حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

فرق بین حسابداربادانش آموخته حسابداری


ویژگیهای حسابدارباتجربه و ماهر :
حسابدار می داند چگونه از دانش حسابداری خود پول بدست آورد.
حسابدار روش بکارگیری دانش حسابداری را برای خلق پول به خوبی می داند.
حسابدار می داند چگونه با دانش حسابداری خود ارزش آفرینی کند،که صاحبکارش به او خوب پول بدهد.
حسابداراصول کاربرد نرم افزارهای مالی، Excel و سایرابزارهای کاری را بلداست و آنها را به خدمت
می گیرد تا مسئولیت و وظایفش را به نحو احسن انجام دهد.
حسابدار در هر موسسه ای مشکلات کاری حسابداری آن را برطرف می کند.
حسابدار مسائل مالیاتی را خوب می فهمد و می داند آنها را چگونه حل کند.
حسابدار به خوبی می داند که سر برج حقوق کارکنان را چطور محاسبه و پرداخت کند.
حسابدار روش های مصاحبه شغلی و رزومه نویسی را به خوبی بلد است.
حسابدار را اگر از شرکتی به شرکت دیگری ببرند باز هم می داند چکار کند.
حسابدار رمز و راز اظهارنامه های مالیاتی را خوب بلد است.
حسابدار صورتهای مالی را می شناسد و مراحل تهیه آن را اجرا کرده وبه اتمام رسانده است.
حسابدار در پایان سال مالی به خوبی می داند چه وظایفی دارد و باید چکار کند.
حسابدار مفهوم بهای تمام شده را می داند و در هر موسسه ای بر حسب مورد آن را تهیه می کند.
حسابدار خوب بلد است که موجودی های نقدی و جنسی را چگونه کنترل کند.
حسابدار با همکاران و اطرافیان ارتباط خوبی برقرار می کند به لطف این مهارت کارش را پیش می برد.
حسابدار دفتر دار نیست که کارهای معمولی انجام دهد.
حسابدار برای هر روزش برنامه کاری دارد، بدون برنامه کار نمی کند.
حسابدار اصول مکاتبات اداری را می داند و آن را به خوبی بکار می گیرد.
حسابدار دانا و توانا و با وقار است، به خاطر همین همیشه مورد احترام اطرافیان است.
حسابدار امین، قابل اطمینان، درستکار، محرم، رازدار، کاردان و آرام ، سودمند است.
حسابدار در کارش خلاق و مبتکر و راه گشا است.
حسابدار از مهارتهای کلامی خوبی برخوردار است. در جمع خوب صحبت می کند و خوب اظهار نظر می کند.
حسابدار اعتماد به نفس خوبی دارد و از توانایی ها و ارزشهای شخصی خود به خوبی آگاه است.
حسابدار به رغم تصور عام شاد و سرحال است و اهل مطالعه و تفریح است.
حسابدار تحمل شنیدن انتقاد سازنده را دارد و برای بهبود عملکردش همیشه در حال یادگیری است.
حسابدار مانند یک پزشک حرفه ای عمل می کند، معاینه می کند و راه حل ارائه می دهد.
حسابدار به کسی بدبین نیست ولی از اسناد و مدارک موسسه اش به خوبی حفاظت می کند.
حسابدار انضباط کاری دارد و محیط کارش منظم و تمیز و آراسته است و قابل تحسین.
حسابدار نگرش مثبتی به آینده، اطرافیان و کارش دارد.
حسابدار کارها را نیمه کاره رها نمی کند. آنها را تمام می کند و به علایقش می پردازد.
حسابدار کارایی و اثربخشی بالایی دارد، کار را به موقع، با کیفیت تهیه و ارائه می کند.
حسابدار گزارشهایش همیشه مبنای تصمیم گیری است.
حسابدار کار درست را درست انجام می دهد.
حسابدار وقت خود را برای آموزش نرم افزارهای ارزان قیمت ناکارآمد تلف نمی کند.
حسابدار دفتر دار نیست که فقط چند کار جزء و کوچک مالی را بلد باشد و انجام دهد.
حسابدار می داند چگونه گزارشهایی را تهیه و ارائه دهد که مدیرش کیف کند و حقوق بیشتری به او بدهد.
حسابدار ارزش دانش و تجربه و مهارتهای خود را می داند.
حسابدار قدر داراییهای خود را به خوبی می داند. )دانش حسابداری، مهارت ها و تجربیاتی که کسب نموده(
حسابدار تعهد حرفه ای دارد و مسئولیت پذیر است و کارش را با عشق و علاقه انجام می دهد.
حسابدار همیشه خوب حرف می زند، خوب لباس می پوشد و آراستگی در حد عالی دارد.
حسابدار معنی کفایت و لیاقت و شایستگی را به خوبی می داند.
حسابدار برای یادگیری مطالب جدید در حوزه کاریش همیشه آمادگی دارد.
حسابدار از کاری که انجام می دهد لذت می برد و آن را با کیفیت و به موقع انجام می دهد.
حسابدار مدیریت زمان برایش خیلی مهم است، می داند اگر کاری را به موقع انجام ندهد چه خساراتی را به بار
می آورد.
حسابدار مفهوم شایستگی حرفه ای را خوب درک می کند.
حسابدار هم حساب دخل و خرج دیگران را دارد و هم حساب زندگی خودش را.
حسابدار در کار و زندگی اش تعادل ایجاد می کند. یکی را قربانی دیگری نمی کند.
حسابدار کار جمعی را دوست دارد و همیشه در آن شاخص است.
حسابدار هم یاد می گیرد و هم یاد می دهد، چون می داند این حرفه باید رشد کند.
حسابدار خسیس نیست، اقتصادی می اندیشد و عمل می کند.

افزایش کارآیی و بهره وری


از کارآیی و بهره وری بسیار بالای خود، با انجام دادن 8 مورد زیر لذت ببرید:

یک لیست کوچک تر تهیه کنید: شما باید تا جایی که امکان دارد سعی کنید بیشتر از 8 ساعت در طول یک روز کاری کار نکنید، در این صورت ممکن است کارهای کمتری انجام دهید. درک این نکته ممکن است سخت به نظر برسد، اما قرار دادن کارهای زیادی در چک لیست روزانه باعث کمتر شدن کارآیی و بهره وری می شود. نکته اصلی اینجاست که شما باید نگرش خود را به سوی رویکرد «کمتر، بیشتر و بهتر است» تغییر دهید و تعداد وظایف کمتری را در چک لیست روزانه خود قرار داده و با تمرکز بیشتری به انجام آنها بپردازید.به خود استراحت های کوتاه بدهید
آیا شما می دانید هنگامی که کاری را به مدت چند ساعت و بدون وقفه انجام می دهید، مغز شما برای تامین انرژی مورد نیاز چقدر درد می گیرد؟ دلیل این موضوع، استفاده مغز از گلوکز می باشد زیرا در این حالت، ذخیره آن به اتمام رسیده است. بدن در این حالت به استراحت نیاز دارد و این نیاز را بدین صورت مخابره می کند، ولی بسیاری از مردم، معنی این حس را درست درک نمی کنند. در چنین زمان هایی لازم است به پیاده روی بروید، چیزی بخورید یا بنوشید به عبارت دیگر به مغز خود استراحت بدهید. شما می توانید به راحتی با استراحتی کوتاه، به بهره وری بیشتری در طول روز کاری دست پیدا کنید. در این صورت بدن شما شارژ شده و برای رسیدن به کارآیی و بهره وری بیشتر آماده خواهد شد.

از قاعده 80/20 پیروی کنید:
آیا می دانید که تنها 20 درصد از آنچه هر روز انجام می دهید، شما را به 80 درصد از نتایج مورد نیاز می رساند؟ شما باید کارهایی را که اهمیت زیادی ندارند، حذف کنید؛ زیرا دارای کمترین اثر بر روی کارآیی و بهره وری کلی شما هستند. به عنوان مثال، در یک پروژه، شما به صورت سیستماتیک دیگر وظایف را تا زمانی که با 20 درصد از کارها به 80 درصد از نتایج مطلوب می رسید، کنار بگذارید.

روزتان را با تمرکز بر روی خود شروع کنید:
اگر صبح خود را با چک کردن ایمیل هایتان آغاز کنید، به دیگران این امکان را می دهید که به شما دیکته کنند که چه کاری انجام دهید. شما باید خود را با نادیده گرفتن ایمیل هایتان در یک مسیر درست قرار دهید و در اول صبح بر روی خود تمرکز کنید، یک صبحانه خوب بخورید یا اخبار روزنامه ها را بخوانید.

وظایف سخت تر را در اوایل روز انجام دهید: سعی کنید کارهای چالشی تر را زمانی که در اول صبح تازه نفس هستید و مغز شما آماده تر است، انجام دهید و دیگر وظایف کم اهمیت را در صورت وجود برای بعدازظهر که انرژی شما رو به اتمام است، نگه دارید.

تلفن خود را بردارید:
دنیای دیجیتال عادات ارتباطی ضعیفی ایجاد کرده است. می توان گفت که ایمیل یکی از قاتلان کارآیی و بهره وری است و معمولا باعث انحراف از وظایفی که واقعا مهم هستند، می شود. به عنوان مثال، مردم اغلب اسامی زیادی بر روی ایمیل های خود کپی می کنند و برای آنها ایمیل ارسال می کنند شما قربانی این عمل نشوید. این کار برای دیگران از طریق بر هم زدن تمرکز افراد در انجام وظایف، ایجاد مزاحمت می کند و نشانه ای از تنبلی است. اگر شما ایمیلی دریافت کردید که اسامی بسیاری از افراد نیز در رونوشت (CC) آن بود، در پاسخ خود می توانید در حق هر کدام از آنها که دوست داشتید، لطف کنید و آنها را در رونوشت پنهان (BCC) قرار دهید. اگر چرخه ایمیل ها دارای بیش از دو پاسخ بود، زمان آن رسیده است که گوشی تلفن خود را بردارید و با یک تماس، موضوع یا مشکل به وجود آمده را حل کنید و کارآیی خود را افزایش دهید.

یک سیستم ایجاد کنید: اگر می دانید که چیزهای خاصی باعث خدشه دار کردن کارآیی روزانه شما می شود، یک سیستم برای مدیریت آنها ایجاد کنید. آیا ایمیل های خود را در طول روز چک می کنید؟ شما می توانید زمان خاصی از صبح، بعد از ظهر و یا شب را برای مدیریت آنها اختصاص دهید. در غیر این صورت، شما از اهداف مهم خود در طول روز عقب می مانید.

بهره وری و کارآیی را با تنبلی اشتباه نگیرید:
با وجود اینکه هیچ کس دوست ندارد به این نکته اعتراف کند، اما تنبلی، عامل شماره 1 کاهش کارآیی و بهره وری است. در واقع، تعدادی از روش های صرفه جویی و مدیریت زمان برای مثال برگزاری جلسات و ارسال ایمیل واقعا تنها راه برای فرار از انجام دادن کار واقعی است. تا جایی که امکان دارد تمرکز خود را بر روی انجام کارهایی قرار دهید که از مهم ترین و موثرترین موضوعات هستند. به یاد داشته باشید زمانی که می خواهید در طول روز کاری، کارآیی داشته باشید، جمله «کمتر، بیشتر و بهتر است» را فراموش نکنید.

جدول 11 ساله افزایش حداقل دستمزد و مابه التفاوت آن با نرخ تورم

جدول 11 ساله افزایش حداقل دستمزد و مابه التفاوت آن با نرخ تورم

مابه التفاوت نرخ رشد حداقل مزد با نرخ تورم (درصد) نرخ تورم (درصد) افزایش حداقل دستمزد (درصد) حداقل دستمزد ماهیانه (ریال) سال
- 15.8 - 698460 81
6.6 15.6 22.2 853380 82
9.7 15.2 24.9 1066020 83
8.4 10.4 14.99 1225920 84
6.5 11.9 22.35 1500000 85
3.6 18.4 22 1830000 86
5.4- 25.4 20 2196000 87
9.2 10.8 20 2635200 88
2.6 12.4 15 3030000 89
12.5- 21.5 9 3303000 90
18.81- 36.9 18.09 3897000 91
6.6- 31.6 25 4871250 92

توصیه های همسرانه


 

1. در مقابل همسر خویش, گرفتاری های روزانه و حوادث تلخ و ناگوار زندگی را با اخم و چهره عبوس مطرح نکنید.

 

2. هدیه دادن مهرو محبت را زیاد می‌کند؛ به مناسبت های مختلف برای همسر خود هدیه ای هر چند کوچک خریداری و با چهره ای شاد و خندان به او تقدیم کنید.

 

3. چنانچه کمبودی در منزل مشاهده می‌شود, با کمال محبت و خوشرویی تذکر دهید.

 

4. در حضور همسر خود, به هیچ وجه از زنان دیگر تمجید نکنید و توانایی های آنا را به رخ او نکشید.

 

5. به بستگان همسر خود مانند پدر و مادر و سایر اقوام وی احترام بگذارید و برای دعوت آنان به خانه خود, قبل از همسر خود اقدام کنید.

 

6. هیچ وقت از معاشرت همسر خود با بستگان صالحش جلوگیری نکنید و در معاشرت و دید و بازدید با بستگان وی پیشقدم باشید.

 

7. با بستگان خود نزد همسرتان در گوشی نجوا نکنید.

 

8. هیچ گاه همسر خود را به ویژه نزد بستگانش تحقیر نکنید؛ توهین و بی احترامی به همسر از صفا و صمیمیت در زندگی زناشویی می‌کاهد.

 

9. هیچ گاه خود را برتر از همسر خود معرفی نکنید. سعی کنید "من" و "تو" در زندگی زناشویی نباشد کلمه "ما" زندگی را گرم و لذت بخش می‌کند

 

10. وقتی که همسر شما عصبانی است, او را با مهر و محبت آرام کنید.

 

11. برای رفتن به مهمانی و گردش, سعی کنید همراه فرزندان و همسر خود باشید و پیشنهاد همسر خود را در این مورد به علت خستگی و کار رد نکنید.

 

12. امتیازات اجتماعی؛ فرهنگی و اقتصادی فامیل خود را در صورتی که با همسر شما فاصله اجتماعی و طبقاتی دارند مطرح نکنید.

 

13. کارهای همسر خود, هر چند کوچک را تحسین کنید. تمجید و ستایش زن به علت روح لطیف و مهربانی که دارد, کلید کامیابی در زندگی زناشویی است.

 

14. در قبال همسر خود, در امور مختلف قدرت نمایی نکنید.

 

15. زحمات و هزینه هایی را که برای پذیرایی خویشاوندان همسر خود صرف می‌کنید, هیچ گاه بر زبان نیاورید.

 

16. همسر خود را در خانه محصور و محدود نکنید و وی را از دست یابی به شادی ها محروم نسازید.

 

17. شادی و خنده های خود را در محل کار خود به جا نگذارید و فراموش نکنید که همسر شما در خانه هم نیازمند شادی و خنده های شماست.

 

18. کمک کردن در انجام کارهای منزل را فراموش نکنید و بدانید همان مقدار که شما در خارج از منزل خسته می‌شوید, زن هم در منزل از کارهای خانه خسته می‌شود و نیازمند مساعدت و قدردانی است.

حداقل حقوق و مزایای مشمولین قانون کار در سال 1392

ردیف

حداقل مطالبات بر اساس قانون کار

 

سال 1392 به تومان

1

حقوق پایه روزانه

 

5/16237

2

حقوق پایه ماهانه

 

487125

3

اضافه کار یک  ساعت

 

2/3101

4

جمعه کاری  یک روز

 

6495

5

تعطیل کاری یک روز

 

5/22732

6

شب کاری  یک ساعت

 

3/775

7

شب کاری  یک روز

 

1/5683

8

عیدی  یک  سال

 

974250

9

عیدی  یک  ماه

 

5/81187

10

عائله مندی  یک  فرزند یک ماه

 

5/48712

11

عائله مندی  دو  فرزند یک ماه

 

97425

12

سنوات  یک  سال

 

487125

13

سنوات  یک  ماه

 

7/40593

14

حق بن  یک  ماه

 

35000

15

حق مسکن  یک  ماه

 

10000

16

یک روز ماموریت

 

5/16237