حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

صلح نامه ملک چیست؟

صلح یکی از قرارداد ها پر کاربرد در قانون مدنی است که نسبت به باقی عقد ها دارای انعطاف بیشتری است. زیرا باقی عقود با در نظر نگرفتن مواردی ممکن است باعث شود توافق باطل شود اما در صلح، قانون به آن انعطاف داده و طرفین می توانند در آن تا حدودی آزادی عمل داشته باشند.

ارکان عقد صلح

  • در عقد صلح ما با چه کسانی طرف هستیم ؟
  • و چه ارکانی این عقد را تشکیل می دهند؟

مصالح: کسی که مال خود را به دیگری به عنوان صلح می دهد

متصالح: کسی که مال را از مصالح قبول می کند.

مال الصلح: همان پولی یا مالی است که برای صلح کردن داده می شود

توجه به این نکته هم‌ لازم است که صلح ممکن است مجانی باشد و یا اینکه مال گران قیمتی را در مقابل چیز ارزان قیمتی صلح کرد که به آن صلح محاباتی می گویند.

انواع صلح نامه ملکی

صلح نامه ملکی خرید و فروش املاک، صلح منافع یا اجاره ملک و… همه از انواع صلح ملکی هستند. در این موارد فرد، می تواند در مقابل این صلح پولی دریافت کند یا اینکه مجانی باشد.

باید دقت کرد که اگر ما اجاره منعقد کنیم باید برای آن تعیین مدت کنیم مثلا یک سال و … و اگر مدت نباشد عقد باطل می شود اما برای فرار از این امر می توان آن را در قالب صلح منعقد کرد و بدون مدت به عنوان صلح عمری منافع را به کسی بخشید.

انواع قرارداد صلح

۱. صلح عمری: در این قرارداد ما اگر چه مال را با کسی مثل فرزند خود انتقال می دهم اما استفاده از آن را تا پایان عمر خود یا کسی دیگر شرط می کنیم.

۲. صلح رقبی: برای این کار مانند حق انتفاع می توان گفت به این صورت است که فرد استفاده از مال خود را برای مدتی مثل ۶ ماه یا ۱ سال و… به کسی واگذار می کند که به آن صلح رقبی می گویند.

۳. صلح سکنی: اگر مال مورد صلح سکونت در مسکن باشد به آن سکنی می گویند که ممکن است به مدت عمر باشد یا مدت تعیین شده دیگری باشد.

شرایط نوشتن صلح نامه

  • لازم است در تنظیم صلح نامه طرفین آن اهلیت داشته باشند یعنی بالغ باشند و عاقل باشد و دچار جنون یا سفه نباشند.
  • همچنین کسی که مالی را می دهد نباید ورشکسته باشد اما اگر ورشکسته به رایگان مالی را بگیرد اشکال ندارد.
  • ملکی را برای انتقال آن صلح نامه نوشته می شود نباید توقیفی باشد یا در رهن کسی دیگر باشد زیرا اعتبار آن خدشه دار می شود.
  • در صلح نامه آنچه را که صلح می کنند و هدف شان از صلح باید مشروع باشد مثلا نمی توان خانه را به کسی صلح کرد که هدف نوشته شده در آن راه اندازی تیم و بازی های شرط بندی و قمار باشد.
  • صلح نباید برای فرار از پرداخت بدهی باشد. برای مثال اگر علیه فرد حکمی قطعی صادر شده مبنی بر محکومیت به پرداخت فلان مبلغ یا پرداخت مهریه و سپس مالش را صلح کند ممکن است شک به فرار از دین برود البته اگر اموالی دیگر نداشته باشد.
  • برای اطمینان و اعتبار آن باید در محضر صلح نامه ملک به صورت رسمی تنظیم و امضا شود.

به هم زدن صلح نامه

عقد صلح طرفین را پایبند می کند و کسی حق ندارد آن را به هم بزند مگر آن که ضمن عقد پیش بینی شده باشد که من حق فسخ دارم در غیر این صورت قابل فسخ نخواهد بود.

تفاوت صلح نامه و مبایعه نامه در چیست؟

مبایعه نامه، سند خرید و فروش بین طرفین است یعنی خریدار و فروشنده اما صلح نامه محتوا عقد صلح خواهد بود.

احکام خرید و فروش (بیع) از صلح متفاوت است اما در نتیجه می توان گفت اثر آن یکی خواهد بود در برخی موارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد