حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

تابع HLOOKUP

توابع جستجو در اکسل از کاربردی‌ترین توابع این نرم‌افزار هستند که دونستن اونها خیلی میتونه به ما در حل مسایل مربوط به اکسل کمک کنه. یکی از این توابع تابع HLOOKUP هست که یک مقدار رو به صورت افقی جستجو میکنه و نتیجه متناظر با اون جستجو رو به عنوان نتیجه تابع نمایش میده. در این مطلب با این نحوه استفاده از تابع HLOOKUP آشنا میشیم.

قاعده کلی تابع HLOOKUP به شکل زیر هست:

(جستجوی تقریبی [اختیاری]، شماره سطر، محدوده جستجو، مقدار موردنظر برای جستجو) HLOOKUP

برای اینکه با نحوه کاربرد این تابع به صورت عملی آشنا بشیم از یک مثال استفاده میکنیم. جدول زیر رو در نظر بگیرید


A   B C D E F
 1 تاریخ 1392/2/13 1392/2/14 1392/2/15 1392/2/16 1392/2/17
 2 میزان تولید 1000 1300 1240 800 700
 3





 4 تاریخ میزان تولید



 5





اگر بخوایم فرمولی بنویسیم که با توجه به تاریخ وارد شده در سلول A5، مقدار تولید متناظر اون تاریخ رو در سلول B5 نمایش بده می تونیم از تایع HLOOKUP به شکل زیر استفاده کنیم:

مقدار موردنظر برای جستجو:  این پارامتر مقداری رو که قراره در محدوده موردنظر ما جستجو بشه تعیین میکنه. ما در این مثال میخوایم میزان تولید رو برای تاریخی که در سلول A5 وارد کردیم بدست بیاریم. بنابراین مقداری که ما میخوایم بر اساس اون جستجو رو انجام بدیم سلول A5 هست. پس پارامتر اول ما برابر A5 هست.

محدوده جستجو: در این پارامتر ما بازه ای رو که در اون قراره جستجو رو انجام بدیم تعریف میکنیم. این بازه باید هم شامل سطری باشه که ما قراره در اون جستجو رو انجام بدیم (در مثال ما سطر تاریخ) و هم سطری که به نتایج متناطر جستجو از اون هستیم (سطر مربوط به میزان تولید). پس پارامتر دوم ما برابر A1:F2 هست.

شماره سطر: این پارامتر تعیین میکنه که پس از پیدا شدن مقدار مورد نظر جواب تابع از چه سطر متناظری باید استخراج بشه و به عنوان نتیجه تابع نشون داده بشه. در این مثال ما جستجو رو در سطر یک (سطر مربوط به تاریخ) انجام میدیم اما هدف ما رسیدن به میزان تولید مربوط به تاریخ مورد نظر هست پس باید شماره سطر رو برابر 2 قرار بدیم. این باعث میشه که هنگامی که تاریخ مورد نظر ما در سطر اول پیدا شد، نتیجه تابع از سطر دوم که نشان دهنده میزان تولید اون تاریخ هست استخراج بشه.

جستجوی تقریبی: این پارامتر در تابع HLOOKUP اختیاری هست. اگر این مقدار رو برابر TRUE قرار بدید به این معنی هست که اگر مقدار موردنظر برای جستجو در محدوده جستجو وجود نداشت بزرگترین مقدار موجود در محدوده جستجو که کوچکتر از مقدار موردنظر برای جستجو هست به عنوان نتیجه جستجو انتخاب بشه. به عنوان مثال در جدول بالا بزرگترین تاریخ موجود در جدول برابر 1393/2/17 هست. حالا اگر جستجوی تقریبی رو برابر TRUE قرار بدیم و پارامتر مقدار موردنظر برای جستجو رو 1393/2/20 تعیین کنیم، تابع HLOOUP نتیجه رو برای بزرگترین مقدار موجود در محدوده جستجو که که کوچکتر از 1393/2/20 هست (1393/2/17) نشون میده. اگر در این حالت پارامتر جستجوی تقریبی رو برابر  FALSE قرار بدیم تابع خطای !REF# رو برمیگردنه.

خب پس فرمول تابع HLOOKUP در مثال بالا به شکل زیر تکمیل میشه:

(HLOOKUP(A5;A1:F2;2;TRUE

با قرار دادن فرمول بالا در سلول B5، هر تاریخی رو که در سلول A5 وارد کنیم میزان تولید متناطر با اون تاریخ در سلول B5 نمایش داده میشه. به عنوان مثال اگر مقدار سلول A5 رو برابر 1393/2/15 قرار بدیم، عدد 1240 یعنی میزان تولید در تاریخ 1393/2/15 در سلول B5 نمایش داده خواهد شد.