حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

مقابله با کم خونی


اسفناج

اسفناج خواص متعددی دارد و یکی از منابع غذایی گیاهی آهن محسوب می شود. این سبزی خوشمزه همچنین سرشار از فیبرها، ویتامین A، B9 ،C و E بوده و حاوی میزان زیادی بتاکاروتن و کلسیم است. با مصرف روزانه نصف لیوان اسفناج می شود حدود 20 درصد نیاز روزانه به آهن را تأمین کرد. بهتر است بدانید که تمام سبزیجات سبزرنگ مانند بروکلی، کلم کیل، کاهو یا شاهی و غیره برای مقابله با این بیماری موثر هستند.


منابع غذایی حیوانی

مواد غذایی حیوانی بهترین منبع آهن رژیم غذایی محسوب می شوند. چون حاوی آهن هِم هستند که 30 درصد بهتر از آهن موجود در منابع غذایی گیاهی جذب بدن می شود. بنابراین توصیه می شود که از مصرف گوشت قرمز، جگر، غذاهای دریایی، ماهی و تخم مرغ و غیره غافل نباشید.

جوی دو سر

دو قاشق جوی دو سر تا حدود 4.5 میلی گرم آهن به بدن می رساند. برای مقابله با کم خونی توصیه می شود که از مصرف جوی دوسر غافل نشوید. انواع آرد غنی شده جوی دو سر نیز حاوی مکمل ویتامین B کمپلکس هستند.

بادام هندی

بادام هندی یکی از ترکیبات پرطرفدار آجیل است. باید بدانید که مصرف بادام هندی برای تأمین آهن مورد نیاز بدن موثر است. بنابراین توصیه می شود که روزانه یک مشت کوچک از این بادام های زرد و خوشمزه را میل کنید. کره بادام زمینی نیز منبع خوبی برای مقابله با کم خونی محسوب می شود. از دیگر میوه های خشک حاوی آهن می توان به آلو خشک، کشمش، زردآلوی خشک، بادام، انجیر و خرما اشاره کرد.

تخم مرغ

اگر از کم خونی رنج می برید بهتر است تخم مرغ را وارد برنامه غذایی تان بکنید. هر یک عدد تخم مرغ حاوی 1 میلی گرم آهن است. مصرف منظم این ماده غذایی مواد مغذی زیادی وارد بدن می کند در حالی که کالری آن زیاد نیست. توصیه می کنیم به همراه تخم مرغ آب پرتقال نیز مصرف کنید. چون این نوشیدنی باعث تحریک جذب آهن توسط بدن می شود.

نان کامل

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهند که یک برش نان کامل حدود 6 درصد نیاز روزانه ما به آهن را تأمین می کندو مصرف دیگر مواد غذایی کامل مانند پاستاهای تهیه شده از آرد کامل، برنج و غلات کامل نیز توصیه می شود چون به برطرف شدن مشکل کم خونی کمک زیادی می کنند.

حبوبات

حبوبات منبع طبیعی فیبرها هستند. باید بدانید که این ترکیبات مغذی نیز جزو روش های ضروری برای پیشگیری و درمان کم خونی محسوب می شوند. لوبیاها، عدس، سویا و نخود در بین دیگر حبوبات در هر لیوان تا حدود 5 میلی گرم آهن به بدن می رسانند. توجه داشته باشید که عدس بیشترین میزان این ماده معدنی را داراست. عدس همچنین کم چرب و در عین حال سرشار از پروتئین است. می توانید برای وعده صبحانه عدسی را بگنجانید و از خواص آن بهره مند شوید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن است. این ترکیبات مغذی برای مقابله و درمان کم خونی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. برای افزایش جذب این ترکیبات مغذی توصیه می شود که گوجه فرنگی را به صورت آب گوجه فرنگی مصرف کنید. مصرف روزانه 1 لیوان از این نوشیدنی توصیه می شود. در عین حال لازم است که از نوشیدن قهوه، نوشابه ها و هر نوشیدنی انرژی زا بپرهیزید چون این قبیل نوشیدنی ها در جذب آهن توسط بدن اختلال ایجاد می کنند.

انار

انار چشم و چراغ این روزهای سرد است. این میوه خوشمزه حاوی میزان چشمگیری آهن است که به طور مستقیم جذب خون می شود. خواص فوق العاده ای که این میوه دارد آن را به یکی از بهترین روش ها برای مقابله با کم خونی مبدل کرده است. انار علاوه بر آهن حاوی ویتامین ها، پتاسیم و فیبرهای غذایی و عناصری است که باعث تصفیه خون و بهبود روند جریان آن می شود.

منبع: تبیان

حساب ها ی مورد توجه سازمان امور مالیاتی


فهرست برخی از مهمترین پارامترهای کنترل حساب ها که مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد:

1- کنترل سند حقوق و دستمزد

2- کنترل لیست های بیمه با اسناد ثبت شده و پرداختی های بیمه

3- کنترل سامانه حقوق اداره دارایی با لیست سیستم و بیمه

4- کنترل استهلاک دارایی و اموال و ثبت های تعدیلی آنها

5- کنترل گردش مواد در پایان سال ویژه واحدهای تولیدی

6- کنترل مربوط به مالیات و ثبت هزینه اجاره

7- کنترل محاسبات نیروهای تسویه شده و عیدی پایان سال

8- کنترل زونکن مغایرت بانکی و صورت مغایرت ها

9- کنترل دقیق ثبت های حسابداری مالیات بر ارزش افزوده

10- کنترل حساب ذخیره مالیات

11- کنترل حساب سایز ذخایر مانند آب و برق و گاز در پایان سال

12- کنترل مانده حساب بدهکاران و بستانکاران و اخذ تاییدیه

13- کنترل و تطبیق گزارش های مربوط به صورت معاملات فصلی

14- کنترل وضعیت معافیت ها اگر با اشخاص حقیقی سروکار دارید

15- کنترل ثبت های مربوط به جاری شرکاء در هنگام ورود و خروج وجه نقد

 16- کنترل حساب سود انباشته و یا زیان سنواتی

 

تقسیمات ثبتی املاک


آشنایی با تقسیمات ثبتی املاک

 

 در هر ملکی بخش­هایی تحت عنوان: بخش ثبتی، شماره پلاک ثبتی، قطعه تفکیکی، پلاک­های اصلی و فرعی و ... در اصطلاح ثبت اسناد و املاک در متن اسناد رسمی و بنچاق تعریف می­شود که به قرار ذیل می باشند:

بخش ثبتی، هر شهر براساس مقررات و نقشه­ های ثبتی اداره ثبت اسناد و املاک به چنـدین بخش تقسیم می­شـود که جهت مکان­یابی  یا برای تعیین موقعیت مکانی صورت می­پذیرد. در شهر تهران، املاک به دوازده بخش ثبتی تقسیم شده است: مثلاً املاک واقع در شهرک راه­آهن و کن و ... در بخش ۱۰ ثبتی تهران و املاک واقع در فرشته، نیاوران و سعادت­آباد و ... در بخش ۱۱ ثبتی تهران واقع است.

 شماره پلاک ثبتی:  اداره کل ثبت اسناد و املاک، جهت شناسایی هر ملک، شماره­ای را به صورت اصلی و فرعی در نظر می­گیرد که این شماره در صفحه دوم سمت راست دفترچه مالکیت درج می­شود. برای تشخیص، شماره اصلی و فرعی با علامت ممیز (/) از هم جدا می­شود، شماره اصلی در سمت چپ و شماره فرعی در سمت راست نوشته می­شود. مثال: ۱۶۱۷/۷۲ عدد ۷۲که سمت چپ مُمَیَز نوشته شده، شماره اصلی ملک است و عدد ۱۶۱۷ که در سمت راست ممیز نوشته شده است شماره فرعی محسوب می­شود.

چند نکته:

نکته۱: فاصله پلاک­ پلاکهای اصلی و پلاک­های فرعی از هم با خط تیره (ـ) در اسناد مالکیت درج می­شود.

مثال: ۲۱۱-۲۵۳-۲۵۴/۶۹۳۲-۶۹۳۳

اعداد ۲۱۱-۲۵۳-۲۵۴ سمت راست مُمَیَز، شماره­های فرعی محسوب می­شود و اعداد ۶۹۳۲ و ۶۹۳۳ سمت چپ مُمَیَز شماره­های اصلی محسوب می­شوند.

نکته۲: شماره­های پلاک ثبتی املاک عموماً به چهار صورت در اسناد مالکیت درج می­شود:

الف) یک شماره اصلی و یک شماره فرعی: مثل ۱۲۷۵/۱۷۲

ب) یک شماره اصلی و چند شماره فرعی: مثل ۴۷-۴۶-۴۵/۳۲

ج) یک شماره اصلی، بدون شماره فرعی، (به دلیل فقدان شماره فرعی): مثل ۱۲۶(اصلی)

د) چند شماره اصلی و چند شماره فرعی:  مثل ۲۱۱-۲۵۳-۲۵۴/۶۸۳۲-۶۹۳۳

در صفحه سوم اسناد مالکیت پلاک­های فرعی و اصلی و حدود اربعه ملک (شامل: شمال، شرق، جنوب و غرب) و مساحت کل عرصه (زمین) با حروف درج می­شود.

نکته: ممکن است برخی از املاک فاقد مساحت و حدود اربعه باشد و تنها دارای پلاک ثبتی باشد. در این صورت برای تعیین مساحت ملک، براساس وضع موجود برای تعیین ابعاد و مساحت آن از نقشه ثبتی توسط کارشناسان ثبتی استفاده می­شود.

شماره تفکیکی: به شماره تفکیکی، شماره قطعه هم گفته می­شود، در صورتی که ملک ثبت شده­ای توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک به دو یا چند قطعه کوچکتر تقسیم شود، در صورتمجلس تنظیمین برای هر قطعه، شماره­ای مشخص می­شود و آن را شماره قطعه تفکیکی می­نامند.

نکته۱: هر قطعه تفکیکی به صورت مجزا قابلیت تَمَلُک دارد و براین آن می­توان سند مالکیت شش دانگ از اداره ثبت محل دریافت کرد.

 

نکته۲: شماره قطعه تفکیکی در آپارتمان‌ها، معمولاً همان ردیف صورتمجلس تفکیکی است. این شماره در سند، بنچاق، صورت مجلس و یا نقشه تفکیکی درج و ذکر می­شود.

مبنای اضافه کاری

مبنای اضافه کاری کدام است

   176  ساعت 

   192  ساعت 

  220  ساعت

 برای محاسبه مبلغ اضافه کاری در شرکتها مبناهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد .

 

اما مبنایی که بیشتر کاربرد دارد:

در قانون کار هر کارگر موظف به ۴۴ ساعت انجام کار در هفته است.

 یک روز جمعه نیز استراحت دارد که کار نمیکند ولی حقوقش پرداخت میشود.

 پس برای محاسبه ساعات کار هر روز خواهیم داشت:

۴۴ ساعت تقسیم بر ۶ روز کاری =

۷٫۳۳ که همان ۷ ساعت و بیست دقیقه میشود.

نتیجه اینکه :

میزان ساعات کارکرد طبق نظر قانون کار در هر روز کاری  ۷٫۳۳ بوده که اگر در ۳۰ روز ضرب شود ،  عدد صحیح ۲۲۰ ساعت در ماه بدست خواهد آمد.

 سپس شما نرخ هر ساعت حقوق ماهانه حقوق بگیر را از تقسیم حقوق ماهانه اش بر  ۲۲۰ ساعت محاسبه نموده با اضافه نمودن چهل درصد به آن نرخ هر ساعت اضافه کار بدست می آید.

درآخر نیز برای بدست آوردن مبلغ اضافه کاری؛ نرخ هر ساعت اضافه کاری در ساعات اضافه کاری ضرب میشود.

مبلغ اضافه کاری =

حقوق پایه تقسیم بر ۲۲۰ ضربدر ۱۴۰%

 ضربدر تعداد ساعات اضافه کاری

مبنای دیگر:


تعداد روزهای کاری  در ماه (با کسر جمعه ها) 26 روز است و در نتیجه خواهیم داشت :

44/6=7.33             ,              7.33*26=191

فرض کنید کارگری تمام ایام ماه را در شرکت حضور داشته و هیچ ساعت اضافه کاری هم نداشته است. طبیعتاً این کارگر 192 ساعت بیشتر کار نکرده است. اگر 220 ساعت را مبنای حداقل ساعات کارکرد قرار دهیم این کارگر همچنان کسر کار خواهد داشت.
اینکه کدام مبنا انتخاب شود بنا به تصمیم مدیریت شرکت خواهد بود. اما به نظر میرسد استفاده از 192 در فرمول اضافه کاری میتواند عادلانه باشد.