حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

تا کی غم آن خــورم که دارم یا نه

تا کی غم آن خــورم که دارم یا نه
وین عمر به خوشدلی گذارم یا نه
پرکن قدح باده که معلومـم نیست
کاین دم کــــــه فرو برم برآرم یا نه

>خیام<


اگر قصد دارید در قبال انجام معامله چک بگیرید نکات زیر یادتان نرود

نکات ذیل در متن قرارداد درج گردد :
1- حق فسخ قرارداد در صورت برگشت خوردن هر کدام از چک ها برای فروشنده ، در نظر گرفته شود .
 2- و یا در قرارداد شرط گردد در صورت صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به هر یک از چک های ارائه شده توسط خریدار ، قرارداد فسخ می گردد .

آیا شما هم این نیمکت را می‌شناسید؟

روزی لویی شانزدهم در محوطه‌ی کاخ خود مشغول قدم زدن بود که سربازی را کنار یک نیمکت در حال نگهبانی دید؛

از او پرسید: “تو برای چی اینجا قدم میزنی و از چی نگهبانی میدی؟”
سرباز دستپاچه جواب داد: “قربان من را افسر گارد اینجا گذاشته و به من گفته خوب مراقب باشم!”
لویی، افسر گارد را صدا زد و پرسید: “این سرباز چرا این جاست؟”
افسر گفت: “قربان افسر قبلی نقشه‌ی قرار گرفتن سربازها سر پستها را به من داده، من هم به همان روال کار را ادامه دادم!”

مادر لویی او را صدازد و گفت: “من علت را می‌دانم، زمانی که تو ۳ سالت بود این نیمکت را رنگ زده بودند و پدرت به افسر گارد گفت نگهبانی را اینجا بگذارند تا تو روی نیمکت ننشینی و لباست رنگی نشود!”

و از آن روز ۴۱ سال می‌گذرد و هنوز روزانه سربازی اینجا قدم می‌زند!
فلسفه‌ی عمل تمام شده ولی عمل فاقد منطق هنوز ادامه دارد!


روزانه چه کارهای بیهوده‌ای را انجام می‌دهیم، بی آنکه بدانیم چرا؟
آیا شما هم این نیمکت را در روان خود، خانواده و جامعه مشاهده می‌کنید؟

بیمه بیکاری

عملکرد کارگر اخراج شده برای برخورداری از مقرری بیمه بیکاری


یکی از موارد بسیار شایع در روابط فی مابین کارگر و کارفرما، قطع همکاری از سوی کارفرما در حین مدت قرارداد بدون تخلف یا قصور کارگر است که در اکثر موارد فرد بیکار شده به لحاظ عدم تمایل کارفرما، بدون درخواست بازگشت به کار، با کارفرما تسویه حساب و جهت برخورداری از مقرری بیمه بیکاری به اداره کار و تامین اجتماعی مراجعه می کند و با پاسخ منفی اداره مزبور به جهت دلایلی که به آن اشاره خواهد شد مواجه می شود. از آنجا که برخورداری از مقرری بیمه بیکاری مستلزم داشتن شرایط ماهوی و شکلی خاصی است و کارگران پس از قطع همکاری جهت برخورداری از مقرری مزبور تکالیف خاصی را دارند و اکثرا به علت بی اطلاعی اقداماتی را انجام می دهند که منجر به محرومیت ایشان از مقرری مزبور می شود، جهت حمایت و اطلاع کارگران با حقوق و تکالیف خود و همچنین آشنایی هرچه بیشتر کارآموزان محترم وکالت با روند عملی دعاوی اداره کار، در این مقاله با تکیه بر جنبه عملی موضوع به بررسی شرایط و نحوه عملکرد کارگر اخراج شده جهت برخورداری از مقرری بیمه بیکاری خواهیم پرداخت.
فرضی را بررسی می کنیم که کارفرما با کارگری با قرارداد دائم یا قرارداد موقت در حین مدت قطع همکاری کرده و کارگر مزبور خواهان استفاده از مقرری بیمه بیکاری است. به فرض کارفرما حاضر به پرداخت تمامی حقوق و مزایای کارگر است و می خواهد با او تسویه حساب کند. در این حالت کارگر حتی اگر تمایلی به بازگشت به کار نزد آن کارفرما ندارد، اگر خواهان استفاده از مقرری بیمه بیکاری است باید به اداره کار مراجعه و دادخواستی به طرفیت کارفرمای خود با خواسته بازگشت به کار بدهد و در جلسه مراجع حل اختلاف مبادرت به سازش بر قطع همکاری کند. در ادامه علت این اقدام و عملکرد مناسب کارگر جهت برقراری بیمه بیکاری آورده خواهد شد. به موجب بند 2 دستورالعمل شماره 19422 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورخ 22/04/1373 جهت وحدت رویه اجرای بیمه بیکاری، در موارد مربوط به سازش بین کارگر و کارفرما، چنانچه راسا مبادرت به سازش کنند از شمول بیمه بیکاری خارج و در صورتی که سازش در مراجع حل اختلاف قانون کار صورت پذیرد کارگر می تواند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گیرد. به موجب این بند کارگر موصوف برای برخورداری از بیمه بیکاری عملاراهی جز طرح دعوا نزد اداره کار ندارد زیرا سازش در مراجع مزبور زمانی صورت می گیرد که طرح دعوایی شده باشد که خواسته آن بازگشت به کار است فلذا کارفرمایان محترم نباید به محض مشاهده ابلاغ اداره کار که حاکی از شکایت کارگر و درخواست بازگشت به کار اوست این دعوا را اقدامی تهاجمی تلقی کنند.
در فروض مذکور، کارگر موصوف پس از قطع همکاری باید نکات ذیل را جهت برخورداری از مقرری بیمه بیکاری مدنظر قرار داده و با توجه به آن اقدامات لازم را انجام دهد.

1- هیچ گونه برگه یی را اعم از اعلام رضایت یا توافق بر قطع همکاری یا تسویه حساب جز در مراجع اداره کار امضا نکند. اگر کارگر فرم تسویه حساب را امضا کند به منزله این است که حقوق خود را مطالبه کرده و دیگر ادعایی ندارد و موجب محرومیت از مقرری بیمه بیکاری است.

2- بعضا پیش می آید که کارفرما یا نامه یی مبنی بر قطع همکاری به کارگر نمی دهد و شفاها او را اخراج می کند یا نامه قطع همکاری را در صورتی به کارگر می دهد که تسویه حساب کرده باشد. کارگری که نمی خواهد
تسویه حساب کند و حق ورود به محل کار نیز به او داده نمی شود باید بلافاصله دادخواستی به خواسته بازگشت به کار و دریافت حقوق معوقه تقدیم اداره کار کند تا خطر پیشدستی کارفرما برای ادعای ترک کار کارگر و تبعات منفی آن برطرف شود. لازم به یادآوری است که به موجب بند ب ماده 6 قانون بیمه بیکاری، بیمه شده مکلف است ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری در این خصوص اقدام کند وگرنه حایز شرایط استفاده از مقرری نخواهد بود. البته همان طور که گفته شد مراجعه بعد از 30 روز با عذر موجه و با تشخیص هیات حل اختلاف تا سه ماه نیز امکان پذیر است.

3- در قسمت بالای متن دادخواست، دایره مربوط به موارد بازگشت به کار، حقوق معوقه، حق مسکن، بن کارگری، تفاوت دستمزد و حق بیمه علامت زده شود اما سنوات خدمت خواسته نشود زیرا با خواسته بازگشت به کار در تعارض است. در متن دادخواست این مطلب ذکر شود که قطع همکاری از سوی کارفرما بوده و ضمن اعلام آمادگی به کار تقاضای بازگشت به کار و دریافت حقوق معوقه و ایام تعلیق را دارد.

4- با توجه به اینکه از زمان تقدیم دادخواست تا صدور حکم و قطعیت آن چند ماه طول می کشد، در این مدت بعضا فرد بیکار شده برای اینکه حق بیمه معوق نداشته باشد مبادرت به پرداخت حق بیمه خود می کند بدون اطلاع از آنکه با این کار خویش فرما محسوب شده و دیگر مقرری مزبور به او تعلق نخواهد گرفت. با این توضیح کارگر به هیچ عنوان نباید در این مدت مبادرت به پرداخت حق بیمه خود کند.

5- اخیرا به موجب مقررات داخلی وزارت کار که قانون به معنای خاص محسوب نمی شود قبل از تشکیل جلسه هیات تشخیص، طرفین به جلسه شورای سازش دعوت می شوند که سازش در آن مراجع نیز در حکم سازش در هیات تشخیص یا حل اختلاف است و از جهت بیمه بیکاری اشکالی ایجاد نمی شود اما از نظر آثار یک تفاوت دارد، اگر بعد از جلسه هیات تشخیص یا حل اختلاف که در آن سازش صورت گرفته و مبلغ حق و حقوق کارگر توافق شده تا با دریافت آن به قطع همکاری رضایت دهد، کارفرما مبلغ را نپردازد با درخواست کارگر اجراییه صادر می شود اما اگر سازش در شورای سازش صورت گرفته باشد در چنین فرضی اجراییه صادر نمی شود بلکه باید دادخواستی مجدد به اداره کار بدهد که مستقیما به هیات تشخیص ارجاع و بلافاصله رای به محکومیت مبلغ سازش شده صادر می شود که قابلیت صدور اجراییه دارد.
کارگر پس از 15 روز از ابلاغ رای به طرفین باید به اداره کار مراجعه و گواهی قطعیت بگیرد که معمولابه شکل مهر روی رای است و سپس با به همراه داشتن اصل و کپی رای و سایر مدارک به اداره کار و تامین اجتماعی مربوطه مراجعه و فرم درخواست برقراری مقرری بیمه بیکاری را تکمیل و سایر اقدامات معمول اداری را طی کند.

چگونه حرف تاثیر گذار بزنیم ؟


تو باید چشمات به دیدن عادت کنه و با یک نگاه بفهمی که طرف مقابلت از چه دسته آدماییه ..تا بتونی روش نفوذ ایجاد کنی..شاید خیلی ناراحت کننده باشه که بدونیم ما در طول روز تحت نفوذ دیگرون هستیم..معمولا اطرافیان جذاب و با نفوذ ما با نگاه ها حرکات و القائات خودشون روی ما خواسته یا نا خواسته نفوذ دارن...و ما از اونها به شدت تاثیر میگیریم...ما برای ایجاد نفوذ در افراد اول باید ایجاد صمیمیت کنیم...شاید بین دوستان و اطرافیانتون باشن کسایی که به محض وارد شدن توی یه جمع توی دل همه میشینن و گل سر سبد جمع میشن...یا اینکه بعد از مدتی رییس اون جمع میشن و شاید حتی با اینکه سن کمی نسبت به بقیه دارن ولی همه از اون حرف شنوی دارن...

این جور آدما خواسته یا ناخواسته راهه ایجاد صمیمیت رو بلد هستن....حالا ما میخوایی با هم راههای ایجاد نفوذ صمیمیت و تاثیر گذاری و با هم یاد بگیریم....

صمیمیت در دو مرحله قابل پیگیریه...1- صمیمیت در شروع ارتباط 2- صمیمیت بعد از شروع ارتباط

"صمیمیت در شروع ارتباط"

1-سلام و دست دادن:اولین وسیله نفوذ و ارتباط است ..تن صدای شما لحن و طنین صدایتان و روح و جان بیانتان همه چیز رو تعیین میکند..با صدای بلند سلام کنید .دست بدهید .دست مخاطب خود را به گرمی بفشارید .هم در دست دادن پیشقدم باشید و هم در رها کردن دست آخرین نفری باشید که دستتان را میکشید...
2-تبسم ونگاه کردن:با تبسم میتونید سخت ترین دلها رو نرم کنید.میتونین توی دل یه سنگ هم جا باز کنید..همیشه نگاهی متبسمانه داشته باشید..حتی صحبتهای جدی خودتون را با تبسم بگوئید..
3-جذابیت: در ابتدای بر خورد با آدما جذابیت یکی از مهمتریت اصوله ولی چگونه جذاب باشیم؟؟؟

"چگونه جذاب باشیم"

1-ظاهری آراسته داشته باشید.
2-بیشتر سکوت کنید.
3-نرم ملایم سخن بگوئید.
4-فرد محترمی باشید.
5-قاطعیت داشته باشید.
6-زیاد شوخی نکنید اما فراوان تبسم کنید.
7-امیال و غرائز خود را کنترل کنید.

حالا ما در اول ارتباطمون بودیم و این مسائل رو رعایت کردیم و کمی هم ایجاد صمیمیت کردیم..حالا باید ما تنه درخت صمیمیت و رشد بدهیم و تقویتش کنیم.....

"صمیمیت بعد از شروع ارتباط"

1- از ته قلب مخاطب خودتون رو دوست داشته باشید.
2-کشف تاریخ تولد یه نفر عامل مهمیه برای تداوم صمیمیت(مخصوصا در خانومها)
3-هدیه بمب صمیمیت است..اگه بدونی هدیه چه تاثیری میتونه تو دلا داشته باشه...
4-استفاده از نام طرف مقابل..این اسم میتونه نامی باشه که طرفتون بهش علاقه داره و خوشحال میشه که به اون نام صداش کنید..
5-همدردی ..کسی که شما باهاش همدردی میکنید اول نیاز داره که تو یه گوش خوب باشی..و بعد باهاش حرف بزنی...
6-کشف و رفع نیاز دیگران..شاید این نیاز مالی روحی عاطفی باشه .باید کشف کنی که نیازش چیه...

بعد از اینکه ما ایجاد صمیمیت کردیم باید نفوذ روی طرف مقابل ایجاد کنیم....چرا ما باید نفوذ ایجاد کنیم؟؟آیا این خودخواهیه؟؟اگه طرغف مقابل احساس کنه که تحت نفوذ ما هست چی؟؟

چگونه حرف بزنیم تا حرف های ما تاثیر گذار باشه..چطور با صحبت هامون ایجاد صمیمیت کنیم..هدف ما از یاد گیری فن "گفتار" برای مسلط بودن جالب بودن توانا بودن جذب و متقاعد کردن مخاطب هست...


هدف ما از داشتن بیانی قاطع و روشن چیه؟؟

کسب اعتماد به نفس :باید جرات کنیم و حرف بزنیم..اما به موقع .حتی اگر احساس کنیم که نمی توانیم ماهرانه از عهده آن بر بیاییم ..و از آنجایی که ""اندیشه خاستگاه عمل را به وجود می آورد""باید از امروز این عبارت را با عزم راسخ و قاطع چندین بار در روز تکرار کنید"من جرات حرف زدن خواهم داشت"
یادگیری اینکه به روشنی و با دقت سخن بگوییم:کسی که بتواند به آسانی افکارش را بیان کند در قدم نخست احساس برتری میکند..اما نفوذ مستقیم کلام بوضوح و دقتش بستگی داره..فقط جرات حرف زدن داشتن کافی نیست بلکه باید بتونیم منظور خودمون و به درستی بفهمونیم..توی بسیاری برخوردهای کوچک روزمره صراحت و روشنی کلام ما مانع از بروز گرفتاری و کدورت میشه..پس از امروز تصمیم بگیر که شیوه بیان خودت و به کمال مطلوب برسون...

یاد بگیریم که چگونه در بحث و مجادله مقاوم و مسلط باشیم:برخورداری از شهامت صراحت و دقت در مشاجره ها و مباحث (البته بی آنکه اجازه بدیم تسلیم یا مشوش بشیم)چاشنی زندگی روزمره ماست...من انسان های شریف و آبرومندی میشناسم و دیدم که بدرستی از محق بودن خودشون اطمینان دارن اما فقط به علت آگاهی از ضعف بیانشون به جای اینکه واکنشی نشون بدن منفعلانه اجازه میدن که مغلوب واقع بشن...این جور احساس ضعف گاهی میتونه به عصبانیت و خشم منجر بشه....
یادگیری اینکه چطور مخاطبان و جذب کنیم و تاثیر خوب بذاریم:افراد خوش برخورد و شیرین سخن پیوسته به محبوبیت و بویژه جذابیت خود اضافه میکنن..ثمره داشتن بیانی گیرا و جذاب همچنین هنر یافتن واژه های دلپذیر و مناسب توافق و توجهیه که توی قدم اول به دوستی و همدلی می انجامه...حتی بدترین نقطه ضعفهای جسمی کسایی که با جذابیت صحبت میکنند پوشیده می شه...و هر قدر فردی نا خوشایند باشد فقط به کمک نیروی جاذبه بیان و با پرورش صدا تلفظ واژها و ذهن خود میتونه مورد پسند توجه و ستایش قرار بگیره....

نفوذ در دیگران:توانایی نفوذ در فکر و وضعیت روحی اطرافیان بسیار مطلوبه...انسانهای مشوش عصبی نا آرام و مضطرب در صورتی که به همان شیوه همیشی مورد خطاب صورت گیرند واکنش نشون میدن...آرامش بخشیدن به عده ای و به اندیشیدن واداشتن عده ای دیگه (با عبارت های گویا و پر معنی )به معنای توانایی آفریدن تصویرهای مناسبه....

یاد بگیریم که چگونه در حضور جمع قدرتمندانه سخنرانی کنیم:اجبار صحبت کردن در برابر جمع فقط برای افراد با تجربه پیش نمی آید..در هر انجمن یا اجتماع ساده هیچ کس نمی تونه مدعی داشتن نقش موثری باشه مگه با پشتوانه قدرت بیانی پرورش یافته ..در واقع هر قدر هم کم به موضوع تسلط داشته باشیم اگه بتونیم آرامش خودمون و حفظ کنیم به همون راحتی که برای گروهی کوچیک صحبت میکنیم میتونیم برای هزاران نفر هم سخن بگوییم...


برای اینگه گفتاری درست داشته باشیم باید؟

· باید روی گفتار خوتون تسلط پیدا کنید:این یعنی تسلط روی خود جوشی کلام ..هنگامی که احساس میکنید نیازی به حرف زدن نیست خود را ملزم به گفتن ندانید و مراقب باشید که فقط نکات مهم رو بگید..اگه با آدم پر حرفی سر و کار دارید اجازه ندید که وقتتون رو تلف کنه..با متانت و آرامش صحبت کنید..حتی اگه با لحن تندی مورد خطاب قرار گرفتید..شما هر چقدر هم که کمرو باشید باز دوستان نزدیکی دارید که در کنارشان احساس ناراحتی و خجالت نمی کنید..سعی کنید که با همین نزدیکان احساسات خودتون و در میان بزارید ..واژه های دلخواهتون رو انتخاب کنید ..از بیان جمله های نسنجیده که ناخواسته به زبان میاد خودداری کنید...مطمئن باشید هر جمله ای که ادا میکنید بیانگر تفکر شماست..

· قاطعانه بر خورد کنید:حتی کم جرات ترین افراد نیز شجاعتی نهفته دارند همچنان که افراد کمرو جسارتی بالقوه ...شاید دیده باشی که یه شخص مردد ناگهان رفتاری قاطع در پیش میگیرد ...برای اینکه قاطع باشید چند تا عامل خیلی مهمه..1-خود تلقینی با صدای بلند یا به طور ذهنی به خود تلقین کنیم...2-نگاه شماسعی کنید در حد امکان کمتر پلک بزنیدو حالت نگاهتان خونسرد باشد.3-ظاهر شمامجموعه شخصیت شما باید چنان آراسته باشد که در همان گام نخست احساس اعتماد به نفستان را القا کند...4-پافشاری سرسختی و پافشاری خود را ابراز کنید.و نشان دهید که مطمئن هستید به زودی تغییر عقیده خواهد داد..

· درست جمله سازی کنید:برای اینکه دیگرون براحتی منظور شما رو دریابند و بتوانند بروشنی آن را بیان کنید بی وقفه از هر گرایشی که موجب فراموشی اصل اولیه جمله سازی می باشه پرهیز کن ..یعنی اصلی که جمله یه فعل و یه فاعل و یه مسند میخواد...پس افکار خودتون رو کلمه کلمه شرح بدید..نهایت تلاش خودتون رو هم بکنید تا واژه ها و عبارتهای لازم را برای بیان دقیق افکارتان بیابید....

· شنونده خوبی باشید:آنچه از راه ذهن وارد میشود از طریق عضله ها خارج میشود...دهان ما خود به خود از آنچه گوشمان میشنودپیروی میکند.از این پدیده خود بخودی نهایت استفاده و بکنید و به کسانی که قدرت بیان خوبی دارند بدقت گوش فرا بدید..به دنبال فرصت باشید تا از این راه حافظه شنیداری خود را تقویت کنید...

· به معنای دقیق واژه ها دقت کنید:برای اینکه بتونید فکر خودتون رو انتقال بدید باید دامنه کلمات و واژه هاتون رو وسیع کنید و معنی دقیق و درست هر واژه و بدونید..مثلا شنیدید که کسی میگه امروز حالم بی اندازه خوبه..در صورتی که باید گفته بشه امروز حالم فوق العاده خوبه...بنابر این هیچ گاه تا از معنی دقیق واژه ای مطمئن نشدید آن را رها نکنید

· خویشتن شناسی فراموش نشه:هنگام صحبت کردن به سخنان خود گوش بده و نقاط ضعف خودت و یاداشت کن (از جمله این نقاط ضعف موارد پایینه)

تاثیرپذیری:این ایرادیه که باید باهاش مبارزه کنی..با منطقی بودن..اگه بشدت گرفتار این اختلال هستی باید جریان خون خودت و با بعضی از نرمشها پیاده روی ماساژ تنظیم کنی...

زودرنجی:فرد زودرنج همین که تصور کند از میان آنچه به او می گویند انتقادی بجا یا نابجا به او نسبت داده شده دگرگون میشه...پس زودرنجی همیشه با عصبانیت همراهه..باید با آرامش پذیرای داوریها باشیم زودرنجی آرامش خنسردی و حضور ذهنمان را بر هم میزند...

تحریک پذیری:منظور ازتحریک پذیری هر میل و گرایشی است به مبهم سخن گفتن..البته بی آنکه به معنی و مفهوم گفته هامون فکر کرده باشیم..

نبود نظر و اندیشه: نبود نظر و اندیشه عامل سکوت افرادیه که نمی تونند داوطلبانه توی بحث ها و گفتگو ها شرکت کنند...کم سوادی کند ذهنی تخیل ضعف هم از علل آن بشمار میاد..

صدای ضعیف یا بسیار زیر: بکوشید تا طنین آوایتان را اول به آهنگی متوسط برسونید ...کمی هم تمریت آوا کنید...

تلفظ نا مشخص:به آرومی صحبت کن و بدقت تمام حروف بی صدا رو تلفظ کن...