حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

نکاتی در خصوص اجاره نامه


اجاره نامه سند نوشتاری قرارداد اجاره است که بین صاحب ملک(موجر) و اجاره کننده (مستاجر) تنظیم می شود. در این سند مشخصات طرفین قراداد، میزان اجاره بها، مورد اجاره و شرایط طرفین قید شده است.
در قانون مدنی ایران و در ماده 466، اجاره چنین تعریف شده است: "اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود. اجاره دهنده را موجر، اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره گویند."

در نوشتن و امضاء قرارداد اجاره به موارد زیر توجه کنید.

  1. از قوانین مربوط به اجاره تا حدودی آگاه باشید.به طورمثال، بدانید در صورتی که اجاره چند ماه پرداخت نشود به موجراجازه تخلیه ملک داده می شود.
  2. اجاره، عقد لازم است. یعنی هیچکدام از طرفین نمی توانند بدون توافق طرف دیگر یکجانبه آنرا بر هم زند.
  3. چنانچه در مدت اجاره تعمیراتی در عین مستاجره ضروری باشد که تاخیر در آن موجب ضرر موجر گردد مستاجر نمی تواند مانع تعمیرات شود.
  4. در خصوص اجاره اماکن تجاری، موجرین باید وضعیت سرقفلی مغازه را در قرارداد به طور واضح مشخص نمایند. قانون حاکم بر سرقفلی قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1365 می باشد.
  5. مال مورد اجاره باید قابل انتفاع(بهره برداری، استفاده) باشد.
  6. اجاره به دلیل فــوت موجر یا مستاجر باطل نمی شود ولی اگر موجر تنها مالک منــافع عین مستاجره برای مدت عمر خــود باشد اجــاره با فوت موجر باطل می شود.
  7. در مورد اجاره محل کسب و پیشه اگر در قرارداد شغل خاصی تعیین شده باشد مستاجر نمی تواند بدون رضایت موجر شغل خود را تغییر دهد مگر اینکه شغل جدید از نظر عرف مشابه شغل سابق باشد.
  8. در اجاره محل مسکونی، قرارداد را باید دو نفر شاهد امضاء نمایند تا موجر بتواند دراجرای تخلیه از قانون موجر و مستاجر سال 1367 بهره مند گردد.
  9. موجر برای افزایش اجاره بهاء و مستاجر برای کاهش اجاره بهاء می توانند دادخواست تعدیل اجاره بهاء دهند. در مکان های تجاری، این دادخواست بعد از گذشت 3 سال از تاریخ آخرین توافق موجر و مستاجر یا حکم دادگاه در این خصوص خواهد بود مگر آنکه طرفین به توافقی دیگر دست یابند.
  10. اگر موجر ملک خود را به شخص دیگری بفروشد اجاره به حال خود باقی است مگر اینکه موجر حق فسخ را در صورت انتقال برای خود شرط کرده باشد.
  11. دقت شود مشخصات کامل طرفین با نشانی اقامتگاه آنان در قرارداد درست قید شود.
  12. مدت شروع و پایان قرارداد اجاره باید مشخص باشد( از یک ساعت تا چندین سال)،اما بهتر است که مدت اجاره یک ساله باشد.
  13. در صورتیکه مالک به انتقال ملک به غیر راضی نباشد مالک سرقفلی(مستاجر) می تواند با مراجعه به دادگاه و اخذ مجوز انتقال به صورت قانونی نسبت به انتقال سرقفلی اقدام نماید.
  14. اگر اتباع بیگانه قصد اجاره مغازه ای را داشته باشند باید قبل از هر اقدام مجوز قانونی آن را دریافت کنند.
  15. مستاجر باید از دادن چک سفید امضاء برای تضمین تخلیه به موجر خودداری کند. این کار باعث می شود اولاً موجر هر مبلغی را که بخواهد درآن درج نماید، ثانیاً در صورت مفقود شدن چک مورد نظر مشکلات بسیاری برای صاحب چک ایجاد شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد