حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

نحوه گزارش ارزش افزوده

همونطور که همه دوستان در جریان هستند اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بصورت دوره های ۳ ماهه ( یعنی در سال ۴ بار ) در پایان هر فصل اظهار میشود . و فقط تا ۱۵ ماه بعد فرصت رد کردن اظهارنامه و پرداختش مهلت دارد . امسال ارزش افزوده 9درصد است که شامل  3% سهم عوارض ، 6% مالیات  میشود .
نحوه آماده کردن اطلاعات مورد نیاز
اول اسناد و مدارکتون رو چک کنید و از بین آنها فاکتورهای فروش و خریدی رو که میخواهید اظهار کنید ( خرید و فروشهای حقوقی یا آنهایی که بابتش ارزش افزوده دریافت یا پرداخت کردید ) جدا کنید و اطلاعاتتون را وارد یک فایل اکسل کنید تا محاسباتتون رو راحت تر انجام بدید . یک صفحه مخصوص خرید و یک صفحه مخصوص فروش . فایل اکسلتون میتواند شامل ستونهای ردیف ، نام خریدار / فروشنده ( حقیقی یا حقوقی ) ، مبلغ خالص خرید / فروش ، مبلغ مالیات ، مبلغ عوارض و جمع نهایی باشد .
در ستون مبلغ خرید /فروش باید مبلغ خالص و بدون احتساب ارزش افزوده رو بنویسید .
در ستون مبلغ مالیات مبلغ خالص رو ضربدر 6% کنید
در ستون مبلغ عوارض مبلغ خالص رو ضربدر 3% کنید .
و در ستون جمع نهایی مبالغ خرید ناخالص ، مالیات و عوارض رو باهم جمع کنید .
نحوه رد کردن اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
برای رد کردن این اظهارنامه بعد از اینه مدارک و مستنداتتون رو چک کردید و اطلاعات لازم رو جمع آوری کردید باید وارد سایت ارزش افزوده یعنی www.evat.ir بشید و از قسمت اظهارنامه ، تسلیم اظهارنامه عادی رو انتخاب کنید . بعد نام کاربری و رمز عبورتون رو وارد میکنید و وارد کاربری خودتون میشید . دوره مربوطه رو انتخاب مبکنید و وارد اظهارنامه میشید . اظهارنامه خام سبزرنگ و قابل ویرایش است .
حالا براساس اطلاعاتی که آماده کردید شروع به پرکردن فرم خام اظهارنامه کنید . اول تو قسمت فروش مبلغ خالص فروش رو بنویسید ، خود سیستم بطور خودکار قسمت عوارض و مالیاتش رو محاسبه میکنه . قسمت خرید رو هم به همین صورت پر کنید .
در آخر خود سامانه بصورت خودکار مالیات بر ارزش افزوده قابل پرداخت رو براتون محاسبه میکند . یعنی ارزش افزوده دریافتی بابت فروش منهای ارزش افزوده پرداختی بابت خرید میشود . اگه ارزش افزوده دریافتی بیشتر باشد بستانکار امور دارایی میشوید و اگر ارزش افزوده پرداختی بیشتر باشه بدهکار میشوید .
در آخر تایید نهایی رو بزنید تا اظهارنامه ثبت بشه و وارد فرم چاپی بشود. البته تایید نهایی ۴۸ ساعت بعد از پرداخت قبوض اعمال میشود .

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
برای دریافت فیش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بعد از ورود به سایت www.evat.ir در قسمت صدور الکتریکی قبض پرداخت مالیات کلیک کنید و بعد با نام کاربری و رمز عبورتون وارد قسمت کاربری خودتون بشوید.
بعد مبلغ مالیات رو وارد کنید و تایید نهایی رو بزنید تا فرم چاپی فیش براتون باز بشه و پتونید پرینت بگیرید.
برای عوارض هم به همین منوال عمل کنید .
حالا میتونید بوسیله شناسه قبض و شناسه پرداختی که بالای قبض هست ، قبوض ارزش افزودتون رو مثه سایر قبوض ( مثه برق ، گاز و… ) پرداخت کنید . البته فقط از طریق خودپرداز یا درگاه اینترنتی بانک ملی .
جرائم عدم اظهار مالیات بر ارزش افزوده
عدم اظهار مالیات بر ارزش افزوده جرائم و عواقبی دارد که اگه به موقعش اظهار نشود دامن گیرتون میشود . که شامل موارد زیر هست :
ماده ۲۲- مؤدیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مقرر در این قانون و یا در صورت تخلف از مقررات این قانون، علاوه بر پرداخت مالیات متعلق وجریمه تأخیر، مشمول جریمه ای به شرح زیر خواهند بود:
۱- عدم ثبت نام مؤدیان در مهلت مقرر معادل هفتاد وپنج درصد (۷۵%) مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نامه یا شناسایی حسب مورد.
۲- عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق.
۳- عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق.
۴- عدم درج وتکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل بیست وپنج درصد (۲۵%) مالیات متعلق.
۵- عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد، معادل پنجاه درصد (۵۰%) مالیات متعلق.
۶- عدم ارائه دفاتر یا اسناد ومدارک حسب مورد معادل بیست وپنج درصد (۲۵%) مالیات متعلق.
ماده ۲۳- تأخیر در پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جریمه ای به میزان دو درصد (۲%) در ماه، نسبت به مالیات پرداخت نشده ومدت تأخیر خواهد بود.


نکات مهم در تنظیم قرارداد

• بعد از نام خدا عنوان قرارداد را مشخص کنید ( قرارداد اجاره ، پیمانکاری ، مشارکت و …)
• طرفین قرارداد ( خریدار و فروشنده ) را بطور دقیق مشخص کنید .
• موضوع قرارداد را بصورت کاملا” شفاف مشخص کنید .
• مبلغ قرارداد با عدد و حروف نوشته شود .
• نحوه پرداخت مبلغ قرارداد مشخص شود .
• مشخص کردن تعهدات طرفین نسبت به موضوع قرارداد بخش بعدی کار شماست .
• تعیین محل و چگونگی جبران خسارت در قرارداد را ثبت نمایید .
• مرجع حل اختلاف از نظر حکمیت و داوری را مشخص کنید .
• اسناد تعهد آور یا نحوه تضمین قرارداد از سوی خریدار یا پیمانکار را تعیین کنید .
• شرایط و ضوابط مربوط به برهم زدن قرارداد از جمله فسخ و انحلال را مشخص کنید .
• اقامتگاه قانونی طرفین معامله ( خریدارو فروشنده ) را بنویسید .
• و د پایان نحوه ارائه نسخه های قرارداد به طرفین مشخص و تنظیم خواهد شد .

یکی از مهمترین نکاتی که در قسمت تعهدات و کسورات باید توجه کنید ، مشخص کردن شرایط و ضوابط بیمه و مالیات است ، یعنی اینکه نحوه کسر مالیات و بیمه طبق قانون کاملا: واضح بیان شود ، همچنین هرگونه توافق شفاهی بین طرفین معامله بصورت مکتوب در بند مجزا در قرارداد نوشته شود .

ارزیابی مطالبات مشکوک الوصول

در ارزشیابی حسابهای دریافتنی این سوال پیش می آید که چه مقدار از کل مبلغ آنها وصول خواهد شد. برای رسیدن به جواب ، (۱) باید زیانهای احتمالی ناشی از سوخت مطالبات برآورد و ذخیره مناسبی برای آن منظور شود. روشهایی که در برآورد سوخت مطالبات به کار می رود در زیر توصیف و سنجیده می شود. (۲) در مواردی هم ممکن است لازم گردد که ذخیره ای برای پرداخت کرایه حمل کالاهای برگشت شده توسط مشتریان ، تخفیفات لازم برای جبران نقص کمیت یا کیفیت یا تآخیر در تحویل کالا ، و مانند اینها ایجاد شود . بدین سان ارزشیابی حسابهای دریافتنی تجاری عبارت است از برآورد خالص ارزش بازیافتنی آنها با کسر کردن کل مبلغ هزینه ها و ذخیره های مربوط از کل مبلغ اولیه ثبت شده آنها .

مهم ترین ذخیره ای که همیشه لازم است ، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول است. مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ( که شامل اسناد دریافتنی تجاری هم می شود ) از دو دیدگاه مختلف و یا چهار روش به شرح زیر برآورد می شود:

۱- برآورد هزینه اعطای اعتبار به مشتریان

الف – برمبنای تجارب گذشته ، مبلغی که باید در دوره جاری به حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برده شود به صورت صد در صد سوخت مطالبات نسبت به خالص فروشهای نسیه محاسبه می شود.

مثال : اگر میانگین فروشهای نسیه در دوره های گذشته                                                                                                      ۱۰۰۰۰۰۰ ریال

میانگین سوخت مطالبات دوره های گذشته                                                                                                                             ۵۰۰۰۰ ریال  

و خالص فروشهای دوره جاری                                                                                                                                          ۱۵۰۰۰۰۰ ریال

باشد ، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در دوره جاری چنین محاسبه می شود :

در صد سوخت مطالبات نسبت به خالص فروشهای نسیهUntitled

 

مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در دوره جاری

Untitled

 

 

ب – از روش بند (الف) استفاده می شود با این تفاوت که در صد به دست آمده عبارت است از نسبت مطالبات سوخته شده به مجموع فروشهای دوره ( نقد و نسیه ) . نقص روش (ب ) این است که مطالبات سوخته شده را با فروشهای نقد و نسیه هر دو مرتبط می سازد.

۲ – برآورد ارزش مطالبات

پ – میانگین نسبت حسابهای سوخت شده بدهکاران به حسابهای دریافتنی طی سالهای گذشته تعیین و در مانده پایان دوره مانده حسابهای دریافتنی ضرب می شود  تا مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برای دوره جاری به دست آید . آنگاه مانده حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول تا میزان ذخیره محاسبه شده برای دوره جاری افزایش داده می شود . با استفاده از این روش می توان مطالبات غیر قابل وصول را به طور تقریب برآورد کرد . نا رسایی این روش در آن است که اهمیت نسبی مدت زمانی که از ایجاد یک یک مانده های بدهکاران گذشته است در آن منعکس نمی شود و نسبت به دست آمده برای همه حسابهای وصول نشده یکسان به کار می رود ، و نه فقط برای حسابهایی که در دوره جاری به وجود آمده اند.

ت – حسابهای دریافتنی فعلی زمان بندی می شود و کل مبالغ غیر قابل وصول بر مبنای نتیجه تحلیل زمانی و سایر اطلاعات موجود برآورد می شود. پس از آنکه مبلغ ذخیره حسابهای مشکوک الوصول بدین گونه محاسبه شد ، مانده آن تعدیل می شود تا با مبلغ به دست آمده برابر گردد.

نکات بیمه حقوق

نکته بسیار مهم این که در تنظیم لیست حقوق و دستمزد جهت ارائه به شعبه تامین اجتماعی چند مورد را دقت کنید :

• لیست حقوق و دستمزد ثبت شده در نرم افزار بیمه باید کاملا” منطبق با لیست ثبت شده در اداره دارایی باشد .

• هر ماه اطلاعات پرسنل را قبل از تنظیم با لیست حقوق سیستم حسابداری چک کنید تا افراد جدید را در نر م افزار بیمه ورود اطلاعات کنید و افراد تسویه شده را ترک کار بزنید .

• مبلغ پرداختی بیمه باید با کل ۳۰% مبلغ ثبت شده در لیست حقوق نرم افزار یا اکسل شما منطبق باشد .

• هواستان به مهلت ارائه لیست در ماه بعد باشد کاررا به روز آخر موکول نکنید و یک روز را برای خود مشخص کنید مثلا” ۲۰ ام ماه بعد مناسب تر است .

ا ارسال لیست بیمه از طریق وب خیلی بهتر از قبل می توانید در وقت خود صرفه جویی کرده و راحتتر این عملیات را انجام دهید . شما برای ارسال از این طریق باید بصورت حضوری به شعبه بیمه خود مراجعه کرده و یک فرم توافقنامه مبتنی بر ارسال لیست بیمه از طریق اینترنت را تکمیل کرده و نام کاربری و رمز عبور را دریافت کنید . نشانی ارسال لیست https:// samt.sso.ir می باشد که با ورود نام کاربری و رمز ورود وارد سامانه شده و بقیه مراحل را ورود اطلاعات کنید . همیشه برای حضور در شعبه تامین اجتماعی برای هر اقدامی مهر شرکت و معرفی نامه ( برای اولین بار ) را همراه خود داشته باشید .

کنترل وجوه نقد

کنترل وجوه نقد مستلزم برنامه ریزی نیازمندیهای نقدی، کنترل پرداختها، نگهداری حساب صحیح برای دریافت و پرداخت نقدی، و گزارش هفتگی یا روزانه وضعیت نقدی است. برای تضمین کنترل وجوه نقد به بهترین نحو ممکن، باید یک یا چند فقره از اقدامات زیر به عمل آید :

  1. بودجه نقدی مشروحی که دریافتها و پرداختهای نقدی برنامه ریزی شده را مشخص گرداند.
  2. نگهداری حساب مشروح دریافت و پرداخت نقدی به گونه ای که از استفاده بی مجوز وجوه یا پرداختهای نقدی نادرست جلوگیری شود.
  3. ایجاد سیستم کنترل داخلی به نحوی که مسئولیت دریافت و پرداخت پول از عمل ثبت و نگهداری مدارک مجزا شود.
  4. تهیه وارائه گزارش نقد برای استفاده مدیریت به منظور حصول اطمینان از اینکه وجوه نقد طبق برنامه به مصرف رسیده است. تجدید نظر در برنامه نقدی هم بر مبنای این گزارش صورت می گیرد.

کنترل دریافتهای نقدی

روشهای کنترل در موسسات مختلف به دلیل گوناگون بودن منابع دریافتهای نقدی متفاوت است. اما روشهای زیر در اکثر موسسات کاربرد دارد.

  1. جدا ساختن مسئولیت دریافت نقد از مسئولیت ثبت و نگهداری کل آن . این عمل مانع از آن می شود که یک فرد بتواند اختلاس وجوه نقد را با ثبت ساختگی پنهان کند.
  2. تعیین مسئولیتهای جداگانه برای دریافت و ثبت به گونه ای که توالی و پیوستگی رویدادهای مزبور از مرحله دریافت وجه تا واریز آن به حساب بانکی واحد تجاری مشخص گردد. اجرای این دستورالعمل مستلزم شمارش فوری وجه ، ثبت فوری و واریز روزانه دریافت شده به حساب بانک است.
  3. کلیه دریافتهای نقدی در دایره صندوق تمرکز یابد.
  4. در برابر کلیه دریافتهای نقدی رسید صادر شود.
  5. دریافت وجوه نقد و گزارشهایی که روزانه از دریافت وجوه به مدیریت ارائه می شود تحت نظارت مداوم قرار گیرد.

کنترل پرداختهای نقدی

پرداختهای نقدی در واحدهای تجاری برای مقاصد متعددی صورت می گیرد. بسیاری از اختلاسها در جریان پرداختهای نقدی به این علت وقوع می یابد که پنهان داشتن آن به نسبت آسان است مگر آنکه کنترل موثری بر پرداختهای نقدی حاکم باشد. نبودن کنترل موثر به این معناست که سیستم یک یا چند جزء اساسی از اجزای کنترل را کم دارد. اگر چه هر سیستمی باید متناسب با نوع نیازها و شرایط خاص واحد تجاری مربوط تنظیم شود، تدابیر زیر برای همه سیستم ها جنبه اساسی دارد:

  1. مسئولیت مستند سازی پرداختهای نقدی، صدور چک، امضای چک، تحویل یا ارسال چک و ثبت و نگهداری مدارک از هم جدا شوند.
  2. حتی المقدور همه پرداختها، به جز مبالغ جزئی که از محل تنخواه گردان پرداخت می شود با صدور چک انجام شود .
  3. ایجاد تنخواه گردان منوط به اثبات ضرورت آن و تصویب مدیریت باشد.
  4. چک تنها با اتکا به مدارک کافی و پس از انجام بررسیهای لازم صادر و امضا شود.
  5. هیچ پرداختی بدون مجوز صورت نگیرد.
  6. همه پرداختهای نقدی و کار ثبت و نگهداری مدارک تحت نظارت باشد.