حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

سوئیفت

 
سوئیفت یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه 1973 میلادی توسط 239 بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین*المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود. درحال حاضر بیش از 9700 مؤسسه در 209 کشور جهان عضو آن انجمن می*باشند. لازم به ذکر است که در سال 2010 بیش از 4 بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله گردیده*است. 
واژه سوئیفت (S.W.I.F.T) برگرفته از کلمات Society for World Wide interbank Financial Telecommunication به معنی "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی " می باشد.

سوئیفت با ارائه خدمات متنوع بانکی کلیه نیازهای موسسات مالی سراسر دنیا را در پرداختها، بازارهای مالی ، اوراق بهادار و مبادلات مالی پشتیبانی می نماید. از جمله مزایای سوئیفت در مقایسه با دیگر وسایل ارتباط راه دور (تلکس ، تلفن و فاکس ) می توان به قابلیت دسترسی جهانی و 24 ساعته ، طراحی بر اساس رویه های استاندارد ، سرعت و امنیت آن اشاره نمود.

مرکز سوئیفت (swift) در کشور بلژیک است و به صورت مؤسسه و به شکل تعاونی فعالیت می*کند. بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم، به ویژه در اواخر دهه 1950، تجارت جهانی به سرعت شروع به رشد و شکوفایی کرد و به موازات آن حجم عملیات بین*المللی بین بانکی گسترش یافت، لیکن رعایت نکردن استانداردهای بین*المللی در محاورات بین بانکی باعث آشفتگی در پرداخت*های بین*المللی و افزایش هزینه*های بانکی شده بود. از این رو در اوایل دهه 1960 حدود 60 بانک بزرگ اروپایی و آمریکایی به این فکر افتادند که چگونه می*توان پیام*های بین بانکی را به نحوی طرح*ریزی و استاندارد کرد که اتوماسیون سیستم بانکی بین*المللی را به همراه داشته باشد. در دسامبر سال 1967 هفت بانک طراز اول کشورهای آمریکا، اتریش، انگلستان، دانمارک، سوئیس، فرانسه و هلند مطالعه را شروع و در سال 1971، 73 بانک از این کشورها هزینه مطالعه را تقبل کردند. این مطالعه به همت گروهی از متخصصان و به مدت یک سال طول کشید و نتایج آن در سال 1972 ارایه شد. در نهایت در ماه می 1973 سوئیفت با عضویت 239 بانک از 15 کشور در شهر La Hulpe در نزدیکی بروکسل پایتخت کشور بلژیک تأسیس شد.

چهار سال طول کشید تا مراحل قانونی تأسیس سوئیفت، خرید تجهیزات و نصب و راه*اندازی انجام بگیرد که در نهایت سوئیفت در نهم ماه می سال 1977 با عضویت 518 بانک از 23 کشور با ارسال پنج هزار پیام در اولین روز راه*اندازی شد. در شروع راه*اندازی پیش*بینی می*شد حداکثر روزانه 300 هزار پیام از طریق این شبکه ارسال شود (هر 325 کاراکتر یک پیام سوئیفت را تشکیل می*دهد)، ولی امروز بعد از گذشت چند دهه می*بینیم که تعدد پیام*ها با سرعت بالایی در حال افزایش است.

مزایای سوئیفت

رشد چشمگیر سوئیفت مرهون دارا بودن مزایای فراوان این سیستم برای بهره*گیران در تسویه معاملات بین*المللی است که مهمترین آنها به شرح زیر است:

1_ استاندارد: سیستم به نحوی طرح*ریزی شده است که با ارسال پیام از طریق شبکه سوئیفت امکان برقراری ارتباط بین رایانه*های دو بانک و انجام کلیه مراحل حسابداری از قبیل عملیات بستانکاری و بدهکار کردن حساب*های زیربط، تهیه صورت*حساب و صورت مغایرت بدون دخالت نیروی انسانی امکان*پذیر بوده و روز کاری بعد کلیه اقدام باز حساب*های ارزی مشخص و امکان رفع مغایرت*ها به*طور سریع فراهم خواهد بود. انجام این*گونه عملیات به صورت (سنتی دستی) با چند ماه تأخیر استخراج می*شود. از طرفی در سوئیفت پیام*های بانکی استاندارد هستند و برای هر نوع امور بانکی یک پیام مشخص و تعریف شده است و کلیه بانک*های عضو سوئیفت ملزم هستند برای مخابره پیام از فرمت خاص استفاده کنند. هم*چنین کلیه ارزها در سیستم سوئیفت استاندارد و بین*المللی هستند. پس می*توان گفت مزایای استاندارد بودن عبارتند از:

الف _ جلوگیری از سلیقه*ای عمل کردن افراد در تنظیم متون پیام*های بانکی.

ب _ شناسایی سریع پیام*ها.

ج _ جلوگیری از اتلاف وقت در تنظیم متن پیام*های بانکی.

د _ سرعت بخشیدن به تنظیم متن پیام*های بانکی.

در استانداردسازی پیام*های بین بانکی برای سهولت کار و ایجاد نشدن استانداردهای جدید، سوئیفت استانداردهایی را که مؤسسات بین*المللی از قبیل ISITC , ISDA , ICC , ISO ، ابداع کرده بودند، پذیرفت و برای مواردی که استانداردی وجود نداشت، استانداردهای جدید تهیه کرده است.

2_ قابلیت اطمینان: طراحی سیستم سوئیفت به نحوی بوده که درصد اشتباه در آن بسیار اندک است و در صورتی که مشخصه پیام به*طور صحیح و مطابق با استانداردها تنظیم نشود، سیستم از قبول آن خودداری می*کند. سوئیفت ادعا می*کند که در حدود 99/99 درصد قابل اطمینان است. علت وجودی این ادعا مفقود نشدن یک پیام سوئیفتی از اول تأسیس در این شبکه است. بنابراین با حجم زیاد پیام*ها قابلیت اطمینان به سیستم نزدیک به صد در صد است.

3_ امنیت: پیام*های مبادله شده به صورت خودکار مخابره می*شوند و متن پیام*ها تا رسیدن به مقصد پراکنده و نامفهوم است و دسترسی به پیام*ها توسط افراد غیرمجاز میسر نیست. از نظر امنیتی در مقایسه با تلکس مزایای زیر را می*توان برشمرد:

الف _ در سیستم رمزدهی تلکس چهار یا پنج عامل از قبیل بانک دریافت کننده، تاریخ ارسال پیام، شماره ردیف پیام، مبلغ و نوع ارز در محاسبه رمز به کار برده می*شود. از این رو زمانی که پیام رمزداری در اختیار مشتری قرار می*گیرد، رمز را محو می*کند تا مشتری نتواند رمز را کشف کند، زیرا اگر کسی تا حدودی به علم ریاضی آشنا باشد، با در دست داشتن چندین پیام رمزدار مبادله شده بین دو بانک قادر به کشف رمز خواهد بود، ولی در سوئیفت ابتدا باید کلید رمز سوئیفت بین دو کارگزار رد و بدل شده باشد و رمز با به کارگیری یک الگوریتم (Algorithm) پیچیده ریاضی که کلیه حروف پیام از آغاز تا پایان در محاسبه رمز به کار گرفته می*شوند، محاسبه و به پیام اضافه می*کند و در مقصد سیستم رمز را کنترل و در صورت صحت تأیید می*کند. به عبارتی عمل رمزدهی و کشف رمز به صورت خودکار به وسیله سیستم انجام می*گیرد. علاوه بر رمز یاد شده، رمز دیگری نیز به وسیله سوئیفت به پیام اضافه می*شود و نشان دهنده*ی این است که پیام تحویل شده کاملاً مطابق با پیام دریافتی بوده است.

ب _ با استفاده از دستگاهی به نام Encriptor در سایت سوئیفت مبدأ پیام به هم ریخته و از حالت خوانا بودن آن خارج می*شود و در شبکه مخابراتی بین*المللی قرار می*گیرد و هیچ*کس حتی اگر بتواند به پیام سوئیفتی دسترسی داشته باشد، قادر به خواندن یا تغییر در پیام نخواهد بود و فقط در سایت سوئیفت مقصد پیام به وسیله دستگاه دیگری به نام Decriptor به*طور منظم اولیه که قابل خواندن به وسیله ترمینال باشد، در می*آید، در صورتی که در تلکس به این صورت نبوده و اگر منبعی به خطوط مخابراتی دسترسی یابد، پیام قابل خواندن و تغییر دادن است. سیستم فقط توسط افراد مجاز در حدود اختیارات تعیین شده قابل بهره*برداری است. به عبارتی ورود به سیستم و تقسیم وظایف کاربران توسط دو مسئول بانک که کلید اصلی توسط سوئیفت در اختیارشان قرار گرفته است، اجازه ورود به سیستم و تعیین یک قسمت از دو قسمت کلید رمز کاربران را دارند. کاربران با دریافت هر دو قسمت کلید رمز (Password) منحصر به فرد از این مسئولان و قرار دادن آن در کنار هم اجازه ورود به شبکه سوئیفت و کار با آن را در حد اختیارات تعیین شده خواهند داشت. کلید رمز کاربر همانند امضای او است. به منظور جلوگیری از سوء استفاده*های احتمالی اگر رمز کاربری غلط وارد شود، سیستم برای آن کاربر قفل می*شود و حداقل هر سه ماه یک بار کاربران اجبار به تغییر رمز خود دارند.

4_ سرعت: سرعت انتقال پیام در سیستم سوئیفت بسیار بالا است. ارسال پیام چند ثانیه بیشتر طول نمی*کشد و به محض ارسال آن از طریق شبکه سوئیفت توسط آخرین امضای مجاز، بلافاصله پیام تحویل سوئیفت می*شود، ولی در تلکس این امر به سادگی ممکن نیست و در مواقعی که خط اشغال باشد، شاید ساعت*ها طول بکشد. سوئیفت با دریافت پیام مسئولیت تحویل فوری پیام به دریافت کننده را به عهده دارد و در صورتی*که در ساعات کاری دریافت کننده پیام، بنا به علل خارج از کنترل سوئیفت، امکان تحویل پیام با یازده مراجعه به دریافت کننده در عرض 5/1 ساعت فراهم نباشد پیام را به ارسال کننده عودت می*دهد. مقررات سوئیفت اعلام می*دارد هر عضو شبکه سوئیفت باید حداقل در روزهای کاری هشت ساعت آمادگی دریافت پیام را داشته باشد و اگر از مقررات عدول کرد، باید به سوئیفت پاسخگو باشد.

5 _ هزینه مخابره پیام: هزینه مخابره پیام از طریق سیستم سوئیفت در مقایسه با سایر سیستم*ها کمتر است و به صورت کاراکتری مورد محاسبه قرار می*گیرد. هر چه تعداد پیام ارسالی استفاده کنندگان بیشتر شود، هزینه هر پیام ارزانتر می*شود. در ضمن کارمزد دریافتی کارگزاران برای اجرای پیام*های سوئیفتی و تلکس متفاوت است و تقریباً کارمزد اجرای یک پیام سوئیفتی با توجه به این که نیاز به نیروی انسانی ندارد و توسط رایانه خوانده و اجرا می*شود، بین یک دوم تا یک سوم کارمزد اجرای یک پیام تلکسی که نیروی انسانی می*باید آن را اجرا کند، است.

6 _ قابلیت دستیابی: سیستم سوئیفت به صورت شبانه*روزی و بدون تعطیلی خدمات ارایه می*دهد. به این معنی که در هر زمان و مقطعی تنظیم پیام و ارسال آن برای کارگزار امکان*پذیر است. پس به*طور کلی سوئیفت در کلیه 365 روز سال و کلیه 24 ساعت شبانه*روز قابل دسترسی و مبادله پیام امکان*پذیر است.

سازمان سوئیفت

سوئیفت یک مؤسسه تعاونی یا به عبارتی دیگر یک مؤسسه غیرانتفاعی است که به بانک*های عضو تعلق دارد و از سوی اعضا کنترل می*شود و برای تأمین اهداف مشترک آنها طرح*ریزی شده است، بالطبع از طرف اعضا با پرداخت حق عضویت و هزینه تعداد پیام ارسال تأمین مالی می*شود و مدیریت آن را هم به عهده اعضا است. به استناد ماده 14 اساسنامه سوئیفت، اعضای 25 نفری هیأت مدیره سوئیفت را بانک*های عضو انتخاب می*کنند و هر بانکی که بیش از 5/1 درصد از سهام سوئیفت را در اختیار داشته باشد، می*تواند یک عضو هیأت مدیره را معرف کند. (میزان سهام اختصاصی هر عضو هر سه سال یک بار با توجه به میزان پیام*های ارسالی عضو از طریق شبکه تعیین می*شود). اگر عضوی بیش از 6 درصد سهم سوئیفت را در اختیار داشته باشد، می*تواند حداکثر دو عضو هیأت مدیره معرف کند و کشورهایی که کمتر از 5/1 درصد سهام را دارند، می*توانند به*طور مشترک به شرطی که تعداد سهام آنها بیش از 5/1 درصد شود، یک عضو هیأت مدیره معرفی کنند. سود عملیاتی این مؤسسه تعاونی بالطبع به اعضا تعلق دارد و می*باید بین اعضا تقسیم شود، ولی سوئیفت این عمل را انجام نمی*دهد و سود حاصله را برای سرمایه*گذاری مجدد و کاهش هزینه پیام سوئیفتی در سال بعد استفاده می*کند.

استفاده*کنندگان از سوئیفت

1 _ اعضا: ادارات مرکزی بانک*ها به عنوان اعضا شناخته می*شوند که سهامداران سوئیفت هستند. مثل اداره مرکزی بانک صادرات یا بانک ملی در تهران که یک عضو و سهام*دار هستند.

2 _ اعضای فرعی: شعب خارج از کشور اعضا یا شرکت*های فرعی که بیش از 90 درصد سهام آن متعلق به عضو باشد به عنوان اعضای فرعی پذیرفته می*شوند. مثلاً شعب خارج از کشور بانک*های ایرانی، که عضویت آن*ها بعد از پذیرفته شدن بانک*های ایرانی به عنوان عضو، تحت عنوان عضو فرعی پذیرفته شدند.

3_ شرکت*کنندگان: اعضای غیر بانکی که در یکی از رشته*های عملیات بانکی فعال هستند، مثل دلال*های بورس که در رشته*های مختلف از قبیل خرید و فروش ارز، سهام و امثالهم فعالیت دارند. اعضا و اعضای فرعی می*توانند از کلیه خدمات سوئیفت بهره*مند شوند. ولی شرکت*کنندگان فقط می*توانند یک نوع پیام خاص را با توجه به تخصصی که دارند، ارسال و دریافت دارند. به عبارتی اعضا و اعضای فرعی می*توانند از کلیه امکانات سوئیفت بهره*مند شوند، ولی شرکت*کنندگان از امکانات محدود با توجه به رشته تخصصی خود می*توانند استفاده کنند.

شرایط پذیرش عضویت یک کشور در سوئیفت

قبل از این*که پذیرش یک کشور در سوئیفت از سوی هیأت مدیره مورد بررسی قرار گیرد، می*باید پذیرش سه شرط زیر توسط کشور متقاضی به سوئیفت اعلام شود:

1 _ تأسیس سایت سوئیفت (S.A.P): می*باید در صورت نیاز به راه*اندازی سایت در کشور متقاضی محلی به سوئیفت اجاره داده شود تا با هزینه خود یک سایت سوئیفت در آنجا راه*اندازی کند.

2 _ معافیت مالیاتی: در ارایه گواهی مبنی بر معافیت از پرداخت مالیات، چون نرخ مالیاتی در کشورهای مختلف متفاوت است، در صورت رعایت آن، با همه اعضا رفتار یکسان می*شود.

3_ خط انتقال دیتا: یک خط انتقال دیتا بین*المللی به منظور انتقال پیام*ها از سایت سوئیفت به خارج از کشور حداقل برای اجاره پنج ساله به هزینه سوئیفت می*باید در اختیارش قرار داد.

شبکه سوئیفت

اگر تعداد پیام*های ارسالی یک کشور به حدی باشد که نیاز به راه*اندازی سایت سوئیفت در کشور متقاضی عضویت باشد، سوئیفت یک سایت در آن کشور تأسیس می*کند. در غیر این*صورت پیام*های کشور متقاضی را به سایت سوئیفت کشور همسایه منتقل می*کند. هر سایت سوئیفت زیر چتر یکی از دو مرکزی عملیاتی سوئیفت که در هلند و آمریکا مستقر هستند، قرار دارد. کشورها با توجه به وضعیت جغرافیایی خود زیر چتر حمایتی یکی از دو سایت آمریکا یا هلند قرار دارند. مراکز عملیاتی هلند و آمریکا پشتیبان هم نیز هستند. به عبارتی، اگر یکی از آنها از مدار به علت نقص فنی خارج شود، بلافاصله دیگری جایگزین می*شود. استفاده کنندگان از سوئیفت مسئولیت دارند که پیام*های خود را به سایت سوئیفت رسانیده و تحویل دهند. از آن*جا به بعد تا سایت سوئیفت کشور مقصد پیام، مسئولیت تحویل پیام به عهده سوئیفت است. انتقال پیام از سایت سوئیفت در کشور مبدأ از طریق خطوط انتقال دیتا و یا خطوط تلفن معمولی با نصب مودم (Modem) امکان*پذیر است و اعضا موظفند یک خط پشتیبانی نیز به سوئیفت معرفی کنند که در مواقع اضطراری که خط اصلی از مدار خارج است، سوئیفت بتواند پیام*ها را تحویل دهد.

انواع پیام*های سوئیفتی

به منظور سهولت در امر مخابره و دریافت پیام بین سوئیفت و اعضا با یکدیگر، سوئیفت مبادرت به طبقه*بندی پیام*های مختلف در ده گروه صفر تا 9 به شرح زیر کرده است که گروه صفر پیام*های سیستمی بین اعضاء و سوئیفت و گروه یک تا نه پیام*های مالی بین اعضا هستند:

_ پیام*های گروه صفر: بین اعضا و سوئیفت.
_ پیام*های گروه یک: انتقال وجوه بین حساب مشتریان، اعلامیه چک، دستور عدم پرداخت چک و . . .
_ پیام*های گروه دو: انتقال وجوه بین بانک*ها و بین حساب*های مختلف یک بانک.
_ پیام*های گروه سه: تأییدیه معاملات ارزی.
_ پیام*های گروه چهار: وصولی*ها.
_ پیام*های گروه پنج: سهام و اوراق قرضه.
_ پیام*های گروه شش: فلزات گران*بها، وام*های سندیکایی.
_ پیام*های گروه هفت: اعتبار اسنادی، ضمانت*نامه.
_ پیام*های گروه هشت: تراولر چک.
_ پیام*های گروه نه: صورت*حساب، اعلامیه بدهکار و بستانکار.

منبع: بانکداری الکترونیکی و سیستمهای ارتباطی بین بانکی

بهداشت مو


حبوبات منابع خوبی از آهن، روی و بیوتن هستند که می‌توانند از نازکی و شکنندگی موی سر جلوگیری کند. آجیل هم منبع خوبی از سلنیوم به حساب می‌آید که مانع ریزش مو می‌شود و برای سلامت پوست سر مناسب است.
موهای‌تان را خیلی دوست دارید؟ هزینه زیادی در ماه، صرف موهای‌تان می‌کنید؟ اتوی مو و واکس و ژل موی‌تان را از خودتان جدا نمی‌کنید؟ موهای‌تان فر است، اما شما موی صاف دوست دارید و با کلی زحمت موهای‌تان را صاف می‌کنید یا شاید هم بر عکس.

به گزارش خراسان، خودتان را به هر دری می‌زنید تا موهای خوبی داشته باشید؟ بد نیست تا پایان مطلب همراه ما باشید تا بدانید از این 100 هزار مویی که بر سر مبارک‌تان روییده است چه طور نگهداری کنید؟ یادتان نرود شما موهای‌تان را حالا حالاها لازم دارید پس کمی برای این خرمن گیسو دل بسوزانید.

مراقبت و نگهداری از مو

چی بخوریم؟

مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات مختلف برای موها به شدت مفید است. خصوصا سبزی‌هایی مانند کرفس و کاهو و اسفناج و جعفری به خاطر داشتن آهن، که باعث تقویت مو می‌شوند.

ماهی تازه و روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون و روغن آفتابگردان و ذرت هم برای رشد موها و جلوگیری از ریزش موی سر سودمند هستند. این مواد دارای آهن وکلسیم و مواد معدنی مفید برای موهای شما هستند.

حبوبات منابع خوبی از آهن، روی و بیوتن هستند که می‌توانند از نازکی و شکنندگی موی سر جلوگیری کند. آجیل هم منبع خوبی از سلنیوم به حساب می‌آید که مانع ریزش مو می‌شود و برای سلامت پوست سر مناسب است.

تخم مرغ و به طور کلی مواد پروتئینی، لبنیات کم چرب به خاطر داشتن کلسیم، آردهای سبوس‌دار که ویتامین‌های گروه B را دارند در صورتی که به حد کافی استفاده شوند می‌توانند از ریزش مو بکاهند.

چه طور موهای‌مان را بشوییم؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند هر چه قدر بیشتر در حمام موهای‌شان را بشویند بهتر است. اما لازم نیست موهای‌تان را هر نوبت که به حمام می‌روید بسابید(!) برای موهای خشک یک بار و برای موهای چرب 2 بار شست‌وشو با شامپو کافی است.

بعضی‌ها تازه وقتی به حمام می‌روند یادشان می‌افتد روی کله مبارک‌شان یک خرمن مو دارند و با شانه می‌افتند به جان موهای خیس‌شان. شانه کردن در حمام باعث سست شدن ریشه مو و کنده شدن آن می‌شود.

برای شانه کردن موها بهتر است از شانه‌های چوبی استفاده کنید. جالب است بدانید که شانه کردن موی سر هم اصولی دارد. برخلاف تصورتان موها را باید از پایین به بالا شانه کنید. یعنی از انتها و ته مو تکه تکه شانه کنید تا به سر مو و در واقع به ریشه مو برسید.

اول پایین موها، بعد وسط مو و در آخر از بالای مو شانه بزنید. شانه زدن یکی از آن راهکارهای نگهداری ارزان و بی دردسر مو است. شانه زدن باعث می‌شود که چربی در تمام تارهای مو پراکنده شود. تحریک پوست و افزایش جریان خون و رساندن مواد غذایی لازم به قسمت‌های مختلف مو از مزایای شانه زدن است.

استفاده از نرم کننده‌ها برای موها مفید است. بعد از هرنوبت حمام استفاده از نرم کننده می‌تواند باعث نرم و براق شدن موها شود. فقط لطفا حواس‌تان باشد نرم کننده را به ریشه مو نمالید بلکه ساقه مو را به آن آغشته کرده و بعد از چند دقیقه، خوب آبکشی کنید.

با موهای‌تان مهربان باشید. بی خیال چنگ زدن مو و هم زدن موهای‌تان در حمام بشوید(!)شیوه درست شستن موها این است، باید موها را کف دست قرار داده و آرام و به طور دورانی شست و شو دهید.

بعد از شنا حتما موهای‌تان رابشویید تا باقی مانده کلر یا نمک از موها پاک شود.
موهایمان هم مریض می‌شوند!

موخوره که عین خوره به جان موها می‌افتد، روز به روز موها را لاغرتر (بخوانید نازک تر) و شکننده‌تر می‌کند. باعث 2 شاخه شدن پایین هر تار مو می‌شود و با هر بار شانه زدن، موها خرد می‌شوند. برای از بین بردن موخوره می‌توانید ازروغن بادام تلخ استفاده کنید.

به طوری که شب قبل از خواب روغن بادام را به پایین موها مالیده و آن را روی سر و در یک کلاه نرم پارچه‌ای جمع کنید و صبح روز بعد به حمام بروید و موهای‌تان را کاملا آبکشی کنید. برای پیش‌گیری از موخوره مجدد، می‌توانید مقدارکمی از بخش پایینی موهای‌تان را کوتاه کنید. استفاده از تقویت کننده‌ها هم می‌تواند در درمان موخوره تاثیرگذار باشد.

شوره سر، معرف حضور همه ما هست. شوره سر به گمان بعضی‌ها به خاطر خشکی پوست سر ایجاد می‌شود، در صورتی که در کمال شگفتی شوره سر یکی از نشانه‌های تغذیه نامناسب است. مواد غذایی که حاوی پروتئین هستند می‌توانند از شوره سر بکاهند. گاهی استفاده از مواد آرایشی مو می‌تواند زمینه ساز شوره باشد که در این صورت باید استفاده از مواد آرایشی را به حداقل رساند.

حدود50 تا100 تار مو را در دست‌تان بگیرید و به آرامی بکشید در حالت طبیعی باید فقط 4 یا 5 تار مو کنده شود، اگر بیشتر از این تعداد کنده شد، موهای سرتان ریزش دارد. ریزش مو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.

بیماری‌های مربوط به تیروئید یا عفونت‌های مختلف یا حتی فشارهای عصبی و استرس از علت‌های ریزش مو هستند. یکی از علت‌های مهم ریزش مو کمبود آهن است. قابل توجه بعضی‌ها که بعد از خوردن وعده غذایی، چای می‌نوشند، حضور انورتان عرض‌کنم که شما در آینده‌ای نه چندان دور دچار فقر آهن می‌شوید و بعد هم احتمالا با ریزش مو مواجه خواهید شد. برای درمان ریزش مو باید به کمک متخصص پوست و مو علت دقیق آن را شناسایی و بعد درمان کنید.

در گفت وگو با متخصص پوست و مو: بی خیال ژل، مو و رنگ شوید

درباره مو و موضوعات مربوط به آن کلی سوال به ذهن همه ما می‌رسد، به همین خاطر ترجیح دادیم مهم‌ترین و شایع‌ترین سوالات را از دکتر تقوی رضوی بپرسیم. با ما همراه باشید چون قطعا پاسخ خیلی از سوالات‌تان را می‌یابید.

آقای دکتر چه طور تشخیص دهیم که جنس موهای‌مان خشک است یا چرب یا معمولی؟

تشخیص جنس موی سر بعد از شست و شو مشخص می‌شود. اگر یک یا 2 روز بعد از حمام، موی سرتان چرب شود به طوری که چربی سر قابل تشخیص باشد، جنس مو چرب است. در صورتی که تا 3 یا 4 روز بعد از استحمام موهای‌تان چرب نشود جنس آن خشک است و در صورتی که بین این 2 حالت باشد می‌شود عنوان معمولی به مو داد. ضمن این که موهای خشک بیشتر دچار موخوره می‌شوند و شکننده هستند. موهای چرب لطیف‌تر و درخشان‌تر هستند.

‌خیلی‌ها معتقدند مواد تقویتی گیاهی برای رشد موها مفید هستند، آیا واقعا موادی مثل سدر و حنا و بابونه و امثال این‌ها برای مو لازم است؟

حنا برای مو‌های چرب و سدر برای موهای خشک تا حدی مناسب هستند، اما در حال حاضر لوسیون‌هایی در بازار موجود است که حاوی ترکیبات مختلف گیاهی است و آنتی اکسیدان هم دارد و برای تقویت مو موثر است. توصیه می‌شود که از این لوسیون‌های حاوی ترکیبات تقویتی استفاده شود، این لوسیون‌ها از ترکیب نخود و تخم مرغ و مواد مختلف دیگر تاثیرگذارتر خواهد بود.

چون مو یک عضو مرده است و نمی‌شود انتظار داشت مواد گیاهی که روی مو مالیده می‌شود تاثیر خاصی روی آن بگذارد. اما لوسیون‌ها حاوی ترکیبات مختلفی‌اند ضمن این که شوینده هم به حساب می‌آیند.

‌استفاده از اتوی مو یا سشوار و ابزارهای مختلفی که برای حالت دادن به مو،این روزها خیلی رایج است، به مو آسیب می‌زند؟

بله، هر نوع ضربه‌ای که به مو وارد شود می‌تواند به مو آسیب بزند. اتوی مو، سشوار و ابزارهایی که برای پیچاندن یا فر مو استفاده می‌شود می‌تواند به مو صدمه بزند. حتی کش‌هایی که باعث کشیده شدن موها و کنده شدن آن‌ها می‌شود هم به شدت صدمه می‌زنند. تل زدن به موها در مدت طولانی یا بافتن موها هم اصلا توصیه نمی‌شود چون بازهم نوعی فشار و ضربه به حساب می‌آید.

به هنگام استفاده از سشوار هم باید از کم‌ترین حرارت آن استفاده کرد وآن را در دورترین فاصله از مو قرار داد. به طور کلی استفاده از ژل و واکس و موس و حتی رنگ مو هم با تناوب و مقدار زیاد توصیه نمی‌شود.

آقای دکتر به عنوان آخرین سئوال چند نکته کلیدی برای بهداشت موها را به خوانندگان ما توصیه کنید؟

اولا سعی کنید وسایل آرایشگاه‌تان کاملا اختصاصی باشد، وسایلی مثل شانه و قیچی و... تا از انتقال بیماری‌های پوست و مو در امان بمانید. دوما خیلی از خانم‌ها وقتی می‌خواهند روسری بخرند، همه مدل روسری و شال را روی سرشان امتحان می‌کنند و در حالی که می‌دانند این روسری را قبلا فرد دیگری پوشیده و ممکن است دچار بیماری قارچی بوده باشد. بهتر است روسری را روی هر پوششی که بر سر دارید امتحان کنید.

لایحه تحول نظام مالیاتی

لایحه تحول نظام مالیاتی به زودی به مجلس ارائه می‌شود


دنیای اقتصاد ـ این روزها در حالی که دولت به نوعی در خصوص اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یکی از هفت محور طرح تحول اقتصادی سکوت اختیار کرده و رویکرد مشخصی در این راستا ارائه نمی‌دهد، فضا به نحوی برای توجه به دیگر بسته‌های طرح هفت‌گانه تحول اقتصادی باز شده، تا شاید در سال پایانی فعالیت دولت، گره از بخشی از بزرگ‌ترین طرح اقتصادی‌اش گشاده شود.

براین اساس، اخیرا مباحثی از سوی کارگروه تحول اقتصادی دولت مبنی بر رسیدگی به بسته اصلاح نظام بانکی و مالیاتی مطرح شده است. اصلاح نظام مالیاتی یکی از بسته‌هایی بود که با هدف تطبیق آن با شرایط کنونی اقتصاد و رفع مشکلات اجرایی و پیچیدگی‌های قانونی روی میز دولت قرار گرفت، اما به طور کامل عملیاتی نشد.

با این حال روز گذشته سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی، ضمن تشریح سه نقص عمده و اساسی در نظام کنونی مالیات، از اعمال تغییرات اساسی در نحوه دریافت مالیات‌ها خبر داد که طبق گفته وی این تغییرات به زودی در قالب لایحه اصلاح نظام مالیاتی به مجلس ارائه خواهد شد. محمدرضا فرزین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، مشکل نخست را مربوط به نقش مالیات در تامین مالی دانسته و در این خصوص توضیح داد: در پایان برنامه پنجم هدف کشور تحقق سهم 10 درصدی مالیات در تولید ناخالص داخلی و تامین 100 درصدی بودجه جاری دولت بود، اما امروز به منظور تامین تمام هزینه‌های جاری دولت در پایان برنامه، باید سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی از 10 به 15 درصد افزایش یابد.

وی با اذعان به اینکه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ایران بین 6 تا 7 درصد است، می‌گوید: براین اساس ما حتی در بین کشورهای نفت‌خیز که عموما در آنها سهم مالیات در GDP بسیار پایین است نیز جزو بدترین‌ها هستیم.

عموم جامعه از مالیات تمکین نمی‌کنند

فرزین در ادامه به بیان نقص دیگر قانون مالیات کشور پرداخت و با اذعان به اینکه در کشور ما عموم جامعه از مالیات تمکین نمی‌کنند، گفت: قوانین موجود در کشور به گونه‌ای طراحی شده که همواره راه برای عدم پرداخت به موقع مالیات باز است و در قانون در خصوص عدم پرداخت مالیات راهکارهای فراوانی برای آیین دادرسی آن پیش‌بینی شده است.

اما ناکارآمدی‌های موجود در اجرا، مشکل دیگری است که فرزین به آن اشاره کرده و می‌افزاید: نقص سوم نظام مالیاتی، ناکارآمدی‌های موجود در اجرا است که همچنان مبتنی بر رابطه مودی و ممیز و اظهارنامه محور است. در حال حاضر محاسبات مالیات پرداختی بر پایه مالیات پرداختی سال‌های گذشته انجام می‌شود که عملا موجب نقص گسترده اطلاعات تجاری و مالی کشور برای مودیان مالیاتی شده است.

الزام تغییر پایه مالیاتی در لایحه جدید

سخنگوی طرح تحول اقتصادی پس از تشریح مشکلات نظام مالیاتی، به بیان بخشی از ضرورت‌های لازم در نظام مالیاتی جدید پرداخته و اصلاح پایه مالیاتی را از جمله این موارد برمی‌شمارد.
وی در این خصوص عنوان می‌کند: برای اضافه کردن پایه‌های مالیاتی جدید در قانون، یکی از راه‌ها مالیات بر جمع‌ درآمد است. اگر چه طی 40 سال گذشته چندین بار مالیات بر درآمد به نظام مالیاتی کشور اضافه شده است، اما به دلیل عدم توانایی سازمان مالیاتی کشور در اخذ اطلاعات مودیان مالیاتی و از طرف دیگر معافیت‌های گسترده مالیاتی بر شکل‌های خاصی از درآمد مالیات بر جمع درآمد نتوانسته اجرایی شود. به گفته وی؛ با اصلاحاتی که در سازمان مالیاتی به وجود می‌آید این پایه مالیاتی جدید در لایحه جدید پیشنهادی به شکلی دیده شده است. بر اساس اصلاح جدید پیش‌بینی شده تمام درآمدهای افراد از یک میزان مشخص به بالا (یکصد میلیون تومان در سال) مستقل از نوع و شکل درآمد مشمول پرداخت مالیات بر درآمد خواهد بود.

فرزین خاطرنشان کرد: در این صورت معافیت‌های احتمالی به نرخ صفر تبدیل شده و مالیات مقطوع به مالیات علی‌الحساب تبدیل می‌شود.

مالیات بر نقل و انتقال املاک

سخنگوی طرح تحول، یکی از دیگر اصلاحیه‌ها را مربوط به مالیات بر نقل و انتقال املاک دانست و گفت: در حال حاضر ماخذ مالیات بر نقل و انتقال املاک ارزش معاملاتی است که حدودا یک شصتم تا یک بیستم ارزش واقعی است و مالیات مکرر وجود ندارد.

فرزین تصریح کرد: در اصلاحیه پیشنهادی ماخذ محاسبات بر اساس قیمت‌های مبتنی بر روز خواهد بود و معاملات مکرر مشمول مالیات خواهد شد؛ اما از طرف دیگر همچنان معافیت‌های مربوط به ساخت و اجاره حفظ خواهد شد. در خصوص مالیات بر حقوق نیز تبعیض کنونی قانون در خصوص نرخ‌های متفاوت برای کارمندان دولت و بخش خصوصی (نرخ برای دولت 10 درصد ثابت و بخش خصوصی 35- 15 درصد است) برداشته می‌شود.

وی با این توضیحات خبر داد: لایحه جدید به زودی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد، این قانون در نظام جدید مالیاتی طراحی شده تحت عنوان طرح جامع مالیاتی قابلیت کاربرد دارد،چرا که این قانون مبتنی بر نظام اطلاعات محور است و بدیهی است این امر در نظامات کنونی مالیاتی کشور امکان‌پذیر نیست.

خواص خیار


از قدیم می‌گفتند از خیار، بی‌خاصیت‌تر میوه نداریم! اما توصیه می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید تا نظرتان عوض شود!

خیار دارای ویتامین‌هایی است که روزانه بدن ما نیاز دارد. مانند ویتامین‌های ب 1، 2، 3، 5، 6، اسید فولیک، ویتامین c، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم و روی 

- اگر بعد از ظهر خسته هستی بجای اینکه نوشیدنی‌های کافیئن‌دار بنوشی یک خیار بخور. خیار دارای ویتامین‌های بی و هیدروکربور است که شما را سرحال می‌آورد و چند ساعت نگه می‌دارد.

- اگر آینه حمام بخار می‌کند خیار به آینه بمالید تا از بخار کردن جلو گیری کند.

- اگر حشرات و حیوانات باغچه شما را نابود می‌کنند یک بشقاب آلومینیومی خیار لایه لایه برش خورده را بگذارید تا همه آنها را فرار دهد. مواد خیار با آلومینیوم ترکیب شده و بویی را ایجاد می‌کند که همه حشرات و... را فراری می‌دهد. ولی انسان آنرا حس نمی‌کند..

-. اگر روی پوست خود ناهمواری دارید و می‌خواهید قبل از رفتن به استخر از شر آن خلاص شوید خیار برش خورده را روی پوست خود بمالید. مواد فتوشیمیایی خیار باعث می‌شود که کلوژنهای پوست جمع شود و چاله چوله‌ها از بین بروند. روی چروکها نیز بسیار موثر است.

- اگر می‌خواهید بر گرسنگی عصرگاهی فائق آیید خیار بخورید.

- یک ملاقات مهم دارید ولی فرصت واکس زدن ندارید خیار را بمالید روی کفش آنرا براق نموده در مقابل نفوذ آب نیز مقاوم می‌شود.

- اگر روغن ندارید، و لولاها سر و صدا می‌کنند خیار به آن بمالید تا روان شوند.

-. اگر دچار استرس هستید، یک خیار را خرد کرده و در آب جوش بگذارید، مواد شیمیایی آن باعث آرامش شما می‌شود.

- بعد از غذا آدامس ندارید و می‌خواهید به یک ملاقات تجاری بروید، یک برش از خیار را برای سی ثانیه به سقف دهان بفشرید، بوی بد دهان با کشته شدن باکتریهای بدبو از بین می‌رود.

- اگر یک روش سبز برای تمیز کردن وسایل استیل می‌خواهید، با خیار آنها را تمیز کنید.

- اگر در حال نوشتن اشتباه کردید از آن می‌توانید به عنوان پا‌ک‌کن (از قسمت بیرونی آن) استفاده کنید.

مخدرها در بازار ایران

مخدرهای سنتی در حالی به تدریج جای خود را به مخدرهای ارزان قیمت صنعتی می دهند که قاچاقچیان موادمخدر در یک اقدام غیر بشری خطرناکترین انواع این مخدرها را در قالب ادکلن، قرص، موادغذایی و خوراکی به جامعه تزریق و عرضه می کنند.

 یکی از مخدرهایی که در چند سال گذشته وارد کشور شده مخدرBT محصول کشور هندوستان است که هنوز در بازارسیاه یکه تازی می کند. نحوه استعمال و اثرات آن نیز همانند ماده مخدر «ناس» است و در بسته‌هایی سبز رنگ و با طعم انواع میوه‌ها عرضه می‌شود. این ماده مخدراعتیاد، تحریک و سرخوشی، گیجی و احساس خارج شدن بخار سرد از مغز، از دست دادن تعادل روحی و رفتاری از عوارض روانی را در پی دارد.

" بی تی" دروازه ورود به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی
محمدرضا یزدان پناه کار شناس مواد مخدر در گفتگو با مهر با اشاره به تمایل نوجوانان و جوانان به استفاده از ماده ای به نام بی تی به عنوان خوشبو کننده دهان می گوید: این ماده قاچاق مانند آدامس در سوپرمارکتها به فروش می رسد و بسیار مورد استفاده دانش آموزان قرار می گیرد در حالی که اثرات تخریبی بسیاری بر بدن دارد.

وی با بیان اینکه بی تی از 60 درصد آهک، 20 درصد ناس، 10درصد خاک و 10درصد ماده خوشبو کننده ساخته شده، افزود: این ماده در جنگ جهانی برای عقیم کردن مردان و زنان در هند مورد استفاده قرار گرفته اما امروز به عنوان خوشبو کننده دهان در سوپرمارکتها به فروش می رسد. بی تی یک کالای قاچاق است و مسوولان گمرک باید توجه ویژه ای به مبارزه با قاچاق آن داشته باشند. این ماده باعث سرطان ریه و از بین رفتن لثه‌ها می‌شود و با توجه به مقدار زیاد آهک در آن برای بدن بسیار خطرناک است.

مخدر "تسبیح"

ماده مخدر "تسبیح" همان آمفتامین است که در ساخت دیگر مواد شیمیایی مخدر مثل شیشه استفاده می‌شود. این مخدر عوارضی از جمله سکته‌های مغزی و از دست دادن حس بویایی و چشایی را در پی دارد. شکل آن مانند دانه‌های گرد به صورت رشته‌هایی از جنس آمفتامین است و در نهایت ماده مخدر تسبیح مخلوطی از امفتامین و آیس است که با ۲ یا ۳ اسید بسیار خطرناک ترکیب می‌شود.

مخدر "برنز" و "نخ" و تاثیر آن بر روی مغز انسان

همچنین دو مخدر "برنز" و "نخ" از گروه مواد مخدر روان‌گردان‌ هستند که از تازه‌های مخدر کشور محسوب می شوند. این دو ماده به‌ طور مستقیم بر مغز و اعصاب اثر می‌گذارند. برای مصرف این مخدر معمولا برنز را روی یخ می‌گذارند و تبخیر می‌شود و سپس آن را استشمام می‌کنند. نخ نیز باید روی خراشیدگیهای بدن قرار گیرد که در این صورت عمقی به عرض یک الی ۲ سانتی متر و طول ۶ الی ۷ سانتی متر در بدن ایجاد می‌کند. خروج از هوشیاری، اختلال در شناسایی، نزدیک دیدن بلندیها و فاصله‌های دور یعنی کوتاه دیدن ارتفاعات و تشخیص ندادن خانواده از دیگران از ابتدایی‌ترین آثار این دو ماده هستند.

مخدر "پان پراگ" و عوارض آن

پان پراگ، ماده مخدری است که در غالب آدامس وارد ایران شد. این مخدر به شکل آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم نعنا و خوشبوکننده دهان وارد شده است. پراگ ترکیبی شبیه مخدر ناس بوده و از افغانستان، پاکستان و هند وارد می‌شود. مصرف این مخدر احساس گرمی، سرخوشی موقت، سبکی سر، گیجی و شادی کاذبی را برای مصرف کننده در پی دارد. همچنین از عوارض آن بروز سرطانهای دهان، حنجره و لثه بوده و دستگاه تنفسی و قلب و عروق مصرف‌کننده را از بین می برد و با جذب شدن توسط بزاق دهان، سلول‌های مغزی فرد را فلج میکند.

مخدر "ریتالین" بلای جان دانشجویان

مخدر "ریتالین" موجب کاهش خواب آلودگی و افزایش تمرکز می شود. این در حالی است که عوارض شدید سوءمصرف ریتالین مرتبا توسط جامعه پزشکی هشدار داده می‌شود. ریتالین، بالاترین مصرف غیرقانونی را در بین دانشجویان دارد؛ این دارو به روشهای مختلفی مانند خوردن قرص، استنشاق پودر یا تزریق مایع استفاده می‌شود. بی خوابی، سردرد، تهوع، اختلالات گوارشی و در مراحل بالاتر آسیب‌های شدید قلبی عروقی و از کار افتادگی کبد را به دنبال دارد و حتی باعث بروز واکنشهای پارونوئید و افسردگی شدید در مصرف مزمن آن می‌شود.

"جیب" و "تینا" عامل جنون و حرکت

از مخدر "جیب" و "تینا" بیشتر برای محافل شبانه استفاده می شود زیرا بیداری همراه با تحرکات بدن همراه با جنون دارد. این مواد که صورت تدخینی و با دود کردن استعمال می‌شود، شکلی از مت‌آمفتامین متبلور است که بدون بو و رنگ و مثل یک تکه یخ، سنگ نمک یا سنگ کوارتز است. این مواد محرک با نام جدید در طبقه‌بندی مواد شیمیایی غیرمجاز و محرک سیستم عصبی مرکزی قرار دارند و مدت اثر انها در شخص زیاد است.

مخدر "پودر شربت" وحشتناک ترین مخدر صنعتی

پودر شربت که از مرزهای پاکستان به کشور وارد شده به صورت پودر پس از حل کردن درچای داغ مصرف میشود. این ماده مخدر که اثراتی شبیه روانگردانها دارد. اثرات زیانبار این ماده مخدر باعث میشود که حالات عصبی و روحی شدیدی در مصرف کننده ایجاد میکند.

مخدر "کروکودیل" قاتل جدید جامعه

مخدر "کروکودیل" به تازگی وارد کشور شده که از ترکیب "قرص کدئین" با "بنزین"، "تینر"، "ید"، "اسید کلریدریک" یا همان "جوهر نمک" و "فسفر قرمز" تولید می‌شود. این ماده مخدر کشنده به عنوان جایگزینی برای «هروئین» تبدیل شده و قیمت آن به مراتب پایین‌تر از این ماده مخدر (هروئین) است. مصرف این مخدر موجب می شود تا پوست بدن به رنگ سبز درآید و پس از مدتی گوشت بدن به طور کامل پوسیده شده و از بین برود.

مخدر "اسپایس"

شاید بتوان تاثیر "اسپایس" را ۲۰۰ برابر ماری جوانا ارزیابی کرد. مصرف بیش از حد آن باعث نارسایی تنفسی، کما و تشنج، ضربان قلب کند و فشار خون پایین و ایست قلبی و مرگ می شود.