف) بند ۱ مادة ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم می شوند.

ب) از آنان مطالبه مالیات می شوند.

ج) ۴۰% مالیات هم جریمه می شوند.

۱۰- چنانچه اظهار نامه ی مالیاتی به موقع تسلیم و بدون رسیدگی قبول شده باشد (ماده ۱۵۸) در صورتیکه در آمد ابرازی مؤدی بادرآمد تشخیصی قطعی شده اداره امور مالیاتی بیش از ۱۵ درصد اختلاف داشته باشد علاوه بر تعلق جرائم مالیاتی به مؤدی تا سه سال هیچگونه بخشودگی و تسهیلات دیگر به وی اعطاء نخواهد شد.(ماده ۱۹۴ ق . م. م)

۱۱- جریمه ی تخلف آخرین مدیران قبل از انحلال از لحاظ تسلیم اظهار نامه ی موضوع ماده ۱۱۴ معادل ۲ درصد سرمایه پرداخت شده شرکت در تاریخ انحلال خواهد بود. (ماده ۱۹۵ ق . م.م)

۱۲- جریمه ی تسلیم اظهار نامه موضوع ماده ۱۱۴ بر خلاف واقع توسط آخرین مدیران شخص حقوقی معادل یک درصد سرمایه ی پرداخت شده در تاریخ انحلال می باشد.(ماده ۱۹۵ ق . م.م )

۱۳- جریمه ی مدیران تصفیه در صورت تخلف از مقررات مالیاتی معادل ۲۰ درصد مالیات متعلقه خواهد بود. (ماده ۱۹۶ ق . م .م)

۱۴- جریمه ی عدم تسلیم لیست حقوق معادل ۲ درصد حقوق پرداخت شده می باشد .(ماده ۱۹۷ ق . م . م)

۱۵- جریمه ی عدم تسلیم قراردادهای پیمانکاران ظرف مهلت مقرر معادل یک درصد مبلغ قراردادها خواهد بود.(ماده ۱۹۷ ق. م . م).

۱۶- عدم کسر و ایصال مالیاتهای تکلیفی در موعد مقرر موجب تعلق جریمه ای معادل ۲۰ درصد مالیات متعلقه خواهد شد.(ماده ۱۹۹ ق . م . م)

۱۷- وصول مالیات از طریق عملیات اجرائی علاوه بر وصول اصل بدهی و جرایم متعلقه باعث تعلق جریمه ای معادل ۱۰ درصد جمع بدهی و جرائم متعلقه خواهد شد. (ماده ۲۱۱ ق . م . م)

« حل اختلاف مالیاتی»

مادة ۲۴۴ قانون مالیاتهای مستقیم مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف های مالیاتی را هیأت حل اختلاف مالیاتی می داندکه متشکل از۱ نفر عضو قاضی و ۱نفر نماینده ی سازمان امور مالیاتی است و۱نفر نماینده ی اتاق بازرگانی و صنایع و معاون یا اتاق تعاون یا جامعه ی حسابداران رسمی یا تشکلهای صنفی به انتخاب مودی می باشد.

مودی باید بخواهد که نماینده مورد نظر او ازاتحادیه صنفی ذیربط خود باشد تا دفاع ازاو را به خوبی انجام دهد. براساس تبصره های ۱ و ۲ همین ماده اداره مالیاتی به هنگام تشکیل جلسه از اعضاء هیأت حل اختلاف که یکی از آنها نماینده معرفی شده ی مودی است دعوت می کند.

اگر مودی نماینده ی را خودش انتخاب نکند سازمان امور مالیاتی یکی از نمایندگان مورد نظرخود (معمولاً نماینده اتاق بازرگانی) را دعوت می کند.

پس از آنکه برگ تشخیص مالیات با اوصاف و شرایط قانونی مندرج در مادة ۲۳۷ قانون مالیاتهای مستقیم صادر و ابلاغ شد ممکن است مودی اعتراض داشته باشد. اعتراض مودی براساس ماده ۲۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم برای رسیدگی نزد ممیز کل مطرح می شود و ظرف ۳۰ روز از تاریخ اعتراض مودی رسیدگی خواهد شد . اعتراض مودی در این مرحله قابل توافق با ممیز کل است.

اگر مودی با ممیز کل به توافق نرسیده باشند پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی می رود . درهمین مرحله که پرونده نزد ممیز کل می رود مودی باید بخواهد که در صورت عدم توافق با ممیز کل از نماینده اتحادیه (یا هر مرجعی که مودی خواسته) دعوت شود و اگر سازمان مالیاتی از نماینده ی معرفی شده بوسیله مودی دعوت نکرده بود مودی باید جهت حضور نماینده معرفی شده خود تقاضای تجدید جلسه را بکند.

براساس ماده ۲۴۰ قانون مالیاتهای مستقیم، نماینده سازمان امور مالیاتی باید در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی حاضر شود و برای توجیه تشخیص و نظر خود دلایل کافی و مستند ارائه کند وبرابر مادتین ۲۴۸ و ۲۴۹ قانون مالیاتهای مستقیم هیأت حل اختلاف مالیاتی بایستی براساس دلایل و مستندات قانونی و کامل و به صورتی دقیق به اعتراض مودی رسیدگی کنند و رأی این هیأت بایستی مدلل و مستند و موجه باشد.

حضور نماینده ی مودی بویژه آنکه از اتحادیه صنفی مربوطه انتخاب شده باشد و توجه این نماینده به حقوق قانونی مودی وتوجه به ترتیبات قانونی رسیدگی به موضوع در هیأت حل اختلاف مالیاتی می تواند حقوق قانونی مودی را حفظ نماید.

ضمانت اجرای اعتراضات غیر موجه این است که برابر مقررات اگر مودی اعتراض کرد و اعتراض او در مراجع رسیدگی وارد دانسته نشد بایستی ۱% مبلغ مالیات را به عنوان هزینه ی دادرسی بپردازد.

مواردی که مدیران وحسابداران هنگام ثبت شرکت ازنظر مالیاتی بدانند

 
مدیران و مسئولان و حسابداران شرکتها لازم است دانش مالیاتی خود را افزایش دهد تا از عواقب تخلف, تأخیر و یا عدم آگهی مصون بمانند . به منظور آگاهی بیشتر اطلاعات زیر که برگرفته از مجموعه قوانین مالیاتهای مستقیم است ارائه می شود :

1. تعهد و پلمپ دفاتر حسابداری:
همزمان با تأسیس شرکت مدیران مؤظفند دفاتر حسابداری شرکت (دفاتر روزنامه وکل) تهیه و نزد اداره ثبت شرکتها پلمپ نمایند تا کلیه عملیات مالی شرکت در آنها ثبت شود. دفاتر حسابداری هر سال مالی باید پیشاپیش آغاز سال مربوطه تهیه و پلمپ شود در صورت عدم تهیه, پلمپ و نگهداری دفاتر حسابداری, ممیز مالیاتی معمولاً مالیات شرکت را بطور علی الرأس تعیین می نماید.

2. تکمیل پروندة مالیاتی شرکت:
پس از چاپ آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور, بخشی در وزارت امور اقتصادی و دارایی آگهی ثبت شرکت را شناسایی و اقدام به افتتاح پرونده مالیاتی برای شرکت می نماید. مدیران شرکت مؤظفند پروندة مالیاتی مذکور را تکمیل و در پایان هر سال مالی اظهارنامة مالیاتی سال مربوطه را به حوزة مالیاتی تعیین شده تسلیم نمایند.

3.نگهداری دفاتر حسابداری:
دفاتر پلمپ شدة حسابداری باید به طور روزانه و یا حسب مورد نگهداری شود. کلیه عملیات مالی شرکت اعم از دریافت, پرداخت, تعهد,... و غیره باید با رعایت روشهای مقبول حسابداری و همچنین طبق قوانین مقررات کشور در دفاتر حسابداری منعکس شود, تخلف از ضوابط فوق الذکر باعث رد دفاتر و تشخیص مالیات علی الرأس خواهد شد.
4.تهیه و تسلیم اظهارنامة مالیاتی سالیانه:
کلیه شرکتها مؤظفند حداکثر در مدت چهار ماه پس از پایان سال مالی اظهارنامه های مالیاتی مربوطه را تکمیل و به حوزة مالیاتی تعیین شده تسلیم نمایند. چنانچه سال مالی شرکت تقویم متداول شمسی باشد (از اول فروردین تا آخر اسفند) شرکت مؤظف است حداکثر تا پایان 31 تیرماه سال بعد اظهارنامة مالیاتی مربوطه را تکمیل و به حوزة مالیاتی تسلیم نماید.

5. مفاصای مالیاتی شرکتها و افراد:
کلیه شرکتهای شاغل در ایران مؤظفند مالیات قطعی متعلق به درآمد خود و مالیات تکلیفی مربوطه را در وجه وزارت امور اقتصادی و دارایی بپردازند (مهلت پرداخت مالیات حقوق یکماه پس از پرداخت حقوق می باشد.) عدم پرداخت مالیات قطعی شده منجر به تعلق جرائم و اقدامات قانونی می شو

گل چین معافیتهای مالیاتی مواد قانونی

 
بر گرفته از وب سایت:موسسه حسابداری و حسابرسی روان پرداز

به منظور جلوگیری از پیچیدگی مالیاتی خلاصه معافیتها به شرح ذیل ارائه میگردد:

1- وزارت خانه ها و موسسات دولتی
2- دستگاه های اجرای وابسته به دولت.
3- شهرداری ها مشمول پرداخت مالیات های موضوع مالیات های مستقیم هستند

2-(باب اول ) (اشخاص مشمول مالیات)

20-ارث
اعتدال در ثروت همگانی. حمایت از وراث استثنایی. از سهم الارث هر یک از وراث طیقه اول مبلغ سی میلیون(30.000.000) ریال به عنوان معافیت کسر و مازاد به نرخ های مذکور مشمول مالیالت می باشد. معافیت مذکور برای هر یک از وارث طبقه اول که کمتر از بیست سال سن داشته یا محجور یا معلول از کار افتاده باشند مبلغ ÷نجاه میلیون(50.000.000) ریال خواهد بود.

بند 1 ماده 24 ارث
حمایتهای اجتماعی. وجوه بازنشستگی ووظیفه و ÷س انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، باز خرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده و بیمه گزار و یا کارفرما از قبیل بیمه عمر- خسارت فوت و همچنین دیه و مانند آنها حسب مورد که یکجا و یا به طور مستمر به ورثه متوفی پرداخت میگردد. از شمول مالیات بر ارث خارج است.

بند 2 ماده 24 ارث
به منظور جلو گیری از اخذ مالیات مضاعف به شرط معامله متقابل. اموال منقول متعلق به مشمولین بند4 ماده 39 قرار داد وین مورخ فروردین 1340 و ماده (51) قرار داد وین مورخ اردبیهشت ماه 1342 و بند (4) ماده (38) قرار داد وین مورخ اسفند ماه 1353 با رعایت شرایط مقرر در قرار داد مزبور با شرط معامله متقابل از شمول مالیات بر ارث خارج است.

بند 3 ماده 24 ارث
تشویق وحمایت از فعالیتهای عام المنفعه. اموالی که برای سازمانها و موسسه های مذکور در ماده (2) این قانون مورد وقف یا نذر یا حبس واقع گردد به شرط تائید سازمانها و موسسه های مذکور ازشمول مالیات بر ارث نمی باشد.

بند 4 ماده 24 ارث
حمایت از سرمایه گذاری مواد.. حمایت از جذب سرمایه ها و پس اندازهای مردمی. %80 اوارق مشارکت و سپرده های متوفی نزد بانکهای ایرانی و شعب آنها در خارج از کشور و موسسه های اعتباری غیر بانکی مجاز به همچنین پنجاه درصد(50%) ارزش سهام متوفی در شرکتهایی که سهام آنها طبق قانون مربوط در بورس پذیرفته شده باشد و چهل درصد(40%) ارزش سهام یا سهم الشرکه متوفی در سایر شرکتها و نیز چهل درصد(40%) ارزش خالص دارایی متوفی در واحد های تولیدی صنعتی، معدنیو کشاورزی از شمول فصل مالیات بر ارث خارج است.

تبصره 1 ماده 53 املاک

حمایت از خانواده معظم شهداء. وارث طبقات اول و دوم نسبت به اموال شهدای انقلاب اسلامی مشمول مالیات بر ارث موضوع این فصل نخواهد بود. احراز شهادت برای استفاده از مقررات این ماده منوط به تائید یکی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایارن و یا بنیاد شهید انقلاب اسلامی حسب مورد می باشد. 25 ارث
حمایتهای اجتماعی. محل سکونت پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد و همچنین محل سکونت افارد تحت تکفل مالک اجاری تلقی نمی شود مگر این که به موجب اسناد و مدارک تابت گردد که اجاره پرداخت می شود. در صورتی که چند واحد مسکونی محل سکونت مالک و یا افراد مزوبر باشد یک واحد برای سکونت مالک و یک واحد مسکونی باری هر یک از افراد مذکور به انتخاب مالک از شمول مالیات موضوع این بخشش خارج خواهد بود.
تبصره 2 ماده 53 املاک
اخذ مالیات از درآمد مکتسبه حمایتهای اجتماعی. املاکی که مجانا" در اختیار سازمانها و موسسات موضوع ماده 2 این قانون قرار می گیرد غیر اجاری تلقی می شود.

تبصره 11 ماده 53 املاک
تشویق سرمایه گذاری بخش مسکن استجاری و انبوه سازی با توجه به الگوی مصرف و تشویق مالکان به واگذاری مسکن ملکی خود به اجاره و جلوگیری از افزایش اجاره بهاء. مالکان مجتمع های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهر سازی ساخته شده یا می شوند در طول مدت اجاره از صددرصد(100%) مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف می باشد در غیر این صورت در آمد هر شخصی ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تامجموع یکصد و پنجاه متر مربع زیر بنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست متر مربع زیر بنای مفید از مالیات بر درامد ناشی از اجاره املاک معاف می باشد.

57 املاک
رعایت عدالت اجتماعی و حفظ حداقل سطح معشیت و یکسال سازی معافیت پایه. در مورد شخص حقیقی که هیچ گونه در آمدی ندارد تا میزان معافیت مالیاتی در امد حقوق موضوع ماده (84) این قانون از درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات از مالیات معاف و مازاد طبق مقررات این فصل مشمول مالیات می باشد مشمولان این ماده باید اظهار نامه مخصوصی طبق نمونه ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد به ادراه امور مالیاتی محل وقوع ملک تسیلم و اعلام نمایند که هیچگونه در آمد دیگری ندارند. اداره امور مالیایت مربوط باید خلاصه مندرجات اظهار نامه مودی خلاف واقع است مالیات متعلق به اضافه یک برابر آن به عنوان جریمه وصول خواهد شد. در اجرای حکم این ماده حقوق بازنشستگی ووظیفه دریافتی و جوایز و سود ناشی از سپرده های بانکی در آمد تلقی نخواهدشد.

65(املاک)
حمایتهای اجتماعی. نقل و انتقال قطعی املاک که در اجرای قوانین و مقررات اصلاحات ارضی به عمل آمده و یا خواهد آمد و واحد های مسکونی از طرف شرکتهای تعاونی مسکن به اعضای آنها مشمول مالیات موضوع فصل اول(....) نخواهد بود.

68(املاک)
املاکی که در اجرای ماده 34 قانون ثبت مصوب مرداد ماه 1320 و اصلاحات بعدی آن به دولت تملیک میشود از پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی معاف است.

حمایتهای اجتماعی. هر گونه مال یا وجوهی که از طرف وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی یا شهرداریها بابت عین یا حقوق راجع به املاک و اراضی برای ایجاد و یا توسعه مناطق نظامی یا مرافق عامه از قبیل توسعه یا احداث جاده، راه آهن، خیابان، معابر، لوله کشی آب و نفت و گاز، حفرنهر و نظایر آنها به مالک یا صاحب حق تلعق می گیرد یا به حساب وی به ودیعه گذاشته می شود از مالیات نقل و انتقال موضوع این فصل معاف خواهد بود. 70(املاک)

تشویق و ترغیب سرمایه گذاری و فعالیت در بخش. معافیت در آمد حاصل از کلیه فعالیتهای: کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل، پرورش طیور، صیادی، ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و جنگلها، باغات اشجار از هر قبیلف نخیلات. تا پایان برنامه سوم توسعه از مهافیت برخودار است. 81( کشاورزی)

حفظ حداقل سطح معیشت و عدالت اجتماعی و یکسان سازی معافیت پایه. تا میزان یکصد و پنجاه برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت- مصوب 1370- در آمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه بگیران از جمله کار گران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع، از پرداخت مالیات می شود. 84( حقوق)

اجتناب از اخذ مالیاتی مضاعف. در آمد های حقوق کارکنان و تابعین دول خارجیبه شرح زیر از پرداخت مالیت معاف است: 1- روسا و اعضای ماموریت های سیاسی خارجی در ایران و روسا و اعضای هیات های نمایندگی فوق العاده دول خارجی نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت متبوع خود به شرط معامله متقابل و همچنین روسا و اعضای هیات های نمایندگی سازمان ملل متحد و موسات تخصص آن در ایران نسبت به در امد حقوق در یافتی از سازمان و موسسات مزبور در صورتی که تابع دولت جمهوری اسلامس ایران نباشند. 91( حقوق)

اجتناب از اخذ مالیات مضاعف. 2- روسا و اعضای مامریت های کنسولی خارجی در ایران و همچنین کارمندان موسسات فرهنگی دول خارجی نسبت به درآمد حقوق در یافتی از دولت متبوع خود به شرط معامله متقابل. 3- کارشناسان خارجی که با موافقت دولت جمهوری اسلامی ایران از محل کمکهای بلاعوض فنی و اقتصادی و عملی و فرهنگی دول خارجی و یا موسسات بین المللی به ایران اعزام می شوند نسبت به حقوق دریافتی آنان از دولت متبوع یا موسسات بین المللی مذکور. 4- کارمندان محلی سفارتخانه ها و کنسولگریها و نمتیندگی های دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج نسبت به در آمد حقوق دری افتی از دولت جمهوری اسلامی ایران در صورتی که دارای تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران نباشند به شرط معامله متقابل. 91( حقوق)

حمایتهای اجتماعی. اخذ مالیات از در امد. حمایتهای اجتماعی. 5- در آمدهای حقوق در داخل کشور بشرح ذیل از پرداخت مالیات معاف است.حقوق بازنشستگان و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت ووظیفه یا مستمری پرادختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده که در موقع بازنشستگی یا از کار افتادگی به حقوق بگیر پرداخت می شود. 6- هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل. 7- مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه جهت استفاده کارگران و خانه های ارزان قیمت سازمانی در خارج از محل کارگاه یا کارخانه که مورد استفاده کار گران قرار میگیرد. 19(حقوق)

حمایتهای اجتماعی. حداقل معیشت. حمایتهای اجتماعی و منطقه ای و جذب نیروهای متخصص. حمایتهای اجتماعی. حفظ حداقل معیت و حمایت اجتماعی. ( به منظور حمایت از پرسنل نیروهای نظامی و انتظامی و کارکنان وزارت اطلاعات و جانبازان و آزادگان) ارج نهادن به منزلت اجتماعی ایثارگران عزیز و اقشارویژه. 8- وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه و امثال آن. 9- عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعا" معادل یک دوازهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) این قانون. 10- خانه های سازمانی که با اجاره قانونی و یا به موجب آیین نامه های خاص در اختیار ماموران کشوری گذارده می شود. 11- وجوهی که کار فرما بابت هزینه معالجه کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آنها مستقیما" یا به وسیله حقوق بگیر به پزشک یا بیمارستان به استناد اسناد و مدارک مثبته پرداخت کند. 12- مزایای غیر نقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دو دوازهم معافیت موضوع ماده(84) این قانون. 13- در امد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی، مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی وآزادگان. 91(حقوق)

جذب و نگهداری نیرو در مناطق کمتر توسعه یافته سیاستهای حمایت اجتماعی. پنجاه درصد(50%) مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بخشوده می شود. 92( حقوق)

حفظ حداقل سطح حداقل معیشت و عدالت اجتماعی. در آمد سالانه مشمول مالیات مودیان موضوع بخش مشاغل که اظهار نامه مالیاتی خود را طبق مقررات در آمد موعد مقرر تسلیم کرده اند تا میزان معافیت موضوع ماده (84) این قانون از پرداخت مالیات معاف و مازاد ان به نرخ های مذکور در ماده(131) این قانون مشمول مالیات خواهد بود. شرط تسلیم اظهارنامه برای استفاده از معافیت فوق نسبت به عملکرد سال 1382 به بعد جار یاست. 101( مشاغل)

استفاده از توان و دانش تخصص شرکتها و اشخاص حقوقی خارجی. در مورد عملیات پیمانکاری در ایران( هر نوع کار ساختمانی، تاسیسات فنی و تاسیساتی که شامل تهیه و نصب موارد مذکور)، در صورتی که کارفرما، وزارتخانه ها و مو سسات و شرکتهای دولتی یا شهرداریها باشند، آن قسمت از مبلغ قرار داد که از طریق خرید داخلی یا خارجی به مصرف خرید لوازم و تجهیزات میرسد مشروط بر آنکه در قرار اد یا اصلاحات و الحاقات بعدی، آن مبالغ لوازم و تجیهزات به طور جدا از سایر اقلام قرار داد درج شده باشد از پرداخت مالیات معاف خواهدبود. تبصره 2 ماده 107 (اشخاص حقوقی)

جلب و جذب سرمایه گذاری. شعب و نمایندگی های شرکتها و بانک های خارجی در ایران که بدون داشتن حق انجام دادن معامله به امر بازاریابی و جمع آوری اطلاعات اقتصادی در ایران برای شرکت ما در اشتغال دارند و برای جبران مخارج خود از شرکت مادر وجوهی دریافت می کنند نسبت به آن مشمول مالیات بر درآمد نخواهد بود. تبصره 3 ماده 107( اشخاص حقوقی)

استفاده از توان فنی و تکنولوژی خارجی. در مواردی که پیمانکاران خارجی تمام یا قسمتی از پیمانکاری در ایران نسبت به هر نوع کار ساختمانی، تاسیسات فنی و تاسیساتی شامل تهیه و نصب موارد مذکور، و به پیمانکاران دست دوم اشخاص حقوقی ایارنی واگذار کنند معادل آن مبلغ از لوازم و تجهیزات مذکور در قرار داد دست اول که توشط پیمانکار دست دوم خریداری می گردد از دریافتی پیمانکار دست او.ل از پرداخت مالیات بردرآمد معاف خواهد بود. تبصره 4 ماده 107( اشخاص حقوقی)

به منظور تسهیل در ادغام شرکتها کوچک. تاسیس شرکت جدید یا افزایش سرمایه شرکت موجود تا سقف مجموع سرمایه های ثبت شده شرکت های ادغام یا ترکیب شده از پرداخت دودر هزار حق تمبر موضوع ماده (48) این قانون معاف است. بند الف ماده 111( اشخاص حقوقی)

به منظور حمایت و تسهیل در تشکیل شرکتهای بزرگتر. انتقال دارایی های شرکت های ادغام یا ترکیب شده به شرکت جدید یا شرکت موجود حسب مورد به ارزش دفتری مشمول مالیات مقرر در این قانون نخواهد بود. بند ب ماده 111( اشخاص حقوقی)

به منظور حمایت. عملیات ادغام یا ترکیب شده به شرکت جدید یا شرکت موجود مسئول مالیات دوره انحلال موضوع بخش مالیات بردرآمد قانون مالیاتها نخواهد بود. بند ج ماده111( اشخاص حقوقی)

به منظور حمایت از خسارت دیدگان وجوه یا کمک های مالی اهدایی به خسارت دیدگان جنگف زلزله، سیل، آتش سوزی و یا حوادث غیر مترقبه دیگر مشمول مالیات بردرآمد اتفاقی نخواهد بود. بند ب ماده 127( اتفاقی)

سیاستهای حمایت از صادر کنندگان و تولید کنندگان و بخش کشاورزی. جوایزی که دولت برای تشویق صادرات و تولید و خرید محصولات کشاورزی پرداخت می نماید. بند ج ماده 127( اتفاقی)

تسهیل در امر مختومه نمودن پرونده هائی که فاقد مطلوبیت پیگیری بلحاظ هزینه وصول دارند. وزارت امور اقتصادی و دارائی می تواند بدهی مالیات هایی ک سا تحصیل در آمد مربوط یا تعلق آنها مورد قبل از سال 1368 باشد را تا سقف یک میلیون (1.000.000) ریال برای هر مودی در نقاطی که مقتضی بداند کلا" یا جزنا" مورد بخشودگی قرار دهد. تبصره ماده 130

تشویق سرمایه گذاری در بخش های تولیدی و معدنی خصوصا" در مناطق کمتر توسعه یافته و تخصیص و جهت دهی به منابع. در آمد مشمول مالیات ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی در واحد های تولیدی یا معدنی در بخش های تعاونی و خصوصی که از اول سال 1381 به بعد از طرف وزراتخانه های ذیربط برای آنها پروانه بهره برداری صادر یا قرار داد استخراج به میزان هشتاد درصد (80%) و به مدت چهار سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان صددرصد ( 100%9 و به مدت ده سال از مالیات موضوع ماده (105) این قانون معاف است. 132( معافیتها)

سیاست حمایت در صنعت ایرانگردی و جهانگردی. کلیه تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی هر سال از پرداخت پنجاه درصد(50%) مالیات متعلق معاف هستند. تبصره 3 ماده 132( معافیتها)

حمایتهای اجتماعی در راستای مشارکت جوئی و اعتلای همکاری های صنفی و گروهی. معافیت صددرصد درآمد شرکتها تعاونی: روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه های آنها از پرداخت مالیات معاف است. 133

سیاستهای حمایتی از امر آموزش و فرهنگ و اعتلای امور پرورشی و پزوهشی. حمایتهای اجتماعی. در آمد حاصل از تلعیم و تربیت، مدارس غیر انتفاعی ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه ای، دانشگاها و مراکز آموزش عالی و در آمد موسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی بابت نگهداری اشخاص مذکور که حسب مورد دارای پروانه فعالیت از مراجع ذیربط هستند و در آمد باشگا ه ها و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حصل از فعالیت های منحصرا" ورزشی معاف از پرداخت مالیات می باشند. 134( معافیتها)

حمایتهای اجتماعی و گسترش صنعت و فرهنگ بیمه. معافیت مجوه پرداختی بابت بیمه عمر از طرف موسسات بیمه که به موجب قرار دادهای منعقده بیمه عاید ذینفع می شود. 136( معافیتها)

سیاستهای حمایتی و پذیرش هزینه های درمانی بلحاظ اصل وضع مالیات از درآمد. هزینه های درمانی پرداختی هر مودی بابت معالجه خود یا همسر و اولاد و پدر و مادر و برادر و خواهر تحت تکفل در یک سال مالیاتل به شرط اینکه اگر دریافت کننده موسسه درمانی یا پزشک مقیم ای ایران باشد در یافت وجه را گواهی نماید و چنانچه به تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به علت فقدان امکانات لازم معالجه در خارج از ایران صورت گرفته است پرداخت هزینه مزبور به گواهی مقامات رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل معالجه یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد، همچنین حق بیمه پرداختی هر شخص حقیقی به موسسات بیمه ایرانی بابت عمر و بیمه های درمانی از درآمد مشمول مالیات مودی کسر می گردد. در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر هزینه های مذکور هزینه مراقبت و توانبخشی آنان نیز قابل کسر از درآمد مشمول مالیات معلول یا بیمار یا شخصی که تکفل او را عهده دار است می باشد. 137(معافیتها)
منظور گسترش . نوسازی و تکمیل واحدهای موجود و یا ایجاد واحد های جدید و تشویق سرمایه گذاری. ان قسمت از سود ابزاری شرکت های تعاونی و خصوصی که برای توسعه و باز سازی و نوسازی یا تکمیل واحدهای موجود صنعتی و معدنی خود یا ایجاد واحد های جدید صنعتی یا معدنی در آن سال مصرف گردد از پنجاه درصد(50%) مالیات متعلق موضوع ماده (105) این قانون معاف خواهد بود مشورط ب راین که قبلا" اجازه توسعه یا تکمیل یا ایجاد واحد صنعتی و یا معدنی جدید در قالب طرح سرمایه گذاری معین از وزارتخانه ذیربط تحصیل شده باشد. در صورتی که هزینه اجرای طرح یا طرح های یاد شده در هر سال مازاد برسود ابزاری همان سال باشد و یا از هزینه طرح سرمایه گذاری کمتر باشد شرکت می تواند از معافیت مذکور در محاسبه مالیات سود ابزاری سال های بعد حداکثر به مدت سه سال و به میزان مازاد مذکور در محاسبه مالیات سود ابزاری سال های بعد حداکثر به مدت سه سال و به میزان مازاد مذکور وو یا باقی مانده هزینه اجرای کامل طرح بهره مند شود. 138( معافیتها)
حمایت از طرح ساماندهی صنایع و مشاغل و آمایش سرزمین. کارخانه های واقع در محدوده آبریز تهران که تعداد کارکنان آنها کمتر از پنجاه نفر نباشد در صورتی که تاسیسات خود را کلا" به خارج از شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز تهران انتقال دهند بر اساس ضوابطی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت ذیربط حسب مورد برقرار می شود تا ده سال از تاریخ بهره برداری در محل جدید از پرداخت مالیات بر درآمد ناشی از فعالیت صنعتی مربوط معاف خواهند بود. تبصره 3 ماده 138( معافیتها)

ساستهای حمایتی فرهنگی. موارد ذیل از پرداخت مالیات معاف است: موقوفات- نذورات-پذیره- کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی. استان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم الحسنس(ع)، استان حضرت معصومه(س)، آستان حضرت احمد این موسی(ع)" شاه چراغ"، آستان مقدس امام خمینی (ره)، مساجد، حسینیه ها، تکایا، سایر بقاء متبرکه که بعهده سازمان اوقاف و امور خیریه می باشد. ماده 139(معافیتها) (بندالف)

به منظور حمایت از سازمان هلال احمر. کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران. بند (ب) ماده 139

به منظور حمایت از صندوق و سازمانهای مذکور. کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی صندوق های پس انداز باز نشستگی و سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تامین اجتماعی و همچنین حق بیمه و حق بازنشستگی سهم کارکنان و کار فرما و جریمه های دریافتی مربوط توسط انها از پرداخت است بند(ج) ماده 139
به منظور حمایت از مدارس علوم اسلامی. کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی مدارس علوم اسلامی تشخیص مدارس علوم اسلامی با شورای مدیریت حوزه علمیه قم می باشد. بند(د) ماده 139

