حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

فونداسیون معلق

همانطور که می دانیم زلزله و بلایای طبیعی از جمله عوامل نابودی تمدن های بشری بوده است. به همین دلیل بشر همواره تلاش کرده تا در برابر آن مقاومت نماید و راهی برای مقابله با زلزله پیدا کنید. یکی از روش های مقابله با زلزله و حفاظت از ساختمان ها، فونداسیون معلق بوده است. فونداسیون معلق از جمله روش هایی است که از گذشته تا امروز کاربرد داشته است.

اساس این روش جدا کردن فونداسیون سازه از قسمت های فوقانی سازه است. این روش را می توانیم در خانه های روستایی گیلان نیز مشاهده کنیم. به طوری که بر روی پایه های خانه چوب هایی به شکل افقی قرار داده می شد و بر روی این چوب ها خانه را می ساختند. به این ترتیب و در هنگام زلزله خانه به آرامی بر روی این چوب ها می غلتید و آسیب نمی دید.

امروزه این سیستم پیشرفت های بیشتری داشته است. در یکی از روش های نوین ساختمان بر روی یاتاقانهای سربی قرار می گیرد و امکان لغزش آن بر روی این یاتاقان ها در هنگام زلزله فراهم می شود. این یاتاقان از هسته ای سربی تشکیل شده است که در داخل محفظه ای از جنس سرب و فولاد قرار دارد.

اما استفاده از یاتاقان ها تنها پیشرفت در این زمینه نبوده است. دانشمندان ژاپنی با استفاده از فناوری های جدید، در هنگام زلزله ساختمان را بر روی هوا قرار می دهند! سنسورهایی که در ساختمان نصب شده اند، با تشخیص زلزله سیستم را فعال می کنند. با فعال شدن سیستم ، کمپرسور هوا نیز فعال می گردد. با فعال شدن کمپرسور ظرف ۰.۵ ثانیه توده هوایی توسط این کمپرسور دمیده می شود که بین ساختمان و فونداسیون آن قرار می گیرد و به این ترتیب ساختمان را از فونداسیون آن جدا می کند.

میزان هوای تولید شده می تواند بین ساختمان و فونداسیون آن ۳ سانتیمتر فاصله ایجاد نماید. زمانیکه زلزله تمام شود، سنسورها به سیستم اطلاع داده و موجب می گردند تا کمپرسور خاموش شود و به این ترتیب ساختمان بر جای قبلی خود قرار بگیرد. سیستم فونداسیون معلق را می توان از برترین تکنولوژی های امروزی دانست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد