حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

راهنمایی برای متقاضیان وام مسکن

اگر قصد دارید زمانی با وام مسکن اقدام به خرید خانه کنید، بهتر است به این نکته پی ببرید که بازپرداخت اقساط بلندمدت آن در کشورمان به صرفه نخواهد بود و پس انداز از نظر اقتصادی بسیار بهتر است؛

بر فرض مثال تصور کنید از زمان سپرده گذاری ۱۰ میلیون تومان پول که هیچ کاری با آن نمی‌توانیم بکنیم، در بانک مسکن یکسال گذشته، حالا شما می‌توانید پس از گذراندن هفت خوان، یک وام ۲۰ میلونی تومانی را از بانک دریافت کنید.
حال، اگر تنها در عرض ۱۲ سال موفق به بازپرداخت اقساط شوید، باید با نرخ ۱۴ درصد سود در هر سال این وام را تسویه کنید و این بدین معناست که در حقیقت مجبور به پرداخت ۱۶۸ درصد سود برای این وام هستید.
در حالی که بسیاری از متقاضیان وام مسکن تصور می‌کنند که این وام تنها ۱۴ درصد سود دارد، در حالی که از بار سنگین بازپرداخت اقساط غافلند؛ چرا که دریافت کنندگان وام مسکن در طی ۱۴۰ ماه بازپرداخت اقساط آن هم در صورتی که اقساط را به موقع پرداخت کنند و با جریمه روبرو نشوند، باید ماهی ۲۸۸ هزار تومان قسط بپردازند که می‌شود ۴۱ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان و این در حالی است که ۱۰ میلیون تومان پول یکسال خود را در بانک مسکن سپرده گذاری کرده بود.
حتی اگر متقاضی بخواهد ۲۰ میلیون اوراق مسکن را از فرابورس خریداری کند حدود ۱۷ میلیون تومان فقط دست متقاضی را می‌گیرد و نزدیک به ۳ میلیون تومان باید به بانک بپردازد ضمن آنکه نرخ باز پرداخت اوراق ۱۵ درصد یعنی در طول ۱۲ سال ۱۲ درصد بیشتر از وام مسکن است؛ به این معنا که ۲ میلیون وچهارصد هزار تومان به ۴۱ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان اضافه می‌شود.

در ادامه قصد داریم به نرخ بهره وام مسکن در کشورهای مختلف بپردازیم:

۱- در کشور هند نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط ۱۰ سال به بالا، ۴٫۵ درصد است.
۲- در کشور استرالیا بازپرداخت نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط ۵ سال به بالا ۱٫۷۳ و ۱۰ سال به بالا ۲٫۷۳ است، یعنی در ۱۰ سال یک استرالیایی برای خرید مسکن ۲۷٫۳ درصد سود وام را می‌پردازد.
۳- در کشور ژاپن نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط ۲۰ سال به بالا، کمتر از ۱ درصد یعنی ۹۸ هزارم درصد است.
۴- در کشور آمریکا نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط ۵ سال تا ۷ سال، ۱٫۵ درصد، ۷ سال تا ۱۰ سال ۱٫۸۵ صدم درصد، ۱۰ سال تا ۱۵ سال ۲٫۸۷ صدم درصد، ۱۵ سال تا ۲۰ سال ۳٫۲۵ صدم درصد، ۳۰ ساله ۳٫۳۶ صدم درصد است.
۵- در کشور آلمان نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط تا یکسال ۳٫۶۹ درصد، یکسال تا ۵ سال ۳٫۸۹ درصد، ۵ سال تا ۱۰ سال ۴٫۰۱ درصد، ۱۰ سال تا ۲۰ سال ۴٫۱۳ درصد است.
۶- در کشور ترکیه نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط تنها ۰٫۷۵ درصد است.