حمایتهای اجتماعی و فرهنگی. کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدید نهادهای اسلامی از پرداخت تشخیص نهادهای انقلاب اسلامی با هیات وزیران می باشد. بند(ه) ماده 139( معافیت ها)

حمایتهای اجتماعی و فرهنگی. آن قسمت ار در آمد صندوق عمران موقوفات کشور که به مصرف عمران موقوفات برسد. بند(و) ماده 139( معافیت ها)
حمایتهای اجتماعی و فرهنگی. ز: معافیت در آمد اشخاص از محل وجوه بریه ولی فقیه خمس و زکات بند(ز) ماده 139 معافیتها)
حمایتهای اجتماعی و فرهنگی. ح: معافیت آن قسمت از درآمد موقوفات عام که طبق موازین شرعی به مصرف اموری از قبیل: بند(ح) ماده 139
حمایتهای اجتماعی و فرهنگی. - تبلیغات اسلامی، تحقیقات فرهنگی، تحقیقات علمی، تحقیقات دینی، تحقیقات فنی،اختراعات، اکتشافات، تلعیم و تربیت، بهداشت و درمان، بنا و تعمیر ونگهداری مساجد، مصلاها، حوزه های علمیه و مدارس علوم اسلامی و مدارس دانشگاههای دولتی، مراسم تعزیه و اطعام، تعمیر آثار باستانی، امور عمرانی و آبادانی، هزینه با وام تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، بند(ح) ماده 139(معافیتها)

کمک به مستضعفان و آسیب دیدگان حوادث ناشی از سیل، زلزله، آتش سوزی، جنگ و حوادث غیر مترقبه دیگر، مشروط بر این که در آمد و هزینه های مزبور به تائید سازمان اوقاف و امور خیریه رسیده باشد. بند (ح) ماده 139

حمایتهای اجتماعی و فرهنگی. کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی موسسات خیریه و عام المنفعه که به ثبت رسده اند، مشروط بر آن که به موجب اساسنامه آنها صرف امور مذکور در بند (ح) این ماده شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت کند. بند(ط) ماده 139

حمایت اجتماعی. کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی و همچنین حق عضویت اعضاء مجامع حرفه ای، احزاب و انجمنها وتشکل های غیر دولتی که دارای مجوز از مراجع ذیربط باشند و وجوهی که به موجب قانون و مقررات مربوط از درآمد یا حق الزحمه اعضاء آنها کسر و به حساب مجامع مزبور واریزمی شود. بند(ی) ماده 139
حمایت از هیات های مذهبی و اقلیت های دینی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی. موقوفات و کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی انجمنها و هیات های مذهبی مربوط به اقلیت های دینی مذکور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مشروط بر اینکه رسمیت آنها به تصوِیب وزارت کشور برسد. بند(ک) ماده 139
حماِت از فعالیت های انتشاراتی مطبوعاتی- فرهنگی و هنری. فعالیت های: انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی انجام می شوند. بند(ل) ماده 139

حمایت از فعالیتهای آموزشی. وجوهی که از فعالیت های غیر انتفاعی و به منظور پیشبرد اهداف و وظایف اشخاص موضوع این ماده از راه برگزاری دوره های آموزشی، سمینار ها، نشر کتاب و نشریه های دوره ای و..... در چاپ چوب اساسنامه آنها تحصیل می شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت می کند، از پرداخت مالیات معاف است. تبصره 1 ماده 139

به منظور حمایت از صادرات غیر نفتی سیا ست های حمایتی اقتصادی و تجاری خارجی. معا فیت 100% در آمد حاصل از صادرات محصولات تمام شده کالاهای صنعتی محصولات بخش کشاورزی- شامل محصولات. -زارعی، باغی، دام و طیور، شیلات، جنگل و مرتع. و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن و معافیت 50% در آمد حاصل از صادرات سایر کالاهایی که به منظور دست یافتن به اهداف صادرات کالاهای غیر نفتی به خارج از کشور صادر میشوند( فهرست کالاهای مشمول این ماده در طول هر برنامه به پیشنهاد وزراتخانه های امور اقتصادی و دارایی بازرگانی- کشاورزی و جهاد سازندگی ووزارتخانه های صنعتی به تصویب هیات وزیران می رسد. بند الف ماده 141( معافیتها)
جلب ترغیب کشورهای همسایه به استفاده از راهها و کسب در آمد ترانزیت( سیاست اقتصادی) معافیت 100% در آمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت ترانزیت به ایران وارد شده یا میشوند و بدون تغییر در ماهیت یا انجام کاری بر روی آن صادر می شوند. بند ب ماده 141
ترویج و حمایت از صنایع دستی و اشتغال موجود آن. درآمد کارگاههای: فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت های تعاونی و اتحادیه های تولیدی مربوطه ازپرداخت مالیات معاف است. 142

