حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

اصلاحیه جدید قانون مالیاتها : ماده ۱۰۰ و ماده ۱۱۰

  

در ماده ۱۰۰ که در فصل چهارم قانون مالیاتهای مستقیم مطرح شده است اختصاص به مشاغل دارد و ماده ۱۱۰ هم اگر دقت بیشتری کنید مربوط به اشخاص حقوقی است. در اصلاحیه جدید ماده ۱۱۰ هیچگونه تغییری صورت نگرفته است و تکلیف کاملا مشخص است : تمامی موسسات و شرکتهایی که اشخاص حقوقی محسوب می شوند می بایست در همان تیرماه اظهارنامه خود را ارائه کنند. ولی در مورد مشاغل متن قانون تغییری پیدا نکرده به جز یک کلمه : بجای تیرماه نوشته شده خردادماه و در اینجا هم تکلیف مشخص شده است. تمامی مشاغل موظف هستند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت شغلی خود را در ۱ سال برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه سازمان امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده ۱۳۱ این قانون پرداخت نمایند.


چند نکته بسیار مهم در ماده ۱۰۰ است که باید توجه ظریفتری به آن داشته باشید :

  1. مالیات جداگانه هرذ محل به نام یک شخص
  2. ارائه اظهارنامه در خردادماه : تمامی مشاغلی که مالکان آنها اشخاص حقیقی هستند می بایست بجای تیرماه در خردادماه اقدام به ارائه اظهارنامه کنند.
  3. محاسبه مالیات بر اساس ماده ۱۳۱ که دراصلاحیه جدید این ماده تغییرات زیادی پیدا کرده است و شما باید بر  همین اساس محاسبه نمایید.

ماده ۱۳۱ در اصلاحیه جدید قانون مالیاتها به صورت زیر اجرا میشود

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد به شرح زیر است:

۱ـ تا میزان پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (۱۵%)

۲ـ نسبت به مازاد پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا میزان یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد (۲۰%)

۳ـ نسبت به مازاد یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنج درصد (۲۵%)

یک تبصره بسیار مهم : در ماده ۱۰۰ یک تبصره هم الحاق شده که خیلی قابل ملاحظه است: سازمان امور مالیاتی کشور می تواند برخی از مشاغل یا گروه هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون باشد از انجام بخشی از تمالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را بصورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد