نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
برای دریافت فیش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بعد از ورود به سایت
www.evat.ir در قسمت صدور الکتریکی قبض پرداخت مالیات کلیک کنید و بعد با
نام کاربری و رمز عبورتون وارد قسمت کاربری خودتون بشوید.
بعد مبلغ مالیات رو وارد کنید و تایید نهایی رو بزنید تا فرم چاپی فیش براتون باز بشه و پتونید پرینت بگیرید.
برای عوارض هم به همین منوال عمل کنید .
حالا میتونید بوسیله شناسه قبض و شناسه پرداختی که بالای قبض هست ، قبوض
ارزش افزودتون رو مثه سایر قبوض ( مثه برق ، گاز و… ) پرداخت کنید . البته
فقط از طریق خودپرداز یا درگاه اینترنتی بانک ملی .
جرائم عدم اظهار مالیات بر ارزش افزوده
عدم اظهار مالیات بر ارزش افزوده جرائم و عواقبی دارد که اگه به موقعش اظهار نشود دامن گیرتون میشود . که شامل موارد زیر هست :
ماده ۲۲- مؤدیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مقرر در این قانون و
یا در صورت تخلف از مقررات این قانون، علاوه بر پرداخت مالیات متعلق وجریمه
تأخیر، مشمول جریمه ای به شرح زیر خواهند بود:
۱- عدم ثبت نام مؤدیان در مهلت مقرر معادل هفتاد وپنج درصد (۷۵%) مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نامه یا شناسایی حسب مورد.
۲- عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق.
۳- عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق.
۴- عدم درج وتکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل بیست وپنج درصد (۲۵%) مالیات متعلق.
۵- عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد، معادل پنجاه درصد (۵۰%) مالیات متعلق.
۶- عدم ارائه دفاتر یا اسناد ومدارک حسب مورد معادل بیست وپنج درصد (۲۵%) مالیات متعلق.
ماده ۲۳- تأخیر در پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون در مواعد مقرر، موجب
تعلق جریمه ای به میزان دو درصد (۲%) در ماه، نسبت به مالیات پرداخت نشده
ومدت تأخیر خواهد بود.
• بعد از نام خدا عنوان قرارداد را مشخص کنید ( قرارداد اجاره ، پیمانکاری ، مشارکت و …)
• طرفین قرارداد ( خریدار و فروشنده ) را بطور دقیق مشخص کنید .
• موضوع قرارداد را بصورت کاملا” شفاف مشخص کنید .
• مبلغ قرارداد با عدد و حروف نوشته شود .
• نحوه پرداخت مبلغ قرارداد مشخص شود .
• مشخص کردن تعهدات طرفین نسبت به موضوع قرارداد بخش بعدی کار شماست .
• تعیین محل و چگونگی جبران خسارت در قرارداد را ثبت نمایید .
• مرجع حل اختلاف از نظر حکمیت و داوری را مشخص کنید .
• اسناد تعهد آور یا نحوه تضمین قرارداد از سوی خریدار یا پیمانکار را تعیین کنید .
• شرایط و ضوابط مربوط به برهم زدن قرارداد از جمله فسخ و انحلال را مشخص کنید .
• اقامتگاه قانونی طرفین معامله ( خریدارو فروشنده ) را بنویسید .
• و د پایان نحوه ارائه نسخه های قرارداد به طرفین مشخص و تنظیم خواهد شد .
یکی از مهمترین نکاتی که در قسمت تعهدات و کسورات باید توجه کنید ، مشخص کردن شرایط و ضوابط بیمه و مالیات است ، یعنی اینکه نحوه کسر مالیات و بیمه طبق قانون کاملا: واضح بیان شود ، همچنین هرگونه توافق شفاهی بین طرفین معامله بصورت مکتوب در بند مجزا در قرارداد نوشته شود .
در ارزشیابی حسابهای دریافتنی این سوال پیش می آید که چه مقدار از کل مبلغ آنها وصول خواهد شد. برای رسیدن به جواب ، (۱) باید زیانهای احتمالی ناشی از سوخت مطالبات برآورد و ذخیره مناسبی برای آن منظور شود. روشهایی که در برآورد سوخت مطالبات به کار می رود در زیر توصیف و سنجیده می شود. (۲) در مواردی هم ممکن است لازم گردد که ذخیره ای برای پرداخت کرایه حمل کالاهای برگشت شده توسط مشتریان ، تخفیفات لازم برای جبران نقص کمیت یا کیفیت یا تآخیر در تحویل کالا ، و مانند اینها ایجاد شود . بدین سان ارزشیابی حسابهای دریافتنی تجاری عبارت است از برآورد خالص ارزش بازیافتنی آنها با کسر کردن کل مبلغ هزینه ها و ذخیره های مربوط از کل مبلغ اولیه ثبت شده آنها .
مهم ترین ذخیره ای که همیشه لازم است ، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول است. مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ( که شامل اسناد دریافتنی تجاری هم می شود ) از دو دیدگاه مختلف و یا چهار روش به شرح زیر برآورد می شود:
۱- برآورد هزینه اعطای اعتبار به مشتریان
الف – برمبنای تجارب گذشته ، مبلغی که باید در دوره جاری به حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برده شود به صورت صد در صد سوخت مطالبات نسبت به خالص فروشهای نسیه محاسبه می شود.
مثال : اگر میانگین فروشهای نسیه در دوره های گذشته ۱۰۰۰۰۰۰ ریال
میانگین سوخت مطالبات دوره های گذشته ۵۰۰۰۰ ریال
و خالص فروشهای دوره جاری ۱۵۰۰۰۰۰ ریال
باشد ، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در دوره جاری چنین محاسبه می شود :
در صد سوخت مطالبات نسبت به خالص فروشهای نسیه
مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در دوره جاری
ب – از روش بند (الف) استفاده می شود با این تفاوت که در صد به دست آمده عبارت است از نسبت مطالبات سوخته شده به مجموع فروشهای دوره ( نقد و نسیه ) . نقص روش (ب ) این است که مطالبات سوخته شده را با فروشهای نقد و نسیه هر دو مرتبط می سازد.
۲ – برآورد ارزش مطالبات
پ – میانگین نسبت حسابهای سوخت شده بدهکاران به حسابهای دریافتنی طی سالهای گذشته تعیین و در مانده پایان دوره مانده حسابهای دریافتنی ضرب می شود تا مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برای دوره جاری به دست آید . آنگاه مانده حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول تا میزان ذخیره محاسبه شده برای دوره جاری افزایش داده می شود . با استفاده از این روش می توان مطالبات غیر قابل وصول را به طور تقریب برآورد کرد . نا رسایی این روش در آن است که اهمیت نسبی مدت زمانی که از ایجاد یک یک مانده های بدهکاران گذشته است در آن منعکس نمی شود و نسبت به دست آمده برای همه حسابهای وصول نشده یکسان به کار می رود ، و نه فقط برای حسابهایی که در دوره جاری به وجود آمده اند.
ت – حسابهای دریافتنی فعلی زمان بندی می شود و کل مبالغ غیر قابل وصول بر مبنای نتیجه تحلیل زمانی و سایر اطلاعات موجود برآورد می شود. پس از آنکه مبلغ ذخیره حسابهای مشکوک الوصول بدین گونه محاسبه شد ، مانده آن تعدیل می شود تا با مبلغ به دست آمده برابر گردد.
• لیست حقوق و دستمزد ثبت شده در نرم افزار بیمه باید کاملا” منطبق با لیست ثبت شده در اداره دارایی باشد .
• هر ماه اطلاعات پرسنل را قبل از تنظیم با لیست حقوق سیستم حسابداری چک کنید تا افراد جدید را در نر م افزار بیمه ورود اطلاعات کنید و افراد تسویه شده را ترک کار بزنید .
• مبلغ پرداختی بیمه باید با کل ۳۰% مبلغ ثبت شده در لیست حقوق نرم افزار یا اکسل شما منطبق باشد .
• هواستان به مهلت ارائه لیست در ماه بعد باشد کاررا به روز آخر موکول نکنید و یک روز را برای خود مشخص کنید مثلا” ۲۰ ام ماه بعد مناسب تر است .
ا ارسال لیست بیمه از طریق وب خیلی بهتر از قبل می توانید در وقت خود صرفه جویی کرده و راحتتر این عملیات را انجام دهید . شما برای ارسال از این طریق باید بصورت حضوری به شعبه بیمه خود مراجعه کرده و یک فرم توافقنامه مبتنی بر ارسال لیست بیمه از طریق اینترنت را تکمیل کرده و نام کاربری و رمز عبور را دریافت کنید . نشانی ارسال لیست https:// samt.sso.ir می باشد که با ورود نام کاربری و رمز ورود وارد سامانه شده و بقیه مراحل را ورود اطلاعات کنید . همیشه برای حضور در شعبه تامین اجتماعی برای هر اقدامی مهر شرکت و معرفی نامه ( برای اولین بار ) را همراه خود داشته باشید .
کنترل وجوه نقد مستلزم برنامه ریزی نیازمندیهای نقدی، کنترل پرداختها، نگهداری حساب صحیح برای دریافت و پرداخت نقدی، و گزارش هفتگی یا روزانه وضعیت نقدی است. برای تضمین کنترل وجوه نقد به بهترین نحو ممکن، باید یک یا چند فقره از اقدامات زیر به عمل آید :
کنترل دریافتهای نقدی
روشهای کنترل در موسسات مختلف به دلیل گوناگون بودن منابع دریافتهای نقدی متفاوت است. اما روشهای زیر در اکثر موسسات کاربرد دارد.
کنترل پرداختهای نقدی
پرداختهای نقدی در واحدهای تجاری برای مقاصد متعددی صورت می گیرد. بسیاری از اختلاسها در جریان پرداختهای نقدی به این علت وقوع می یابد که پنهان داشتن آن به نسبت آسان است مگر آنکه کنترل موثری بر پرداختهای نقدی حاکم باشد. نبودن کنترل موثر به این معناست که سیستم یک یا چند جزء اساسی از اجزای کنترل را کم دارد. اگر چه هر سیستمی باید متناسب با نوع نیازها و شرایط خاص واحد تجاری مربوط تنظیم شود، تدابیر زیر برای همه سیستم ها جنبه اساسی دارد: