حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

تحلیل یا نوسان‌گیری در بورس


  
روند معاملات در تصمیم گیری سرمایه‌گذاران با دیدگاهای مختلف اهمیت متفاوتی دارد؛ یکی از ویژگی‌های بورس، نوسان در قیمت‌ها است که همین امر باعث جذابیت آن برای یکسری از سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت یا به عبارتی نوسان گیرها می‌شود.
نوسان‌گیری یا سرمایه‌گذاری با دید خیلی کوتاه‌مدت در کنار سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت و بلند‌مدت، یک استراتژی در سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذاران بخشی از سرمایه خود را به منظور منتفع شدن از نوسانات قیمت سهام در کوتاه‌مدت به کار می‌برند. این دسته از سرمایه‌گذاران به طور عمده از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند و مسلما به صورت حرفه‌ای در بورس حضور دارند، یعنی هم دانش و تجربه کافی را دارند و هم شغل دیگری نداشته و تمام وقت خود را صرف پیگیری نوسان قیمت‌ها می‌کنند. برای این سرمایه‌گذاران روند قیمت‌ها در تصمیم‌گیری بسیار مهم است و اتفاقا بیشترین وقت خود را صرف پیگیری روند قیمت‌ها می‌کنند.
ولی برای سهامداران با دید میان‌مدت و بلند‌مدت روند قیمت‌ها در تصمیم‌گیری زیاد حائز اهمیت نیست، چون مبنای سرمایه‌گذاری آنها بر پایه تحلیل بنیادی استوار بوده و وضعیت سود دهی حال و آینده شرکت‌ها مهم است.
 اما در این میان سرمایه‌گذارانی وجود دارند که تنها دنباله رو هستند که صد البته برای این دسته از سرمایه‌گذاران که بدون هیچ  استراتژی مشخصی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، روند قیمت‌ها بی معنی بوده و اساسا هیچ چیز دیگری نیز در بورس در تصمیم‌گیری آنها تاثیر ندارد  مگر حرکت سایر سرمایه‌گذاران.