حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

حساب حسابه

موضوعات حسابداری اقتصاد بورس اکسل مالیاتی علمی بهداشتی دین و زندگی و اطلاعات عمومی

ترفندهای ساده برای جلوگیری از ضرر در بورس

پرتفو را چگونه بچینیم؟

پرتفو را باید این گونه چید:

از چهار الی شش سهم از صنایع مختلف تشکیل شده باشد. اما چرا چهار سهم؟ یک دلیل این است که مثلا شما اگر تک سهم یا دو سهم باشید کارگزاری به شما اعتبار نخواهد داد.

مبلغ خرید در همه سهام یکسان باشد. چرا؟ چون اگر مثلا ۵۰ میلیون تومان داشته باشید و ۴۰ میلیون تومان را به یک سهم و ۱۰ میلیون تومان را به چهار سهم دیگر اختصاص دهید آن گاه اگر سهم ۴۰ میلیون تومانی در ضرر و چهار سهم دیگر در سود باشند قطعا در مجموع شما در ضرر خواهید بود.

۱۰ درصد کل پول موجود را به عنوان موجودی نقد در پرتفوی خود نگه دارید. این ده درصد می تواند در صورت مشاهده یک موقعیت مناسب جهت خرید به شما کمک کند.

به هیچ وجه تک سهم نشوید. ممکن است سهم مورد نظر تعلیق شود بعد با مشکل رو به رو خواهید شد. یا به دلیل عدم رعایت قوانین معاملاتی به مدت طولانی متوقف شود.

چارچوب اصلی مدیریت سرمایه:


  1. همه تخم مرغ ها را در یک سبد قرار ندهید. به عنوان نمونه این بدان معنی است که به هیچ عنوان چند سهم از یک صنعت خریداری نکنید و تنوع را در خرید سهام از صنایع مختلف رعایت کنید.
  2. ضررها را محدود کنیم و اجازه رشد به ضرر را ندهیم. حد ضرر فعال شد در هر شرایطی خارج شوید.
  1. اجازه دهیم سودها رشد کنند. برخلاف اینکه ذهن در مقابل ضرر و فروش سهم در ضرر مقاومت می کند، در مقابل سود مقاومتی صورت نمی گیرد و به محضی سهم اندکی وارد سود شد از سود بلافاصله خارج می شویم.
  2. هنگام ورود به معاملات ریسک به ریوارد را رعایت کنیم. ریسک به ریوارد به زبان خیلی ساده و عامیانه همان نسبت سود به ریسکی است که می کنیم. یعنی بابت ریسکی که می کنیم چقدر سود عایدمان خواهد شد. طبیعتا هر چقدر این سود در مقابل ریسک بزرگتر باشد بهتر است.
  3. به حجم معاملات در ضرر اضافه نکنیم. برخی میانگین کم می کنند به امید آنکه سهم برگردد و از ضرر خارج شوند و این در حالی است که اگر حد ضرر فعال شد شما باید سهم را بفروشید. سهم را در نقطه مناسب خریداری کنید و برای آن حد ضرر قرار دهید. حد ضرر فعال شد از سهم خارج شوید.

اگر میانگین کم کنید سرمایه در این سهم ضررده قفل خواهد شد و اگر موقعیت مناسبی را دیدید دیگر نقدینگی ندارید که از آن استفاده کنید.

  1. به هر سهمی هم ورود نکنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد