حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

ابزار Go to Special

این ابزار برای انتخاب موضوعات مختلف در اکسل کاربرد دارد. به این صورت که اگر در یک ستون یا یک ناحیه که دارای انواع مختلف اطلاعات از قبیل عدد، متن، فرمول، توضیحات سلول و … باشد و بخواهیم فقط یک نوع خاص از این اطلاعات را انتخاب نماییم از این ابزار استفاده می کنیم. برای دسترسی به این ابزار سربرگ Home را در حالت انتخاب قرار داده و در نوار ریبون و از زیر مجموعه Find & Select در سمت راست نوار ریبون آن را انتخاب نمایید.


مثال: میخواهیم تمام سلول هایی را انتخاب نماییم که فقط دارای مقادیر عددی هستند.


ابتدا باید تمام ناحیه دارای اطلاعات را انتخاب نماییم . سپس سربرگ Home را فعال کرده و در سمت راست نوار ریبون از زیرمجموعه Find & Select بر روی عبارت  Go to Special کلیک می کنیم. پنجره Go to Special بازمی شود.


در این پنجره دکمه رادیویی کنار Constants (مقادیر ثابت) را علامت می زنیم (در این حالت چهار گزینه Numbers،  Text، Logicals  و Errors که در حالت عادی غیر فعال هستند فعال می شوند) چون در اینجا میخواهیم فقط مقادیر عددی را انتخاب نماییم، تیک گزینه Numbers را نگه داشته و تیک بقیه گزینه ها را غیرفعال می کنیم و سپس بر روی Ok کلیک می کنیم. همانطور که می بینید تمام سلول هایی که با رنگ سبز هایلایت شده اند در حالت انتخاب قرار می گیرند. توجه کنید که سلول های قرمزرنگ اگرچه به صورت عدد به نظر می رسند، اما مقادیر آنها نتیجه یک فرمول می باشد و بنابراین انتخاب نخواهند شد. سلول آبی رنگ شامل ۰۹۱۲۸۷۵  نیز یک مقدار متنی است (مانند شماره تلفن و پلاک ساختمان که محاسبات ریاضی روی آن انجام نمی شود و بنابراین به صورت عدد در نظر گرفته نمی شود.)

سئوال این است: حالا که این این مقادیر را انتخاب کرده ایم با آنها چکار کنیم؟

سئوال خوبی است. پس از انتخاب آنها می توانیم کارهای مختلفی با آنها انجام دهیم، یکی اینکه به آنها نیازی نداشته باشیم و بخواهیم که آنها را حذف کنیم، می توانیم به راحتی کلید Delete را فشار داده و همه آنها را حذف کنیم و یا اینکه رنگ، فونت و سایر خصوصیات آنها را تغییر دهیم.


و مهمتر اینکه بخواهیم آنها را در یک ناحیه دیگر کپی کنیم. اگر این اعداد را در حالتی که به روش گفته شده انتخاب شده باشند و کلیدهای ctrl+c (کپی) را فشار دهیم و در ناحیه دیگری آنها را Paste نماییم ((ctrl+v با آنکه بین این اعداد فاصله خالی وجود دارد اما پست سرهم و بدون فضای خالی کپی می شوند.



پس اگر بخواهیم اطلاعاتی که بین آنها فضای خالی وجود داشته باشد بدون انتقال فضاهای خالی در یک ناحیه دیگر کپی کنیم از روش بالا استفاده می کنیم.

با توجه به شکل های زیر می توان انواع مختلف داده ها را به راحتی از بین انبوه اطلاعات استخراج کرده و برای کپی، انتقال، تغییر فرمت سلول و … استفاده نمود.


مثال: میخواهیم از ناحیه داده ها سلول هایی را انتخاب نماییم که دارای فرمول باشند.

مطابق روش مثال اول و طبق شکل های زیر عمل می کنیم

 

و برای انتخاب سلول های دارای توضیحات نیز به روشی مشابه عمل می کنیم.

در پنجره Go to Special علاوه بر موارد ذکر شده همانطور که می بینید گزینه های دیگری هم وجود دارند. آنها را هم امتحان کنید

نکته مهم: قبل از استفاده از این ابزار باید ناحیه داده ها انتخاب شده باشد..