جلب سرمایه ها کوچک و پس انداز ها به سوی سرمایه های مولد و رونق بازار سرمایه. معا فیت 10% مالیات شرکتها یی که سهام آنها طبق قانون مربوط از طرف هیات پذیرش برای معامله در بورس قبول میشود از سال پذیرش تا سالیکه از فهرست نرخها حذف نشده باشند در صورتیکه کلیه نقل و انتقالات سهام از طریق کار گزاران بورس انجام دردفاتر مربوط ثبت گردد. 143

حمایتهای اجتماعی- ترویج فعالیتهای تحقیقاتی وپژوهشی. - جهِیزِیه منقول و مهریه اعم از منقول و غیر منقول و جوایز علمی و بورس های تحصیلی و همچنین در آمدی که بابت حق اختراع یا حق اکتشاف عاید مخترعین و مکتشفین میگردد به طور کلی و نیز در آمد ناشی از فعالیت های پژ وهشی و تحقیقاتی مراکزی که دارای پروانه تحقیق از وزارتخانه های ذیصلاح می باشند به مدت ده سال از تاریخ اجرا این اصلاحیه طبق ضوابط مقرر در آیین نامه ای به پیشنهاد وزارتخانه های فرهنگ و آموزشی عالی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، از پرداخت مالیات معاف می باشد. 144

حمایت های اجتماعی. سرمایه های کوچک و گسترش فعالیتهای پولی. جلب و مشارکت مردم و اشخاص حقوقی در خرید اوراق قرضه دولتی و خصوصی جهت تامین سرمایه و منابع مالی اجتناب از اخذ مالیات مضاعف تشویق و جلب سرمایه جهت تامین مالی. سود دریافتی بهر عنوان در موارد زیر از پرداخت مالیات معاف است. 1- سود متعلق به سپرده های مربوط به کسور باز نشستگی و پس انداز کارمندان و کارگران نزد بانکها ی ایرانی در حدود مقررات استخدامی مربوطه. 2- سود یا جوایز به حسابهای پس انداز و سپرده های مختلف نزذ بانکها ایرانی یا موسسات اعتباری مجاز( این معا فیت نزذ سپرده هایی که بانکهایاموسسات اعتباری غیر بانکی نزذ هم می گذارند نخواهد بود.) 3- جوایز متعلق به اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه. 4- سود پرداختی بانکها ایرانی به بانکها ی خارج از ایران بابت اضافه برداشت ( اورادرافت) و سپرده ثابت به شرط معامله متقابل. 5- سود جوایز متعلق به اوراق مشارکت. 145( معا فیتها)

حمایت از سیاستهای عدالت اجتماعی. مالیات سود متعلق به قبوض اقساطی اصلاحات ارضی کماکان بخشوده خواهد بود. تبصره ماده 146( معافیتها)

حمایت های اجتماعی. در مواردی که بر اثر حوادث و سوانح از قبیل زلزله، سیل، آتش سوزی، بروز آفات و خشکسالی و طوفان و اتفاقات غیر مترقبه دیگر به کمک منطقه کشور یا به مودی یا مودیان خاصی خساراتی وارد گردد و خسارت وارده از طریق وزارتخانه ها یا موسسات دولتی یا شهرداریها یا سازمان های بیمه و یا موسسات عام المنفعه جبران نگردد وزارت امور اقتصادی و دارایی می تواند معادل خسارت وارده از درامد مشمول مالیات مودی در ان سال وسنوات بعد کسر و نسبت به آن پدسته از مودیان که بیش از 50% اموال آنان در اثر حوادث مذکور از بین رفته است و قادر به پرداخت بدهی های مالیاتی خود نمی باشند با تصویب هیات وزیران تمام یا قسمتی از بدهی مالیاتی آنها را بخشوده یا تقسیط طولانی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. 165(مقررات عمومی)

حمایتهای اجتماعی. مودیان مالیاتی مناطق جنگ زده غرب و جنوب کشور که فهرست این مناطق بنا به پشینهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی و تصویب هیات وزیران اعلام می گرددف از تسهیلات مالیاتی زیر بر خوردار خواهند شد. تبصره ماده 165( مقررات عمومی)
در مواردی که مودی قادر به ادامه فعالیت در نقاط مذکور نباشد با ارائه دلایل مورد قبول وزارت امور اقتصادی و دارائی تمام یا قسمتی از بدهی های موصوف مودی بخشوده خواهد شد. بند د ماده 165( مقررات عمومی)

سیاستهای حمایتی اجتماعی و تشویق به مشارکت مردم در امور عام المنفعه. صددرصد وجوهی که به حساب های تعیین شده از طرف دولت به منظور بازسازی ِا کمک و نظایر ان به صورت بلاعوض پرداخت می شود و همچنین وجوه پرداختی یا تخصیصی و یا کمک های غیر نقدی بلاعوض اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی جهت تعمیر، تجهیز، احداث و یا تکمیل مدارس، دانشگاها، مراکز آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی و یا اردوگاه های تربیتی و آسایشگاها و مراکز بهزیستی و کتابخانه و مراکز فرهنگی و هنری ( دولتی) طبق ضوابطی که توسط وزارتخانه های آکوزش و پرورش، فرهنگ و آموزش عالی، بهداشت، درمان و اموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارائی تعیین می شود از در آمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت منبعی که مودی انتخاب خواهد کرد قابل کسر می باشد. 172( مقررات عمومی)